Crunchbase, компанията, известна най-вече с данните си за финансиране на стартиращи компании, използва изкуствен интелект, за да предвиди кога стартиращите компании ще наберат финансиране, ще бъдат придобити или ще излязат на публичните пазари.
В ера, в която чатботовете превземат традиционното търсене в мрежата и данни, най-голямото предизвикателство за компанията е да предскаже собственото си бъдеще, пише The Wall Street Journal.
Стартъпът е основан през 2007 г. като краудсорсинг база данни. През 2010 г. AOL придоби Crunchbase чрез закупуването на технологичния блог TechCrunch, но през 2015 г. го отдели.
Откакто пусна първокласните си услуги за бази данни преди около десетилетие, Crunchbase не направи драстични иновации в основния си продукт: изчерпателен набор от данни за финансиране на стартиращи фирми, който се наблюдава от рискови и други инвеститори от Силициевата долина.
Това се променя с пускането на базирания на изкуствен интелект инструмент за прогнозиране, който използва 17-годишната база данни на Crunchbase за стартиращи компании, за да прогнозира накъде се насочват най-горещите стартиращи фирми в Силициевата долина, казва в интервю главният изпълнителен директор на фирмата Джагър Макконъл.
Новата посока на Crunchbase е наложителна – когато ChatGPT на OpenAI стартира в края на 2022 г., моментът предизвика криза: каква е ролята на компания за бази данни като Crunchbase, когато чатботовете могат да претърсват мрежата за подобни данни и да предоставят подобни отговори?
Подобно на други стартиращи компании, които бяха предизвикани от появата на генеративния изкуствен интелект, Crunchbase реагира. На среща на ръководството, свикана за обсъждане на бъдещето, Макконъл казва, че екипът е решил, че може да прави прогнози, като използва най-ценния си актив: собствените данни, генерирани от 80 млн. потребители на стартъпа.
Тези данни не са публичната информация в профила на компанията. Това са всички данни, които Crunchbase не показва на своите потребители, като например кога фирмените профили са били редактирани, кой ги редактира и какво редактират.
Ако служител на стартираща компания прави редакции в профила на дадена компания и търси профили на инвеститори, освен това има скок в инвеститорския интерес към профила на тази стартираща компания. Това са сигналите, които изкуственият интелект на Crunchbase използва, за да покаже, че стартиращата компания е напът да набере финансиране, казва Макконъл.
Всеки стартиращ бизнес има хиляди потенциални сигнали като тези, които сочат дали може да са напът да наберат средства, да бъдат придобити или да работят за първично публично предлагане, казва Макконъл. Публичните платформи за изкуствен интелект нямат достъп до тези данни, добавя той, което ги прави „перлите в короната“ на активите на Crunchbase.
Въз основа на собственото тестване на Crunchbase прогнозите на компанията за набиране на средства са до 95% точни.
Миналата година например компанията прогнозира, че Anthropic има 74% вероятност да набере пари. Anthropic набра 2 млрд. долара през януари. Миналия октомври Crunchbase прогнозира, че стартъпът Coda, производител на платформа за продуктивност, ще бъде придобит с 93% вероятност. Компанията беше закупена от Grammarly, производител на AI базиран асистент за писане, два месеца по-късно.
Това, което е много по-трудно да се предвиди, е кога стартъпите се затварят, казва Макконъл. Степента на точност на компанията е под 50%, посочва той.
Компанията използва инструменти за машинно обучение с отворен код, за да обучи своите модели за прогнозиране, както и AI асистента и инструментите на OpenAI, които помагат за създаване на съдържание и обработка на данни, коментира Макконъл.
News Corp, собственик на The Wall Street Journal, има партньорство за лицензиране на съдържание с OpenAI.
Собственият център на Crunchbase, който започна преди около две години, премина през някои турболенции. Той уволни една трета от около 200-те си служители, най-вече в продажбите и маркетинга, за да реинвестира в науката за данни и инженерството, казва Макконъл. Общо 60% от приблизително 50-те млн. долара приходи в момента идват от премиум абонаменти за данните на компанията, а останалите 40% са от достъпа до нейните потребителски данни зад кулисите, добавя той.
Сега, като има по-силен технически екип, компанията се стреми да използва изкуствен интелект, за да улесни клиентите да използват нейните продукти. AI агентът на Crunchbase, наречен Scout, е като чатбот, на когото потребителите могат да задават въпроси, а той им помага да търсят и анализират данни за стартиращи компании.
Не е ясно колко полезни ще бъдат базираните на AI прозрения на Crunchbase. Големите фирми за рисков капитал са склонни да изграждат свои собствени екипи за наука за данни със собствени машини за прогнозиране.
Има и други източници на данни за стартиращи фирми и финансиране, включително PitchBook и CB Insights, които се конкурират директно с Crunchbase. Подобно на Crunchbase, PitchBook има инструмент, наречен VC Exit Predictor, който има за цел да използва AI, за да прогнозира кои компании ще бъдат придобити, ще станат публични или ще бъдат закрити.
Предизвикателството за стартиращи компании като Crunchbase е да останат пред базираните на AI инструменти, докато предизвикателството за AI инструментите е да получат достъп до собствени данни, коментира Майк Гуалтиери, вицепрезидент и главен анализатор във Forrester Research.
Новите модели като тези на OpenAI и неговия китайски конкурент DeepSeek могат да са в състояние да правят прогнози, каквито правят Crunchbase и PitchBook, защото могат да работят с по-сложни проблеми, добавя Гуалтиери. Въпросът тогава ще се сведе до това на кои данни може да се вярва, заключава той.
Това е въпрос, на който Crunchbase също се опитва да отговори. Доверява ли се на собствените си прогнози относно бъдещето си? Макконъл казва, че има голяма вероятност компанията да бъде придобита.