Apple е успяла да избегне най-голямата си криза от началото на пандемията, поне за момента, пише Bloomberg.
Митата на Доналд Тръмп от 125% върху стоки, произведени в Китай, заплашваха да разтърсят веригите за доставки толкова сериозно, колкото и нарушенията по време на Covid преди пет години. В петък вечер президентът на САЩ даде на Apple голяма победа, като освободи от налози голяма част от популярната потребителска електроника. Това включва iPhonе, iPad, Mac, Apple Watch и AirTags.
Още една победа – митото от 10% върху стоки, внесени от други страни, беше премахнато за тези продукти.
Макар че нови по-ниски т. нар секторни мита все още може да бъдат наложени на стоки с полупроводници, а митото от 20% върху Китай се запазва, промяната е победа за Apple и за индустрията с потребителска електроника, която все още разчита силно на азиатската страна за производството.
„Това е голямо успокоение за Apple“, казва анализаторът от Evercore ISI Амит Дарянани. „Митата щяха да доведат до ръст на материалните разходи“, допълва той.
Дарянани очаква покачване на цената на акциите в понеделник след спада с 11% тази месец.
Преди последното освобождаване от мита производителят на iPhone имаше план – да приспособи веригите си за доставки, за да произвежда повече предназначени за САЩ iPhone-и в Индия, която беше подложена на значително по-ниски мита. Според ръководител на Apple това би било краткосрочно решение за избягване на огромните мита за Китай и за предпазване от големи повишения на цените.
Като се има предвид, че заводите за iPhone в Индия са напът да произвеждат над 30 млн. устройства на година, производството само от тази страни може да задоволи значителна част от търсенето в САЩ. Тези дни Apple продава около 220 млн. до 230 млн. iPhone-а годишно, като близо една трета от тях отиваха в САЩ.
Подобна промяна трудно ще бъде осъществена без спънки, особено като се има предвид, че компанията вече се приближава към производството на iPhone 17, който ще бъде произвеждан предимно в Китай. В отделите на Apple, които отговарят за дейностите, финансирането и маркетинга, нарастват опасенията за последиците върху представянето на новите телефони през есента.
Само за няколко месеца компанията трябваше да направи огромна промяна, като премести повече производство на iPhone 17 в Индия или другаде. Тя вероятно трябваше да повиши цените – това все още е възможно, и да се бори с доставчиците за по-добри маржове. Известната маркетингова машина на Apple трябваше да убеди потребителите, че си заслужава.
Но усещането за несигурност остава. Политиките на Белия дом вероятно отново ще се променят и на Apple може да се наложи да предприеме по-резки промени. Но поне засега ръководството може да си позволи да въздъхне с облекчение.
iPhone е най-големият източник на продажби на Apple. Графика: Bloomberg LP
Друго притеснение – ако Apple премести още производство от Китай с бърз темп, как ще отговори страната? Apple генерира около 17% от прихоите си от Китай и оперира десетки магазини, което я отличава от другите американски компании.
Китай започна проверки относно конкуренцията на американски компании и може да създаде проблеми за Apple чрез собствения си митнически процес. През последните години страната също така забрани iPhone-ите наред с други устройства, проектирани от американски компании, сред държавните си служители. Тя предприе мярката след ограниченията на САЩ за китайския технологичен гигант Huawei Technologies.
iPhone е най-големият източник на приходи за Apple и 87% от устройствата се произвеждат в Китай, сочат данни на Morgan Stanley. Около четири пети от iPad-ите също се произвеждат в страната, както и 60% от Mac компютрите.
Взети заедно, тези продусти са отговорни за около 75% от годишните приходи на Apple. Но сега компанията произвежда почти всичките си часовници Apple Watch и AirPod-ите си във Виетнам. Някои iPad-и и Mac-ове също се произвеждат в страната, а производството на Mac се разширява в Малайзия и Тайланд.
Компанията генерира около 38% от продажбите си на iPad в САЩ, както и около половината от приходите от Mac, Apple Watch и AirPod, сочат данни на Morgan Stanley.
Пълно отделяне от Китай – производствения център на Apple от десетилетия, би било малко вероятно. Макар че Тръмп настоява Apple да произвежда iPhone-и в САЩ, липсата на местни инженерни и производствени таланти ще направи това почти невъзможно в краткосрочен план.
Размерът и мащабът на заводите в Китай го прави несравним по скорост и ефективност. Производството в Китай е от съществено значение и за продажбите на Apple в света извън САЩ. Компанията от Купертино, щата Калифорния, получава близо 60% от приходите си извън Северна и Южна Америка.
След съобщението за вълната от мита на 2 април лобисти от Apple и други технологични компании настояват пред Белия дом за изключения. Но обсъжданията станаха още по-неотложни през последните дни след поредицата от ответни мерки между Вашингтон и Пекин, които доведоха до мита от 145% върху вноса от Китай.
Възможните последици бяха още по-стряскащи, след като Тръмп наложи пауза в митата върху други страни. Това означаваше, че конкуренти на Apple като Samsung Electronics, която също произвежда телефоните си извън Китай, щяха да имат предимство.
Apple и други компании подчертават пред администрацията на Тръмп, че макар да са готови да повишат инвестициите в САЩ, почти нямат полза от преместването на крайното сглобяване в страната. Вместо това според тях САЩ трябва да се съсредоточат върху връщането на работни места с по-висока стойност и да насърчат инвестициите в производството на полупроводници.
преди 1 седмица глуууупости.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар