IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как супермаркетите пре/откриха онлайн търговията

COVID-19 придвижва бизнеса с хранителни стоки в дигитална среда. Какво е бъдещето, след като навиците на пазаруване на потребителите вече са променени

08:12 | 05.05.20 г. 3
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: gettyimages</em></p>

Снимка: gettyimages

Местната продукция остава приоритет

В онлайн магазина на T MARKET българското присъствие на стоки е 80%. Веригата е планирала всяка седмица да има специални атрактивни промоции, предназначени само за посетителите на онлайн магазина.

В платформата на ФАНТАСТИКО към момента са предложени топ артикулите според продажбите във физическите обекти, а в асортимента преобладават български хранителни продукти. 

След пиковото пазаруване в началото на пандемията, и то на определени стоки, последва нормализиране в продажбите, а в определени стокови групи и спад поради спиране или силно ограничение на кафетериите, фурните и кулинарните щандове, коментират от компанията.

Няма разлика в цените на стоките онлайн и във физическите обекти на ФАНТАСТИКО.

Разликата за клиентите е само цената на доставката. Доставките обаче са безплатни до края на извънредното положение в страната.

Що се отнася до МЕТРО услугата се базира на опита, който търговската верига натрупа в доставката на хранителни продукти през своята FSD (Food Service Delivery) платформа. Тази платформа обслужва професионалните клиенти на компанията от хотелския и ресторантьорския бизнес в София и региона и стартира в края на 2017 година.

За разлика от другите модели при M-SHOP не се калкулира допълнителна цена за доставка, но има разлика в цените между онлайн продажбата и пазаруването във физически магазин. Във формирането на онлайн цената влизат разходите по доставка, обработка на пратката и други.

МЕТРО предлага български земеделски продукти и през М-SHOP. Веригата развива собствена програма за директно партньорство с български производители, наречена „Отгледано с грижа в България“ от 2016 година, която обхваща над 430 хранителни продукта, произведени от над 300 земеделски стопани и малки хранителни предприятия.

Световните тенденции

В търсене на храни и други бързооборотни стоки от основна необходимост и същевременно придържайки се към указанията да си стоят вкъщи, по света хората се обръщат все повече към онлайн пазаруването. Проникването на доставките на хранителни стоки и на услугите за онлайн поръчки сред домакинствата в САЩ е нараснало до 31% от 23-и до 25-и март спрямо 13% само шест месеца по-рано, сочат данни на Brick Meets Click.

Броят на новите хора, които се възползват от подобни услуги, също расте. Над 40 на сто от американците, които са поръчали доставка на хранителни стоки в седмицата до 13 март, са го направили за първи път. Очаква се дълготрайно пренасочване към доставките на храни, но не пълно пренасочване.

България в онлайн продажбите на храни

Социалното дистанциране заради коронавируса в глобален мащаб мотивира все повече потребители да пазаруват онлайн, включително мнозина, които преди не са го правили. В това число попадат и по-възрастните, които са в особен риск в момента. Най-нови данни сочат, че пандемията подхранва онлайн търговията особено в сектора на хранителните продукти.

В същото време последни данни на европейската статистическа служба Евростат показват, че България е на последно място в Европейския съюз (ЕС) по дял на населението, което пазарува онлайн. България е и на последно място в ЕС и по дял на предприятията, които осъществяват онлайн продажби. Само 7% от бизнеса у нас формират поне 1% от оборота си от продажби в интернет спрямо 17% средно за ЕС.

Със сигурност обаче бизнес моделите ще са различни след отмяната на мерките срещу коронавируса. За кратко време COVID-19 промени изцяло навиците на хората и начина им на живот. Бизнесът с хранителни стоки също се промени. Възможно е някои от временните промени да се окажат дългосрочни.

Големият въпрос сред икономистите е дали промените, създадени от този изненадващ, принудителен експеримент, ще станат постоянни след отминаването на пандемията. И ако това се случи, то как ще се трансформират икономиките, за да се отворят за нови видове бизнес и доставчици.

Сега, когато потребителите свикват да купуват и храни онлайн, това може да продължи и след края на пандемията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 1
travelboy
преди 3 години
И съм що годе доволен.Само не можеш да платиш онлайн и малко се губи смисъла защото пак има контакт.И някой път доста работи ги няма които си поръчал.Кофти е като ти донесат домати пък я няма ракията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 3 години
Отново възхвала към онлайн пазаруването, без понятие как работи човешкия мозък.Ако един човек работи от вкъщи, поръчва всичко онлайн и не му се налага да излиза за нищо, то ще се превърне в социопат в рамките на година-две.И това е добрата версия.Много хора просто ще полудеят.На човек са му необходими контакти със себеподобните си. И това е базова човешка нужда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
Това една верига го предлага от доста време във Варна, с доста повече артикули.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още