Петролът е изправен пред три предизвикателства, които заедно могат да се окажат непреодолими, пише енергийният експерт Ферейдун Сиошанси от Energypost.
От друга страна имаме електроенергията, която продължава да завзема позиции в сектора на глобалната енергетика.
Петролът срещу електричеството?
Двата основни компонента на енергетиката са коренно различни форми на енергия.
Първата реакция на повечето хора е да признаят непропорционалната доминация на петрола спрямо електричеството по отношение на осигуряването на по-голямата част от глобалните енергийни нужди – електричеството представлява по-малко от 20 на сто от крайното енергийно потребление в световен мащаб, или половината от потреблението на петрола.
Но бъдещото надмощие на петрола вече не е гарантирано.
Търсенето на петрол вече не нараства с темповете от преди години.
Поглеждайки напред, ще видим, че консумацията на електроенергия нараства много по-бързо, отколкото консумацията на петрол – тенденция, която ще направи електричеството равностойно на петрола до 2040 г., ако не и по-рано, смята Сиошанси.
Това вече се забелязва в редица държави.
Не е изненадващо, че има хора, които заключват, че най-добрите дни на петрола са останали назад в миналото.
Кой и защо би казал подобно нещо?
Според Сиошанси има три основни причини:
- Първо, засилващата се конкуренция от страна на електрическите превозни средства и като цяло на електрифицирания транспорт се очаква да „изяде“ най-важната и печеливша част от петролния бизнес – транспорта, като намали търсенето на бензин и дизел;
- Второ, продължаващият натиск за ограничаване на въглеродните емисии, тъй като глобалната икономическа система бавно, но сигурно се насочва към нисковъглеродните енергийни ресурси – изобилните и все по-евтини възобновяеми енергийни източници;
- Трето, инвеститорите и застрахователните компании, включително няколко големи инвестиционни фондове, които започват сериозно да мислят за намаляването на рисковото излагане на климатичните промени, тенденция, която затруднява всеки бизнес с тежък въглероден отпечатък.
Тези тенденции вероятно ще натрупат инерция въпреки възгледите на администрацията на американския президент Доналд Тръмп, която отново заложи на изкопаемите твърди горива като въглищата и на петролната експанзия.


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края


преди 7 години А загубите по пренос на енергия и саморазряд на акумулаторите кой ще сметне?Не че нещо - само за точност на анализа :) Ъ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години КПД-то на електродвигателя е над 90%. На литиво-йонните батерии над 85%.;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Около 60% от добивания петрол се използва от химическата промишленост, а не като гориво. КПД-то на ДВГ е до 40%, а на електрическите е много по-голямо. Не съм наясно с това на електродвигателя на автомобилите, затова не мога да цитирам. Разликата според мен обаче трябва да е съществена. Ако наистина се отчетат(мисля че не е направено) тези факти съотношението ще е по-различно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Без газ може и да стане, но без петрол едва ли, ползва се и на други места, освен за гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Моят план е до 2025 да намаля използването на външна(купувана) енергия с 80%. Досега съм я намалил с 50%. А до 2030 да намаля карбоновият си отпечатък до нула. ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Малко обща статия без много конкретика, но вярна! Електрификацията ще намали използването на първична енергия с над 25%. Страните преминали първи към carbon free икономика, Ще са огромните печеливши.Ако България спре да внася газ и петрол, ще имаме 10млрд лв да харчим за себе си и БВП ще нарасне с няколко млрд само от това!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар