Два от факторите, които най-често се обвиняват за смущенията, които водят до покачване на цените - недостигът на компютърни чипове и прекъснатите вериги за доставки - няма да отшумят толкова бързо, колкото се надяват регулаторите. Председателят на Intel прогнозира, че глобалното търсене на чипове ще надхвърля предлагането до 2023 г. Междувременно производителите на автомобили ще продължат да се конкурират с електронната индустрия за оскъдните доставки. Много автомобилни компании реагират като намаляват производството на по-евтините модели с по-нисък марж в полза на по-скъпите, което не е печеливша формула за намаляване на инфлацията.
Проблемите с веригата за доставки са по-дълбоки. Дори ако администрацията на Байдън успее да накара пристанищата в страната да работят денонощно, други тесни места, като претоварените железопътни линии и недостигът на складови площи, ще продължат да забавят доставката на стоки. Още по-лошо е, че вълната от напускания доведе до недостиг на около 80 000 шофьори на камиони.
Най-важното е, че силите, които доведоха до четири десетилетия на спадащи лихвени проценти и ниска инфлация, спряха да действат. Работната сила в САЩ, която нарастваше с 1,6% годишно през 1980-те и с 1,3% през 1990-те, се очаква да расте само с 0,5% през настоящото десетилетие. Политиците продължава да осуетяват имиграционните реформи, необходими за запълване на тази празнина.
Със застаряването на населението в САЩ и в целия индустриализиран свят - включително в Китай - бавният растеж на работната сила ще окаже постоянен натиск за повишаване на заплатите. Тъй като възрастните хора харчат част от спестяванията си и прехвърлят останалите на своите деца и внуци, потребителското търсене ще се увеличи. При липса на по-бързо нарастване на производителността е вероятна повече инфлация, отколкото сме виждали през последните 40 години.
Отворената търговия и глобалните вериги за доставки са в упадък. Засилващата се конкуренция между САЩ и Китай, и популисткият бунт срещу икономическата либерализация помагат да се обясни тази промяна. Пандемията разкри уязвимостта на глобализираните системи. Бизнес лидерите ще поставят по-голям акцент върху устойчивостта, за сметка донякъде на ефективността. За да се намали рискът, част от производството ще се премести в САЩ или приятелски страни по-близо до тях, което ще увеличи натиска върху трудовите и други разходи.
В много дългосрочен план борбата за забавяне на климатичните промени може да намали разходите за енергия, но това изглежда малко вероятно през следващите две десетилетия. Въпреки че въглищата имат огромно отрицателно въздействие върху околната среда, те са сравнително евтини, а преминаването към електрически превозни средства няма да се случи достатъчно бързо, за да намали търсенето на бензин скоро.
При обмислянето на следващите си стъпки администрацията на Байдън и Фед трябва да придадат много по-голяма тежест на доказателствата, че оформящият се инфлационен натиск е структурен, а не временен.


Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната