Сирене и кашкавал срещу коли. По-просто и накратко така може да се опише сделката, която постигнаха дипломатите на ЕС и Япония. След четиридневни преговори двете страни по договора подписаха през тази седмица нов пакт за свободна търговия. Договорът засяга пазар, който обхваща 600 млн. потребители и генерира 30 на сто от глобалния брутен вътрешен продукт, както и 40 на сто от глобалната търговия със стоки.
Но това не е единствената причина, поради която икономисти и политици говорят за „особен момент“. И дори наричат договора „исторически“. Не става дума само за цифрите, а по-скоро за сигнал. Защото европейско-японският документ от 560 страници изпраща ясно послание – че икономическият баланс на властта се променя. И то не в полза на Америка.
По същество така нареченото Споразумение за свободна търговия между Япония и ЕС, неофициално Jefta, предвижда следното: японците намаляват митата си върху млечните продукти, месото и виното, а европейците намаляват митата си върху вносните автомобили.
Някои от тях незабавно ще паднат до нула, други ще се намаляват постепенно. По-голям икономически растеж, повече работни места - това е целта на споразумението. Япония, третата по големина икономика в света, се счита за важен пазар за европейските компании. Jefta пък представлява и за двете страни най-голямата търговска сделка, която някога са се осмелявали да сключват.
Договорът е предизвикателство пред Вашингтон. Европейският съюз е твърдо решен да се изправи срещу протекционизма на Тръмп и да се позиционира като стабилен защитник на свободната световна търговия. Сделката с Токио е най-големият търговски договор в историята на ЕС. Числата говорят сами по себе си. ЕС и Япония обединяват една трета от световната икономическа продукция. Търговският обем възлиза на почти 130 млрд. евро. Европейската комисия очаква износът на съюза да нарасне с 20 млрд. евро годишно в резултат на споразумението.
Сделката се сключва във време, в което светът преживява обрат по отношение на икономическия обмен. Америка се опитва да спъне глобализацията. Разговорите между ЕС и Япония започнаха през 2011 г., няколко месеца след ядрената катастрофа във Фукушима, когато американският президент все още се казваше Барак Обама, а свободната търговия не беше застрашена. Те се проточиха, страните спориха, изпадаха в подробности, докато Доналд Тръмп не се премести в Белия дом и не издаде лозунга "Америка на първо място", кодовата му дума за протекционизъм. В новата ситуация европейците и японците се съгласиха изненадващо бързо на новото споразумение. Техните посланици формулираха последните думи на договора през декември 2017 г., едва година след встъпването в длъжност на Тръмп.
„Политиката на правителството на Тръмп ускори нещата", казва Ирина Ангелеску, експерт по Япония в базирания в Ню Йорк Council on Foreign Relations. Според политолога споразумението ефективно е променило характера си. Jefta не е просто икономически договор, а отговор на американските възбрани, смята тя, цитирана от германския Die Welt. „Европа и Япония все по-ясно заемат позицията на шампиони на свободната търговия“.
Засега Америка отпада от тази сметка. През март Тръмп въведе мита върху алуминия и стоманата, през юли – върху китайски стоки от технологичния сектор. Освен това заплашва с мита върху колите от Европа, което може да е пагубно за германския автомобилен сектор.
„А какво ще правим с милионите коли, които идват на нашия пазар и за които на практика почти няма мита“, поясни той по време на срещата на върха на НАТО в Брюксел. В действителност ЕС налага мито от 10 на сто върху внесени от САЩ коли, докато американците облагат европейските автомобили с едва 2,5 на сто.
С Jefta сега Япония изпреварва и американците. Toyota, Nissan, Mazda, Mitsubishi – всички те скоро ще се внасят на практика с нулеви мита в ЕС. Огромната сделка елиминира 99% от всички търговски бариери между ЕС и Япония. Тя предвижда не само премахването на определени мита, но и сближаването на законите, например в областта на интелектуалната собственост, труда и опазването на околната среда. Също така е включен и ангажимент към Парижкото споразумение за климата - договор, който Тръмп единствен в света отхвърля. Всичко това може да означава, че Европа и Япония стават все по-привлекателни за компаниите, а САЩ губят популярност като място за правене на бизнес.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
преди 7 години от кога чакам на ленд круизърите да падне цената :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар