Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Фирмите за бързи кредити губят клиенти заради банките, но печелят доверие

10% от клиентите на фирмите за бързи кредити са се пренасочили към банките. Според Minizaem.bg обаче доверието към фирмите за бързи заеми се е повишило

Фирмите за бързи кредити губят клиенти заради банките, но печелят доверие

Снимка: Minizaem.bg

След като излязоха данните за пазара на кредити от първото тримесечие на 2019 г., стана ясно, че част от клиентите на фирмите за бързи кредити са се пренасочили към банките - цели 10%. Данни на Minizaem.bg обаче сочат, че доверието към фирмите за бързи заеми се е повишило, което е позитивна тенденция.

В съвсем близкото минало, тази част от кредитния пазар беше съвсем малка. Подобно финансиране беше запазено само за определена група потребители и не беше толкова популярна опция. С времето обаче, тази тенденция се промени и днес вече с редица законови ограничения и добри маркетингови кампании за увеличаване на доверието, както и благодарение на правилните послания, фирмите за бързи кредити се радват на значителна популярност. В резултат на това те увеличиха големината на отпусканите суми, които предлагат, както и начините по които може да се кандидатства за заем.

Какво се случва с пазара на бързите кредити?

Днес данните показват свиване на този пазар, но това възможно ли е? Според числата, приходите, които са отбелязали регистрираните фирми за спешни заеми, за първите три месеца на 2019 г., са с около 300 хиляди лв. по-малко спрямо тези от 2018 г. Това изравнено в проценти е към 10% спад. Ако обаче, взетите кредити намаляват, по какво съдим за повишеното доверие от страна на клиентите към сектора. Има 1% увеличение на кредитите, които са за над 5 години. Това означава, че хората имат достатъчно голямо доверие на компаниите да кандидатстват за кредити, които са дългосрочни и в по-големи размери.

Основните продукти на фирмите за бързи кредити са заемите до 1 година, точно те са спаднали с близо 7%. Огромен спад има и при заемите, които са за период между 1 и 5 години - 19%. Не може да се каже, че този спад не е очакван, защото от 2015 г. досега кредитните фирми само се развиват. Стига се до ръст 80%, което е огромен процент за финансовия сектор в България. Естествено, компаниите използваха значителния ръст за да си разширят пазарите си извън страната. Днес вече е факт, че някои кредитни компании действат в Украйна, Камбоджа, Беларус, Аржентина и Колумбия.

Защо клиентите се отдръпват?

Отговорът е в конкурентното финансиране - банките. Забелязвайки как хората предпочитат улеснената процедура, банките подобриха техните кредитни продукти. Почти всички предлагат поне един вид кредит, който да наподобяват бърз кредит т.е. не се изискват никакви гаранции, сметка в банката, наличие на имущество или гарант. Освен това повечето успяват да намалят и времето за одобрение до 24 часа, което също е огромно преимущество. По този начин, банките стават точна конкуренция на бързите кредити, разполагащи с по-голям ресурс и по-висока ликвидност.

Друг фактор, който оказва влияние са кредитните карти. Макар и за издаването на кредитна карта да е нужна повече документация и клиентите да трябва да отговарят на повече изисквания, все пак кредитната карта задоволява нуждата от пари под ръка по всяко време. При тях даже минималната вноска е съвсем ниска, което е допълнителен приоритет.

Обзор на сектора

Фирмите за бързи кредити определено изминаха дълъг път на усъвършенстване. Всичко започна с нелоялни практики, начисляване на огромни лихви и оскъпяване на кредитите без таван. Това естествено подплаши клиентите и те загубиха доверие, че това може да бъде вариант за заем. Тогава държавата се намеси, защото основната идея на този полезен финансов инструмент се изгуби. Днес вече има таван на годишния процент на разходите, който могат да поставят фирмите за бързи кредити, което ограничи и лихвите. Загубеното доверие обаче трудно се връща и фирмите в сектора започнаха усилен маркетинг точно в тази посока. Последваха десетки реклами с известни личности, които да покажат, че няма нищо страшно да се използват фирмите за бързи кредити. Имаше и доста обучителни материали, които обясняваха как точно се кандидатства и каква е процедурата при бързите кредити и че няма нищо тайно и съмнително. Всички тези усилия дадоха резултати и малко по-малко хората се престрашиха и потреблението нарасна. Днес обаче след възстановяването на имиджа си, секторът се изправя пред друг проблем и той е обвързан не с реномето, а с конкуренцията.

Какво предстои?

Напълно логично е да си помислим, че кредитните фирми няма да оставят нещата така и ще работят в подобряване на услугата, за да си възвърнат клиентите. Това е стимулирано от факта, че хората не са спрели да се нуждаят от подобно финансиране, а са се пренасочили към друг негов източник. Това означава, че тези клиенти може и да се върнат обратно при предлагането на правилните стимули и условия, като кредит до заплата с 50% по-малко разходи за нови клиенти и други отстъпки. Тенденцията ще бъде насочена към цялостно смъкване на разходите по бързите кредити, за да може фирмите да са конкурентни на банките и техните оферти.

Можем да очакваме раздвижване в сектора и въвеждането на още нови практики. Какви обаче точно ще бъдат те, засега не можем да отгатнем. Изненадите предстоят!

По статията работи: Екип на Investor.bg
Още по темата: Бюджет и финанси

Последни новини

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
ББР: Заемите за бизнеса, засегнат от Covid-19, тръгват до края на април