Макроикономическите допускания в бюджет 2019 се отличават с прекомерен оптимизъм на фона на преобладаващите прогнози за забавяне на европейската и в частност българската икономики следващата година. Докато и МВФ, и Европейската комисия очакват забавяне на растежа и успокояване на инфлацията в България, правителството предвижда ускоряване на икономическия ръст и по-висока инфлация.
Това коментира главният икономист на Института за пазарна икономика Десислава Николова, която представи вижданията на екипа на ИПИ какъв трябва да е алтернативният на правителствения бюджет.
Тя е категорична, че прогнозата за номиналния брутен вътрешен продукт се явява доста по-висока от очакваното от други анализатори, което означава „надуване” на приходната част на бюджета, за да си осигури правителството по-високи разходи с „ударно харчене“ в края на годината.
„Това създава проблеми. На фона на постоянни излишъци се залага дефицит“, аргументира се Николова и напомни, че три поредни години отчитаме икономически растеж и намаляващи бюджетни излишъци. – Въпреки това управляващите продължават да планират бюджетни дефицити, което противоречи както на логиката за водене на устойчива фискална политика, така и на препоръките на Европейската комисия – излишъци при растеж на икономиката и дефицити при спад.”
Главният икономист на ИПИ подчерта, че се наблюдава ясен курс към фискална експанзия – увеличаване на разходите и влошаване на бюджетния баланс през последните няколко години.
Пак от същото
“Дори и оптимизмът на Министерството на финансите за икономиката да се оправдае, залагането на дефицит при очаквания за близо 4% реален растеж на икономиката е меко казано неразумно и демонстрира ясно желание за дискреционно (т.е. непрозрачно и безконтролно) харчене в края на годината. И в двата варианта – риск от забавяне на растежа или пък висок ръст на икономиката – добрата политика би следвало да бъде залагането на излишък в бюджета. При неблагоприятен обрат излишъкът работи като буфер срещу прекомерен дефицит, а при благоприятен сценарий излишъкът е фискално отговорната цел”, обясни Десислава Николова.
Икономистите на ИПИ, които за16-та поредна година изготвят своя Алтернативен бюджет с ниски данъци, и тази година доказват, че трябва да се заложи бюджетен излишък, който при обрат и забавяне на българската икономика да бъде силен буфер, за да не премине страната ни в прекомеререн дефицит, както се случи през 2010 г. От института потвърдиха, че в Алтернативния бюджет се запазват всички мерки, свързани с увеличението, предвидено за заплатите на учителите, например.
Старши изследователят на ИПИ Петър Ганев изчисли, че през последните две години има бум на разходите, като ръстът е с 2 млрд. лева , а дискреционните мерки на правителството дават своите резултати с увеличение на данъците.
„Има разширяване на бюджета. Ръстът на разходите изправарва с 15% ръста на приходите“ , посочи той и заяви, че не се спазва средносрочната рамка и сметките са направени copy paste.
Рамка на бюджета на МФ
Консолидираните разходи през 2019 г. са заложени в размер на 44,5 млрд. лв., което е с 5,9 млрд. лв. повече от очакваното изпълнение през текущата 2018 г. В това отношение проектобюджетът е своеобразно продължение на предходния – очакваното изпълнение през тази година е с 4,1 млрд. лв. повече от изпълнението на бюджета през 2017 г.
Напомпването на публичните разходи с близо 10 млрд. лв. само за две години е опасно и се разминава с реалностите на макроикомическата рамка. Прекомерното раздуване на текущите разходи в наглед добрата година (официалните очаквания за 2019 г.) може да изиграе много лоша шега при влошаване на икономическите процеси, предупредиха от ИПИ.
Акценти в Алтернативния бюджет
Сред мерките, които трябва да се вземат предвид при структуриране на бюджета, трябва да се направят промени, които да обърнат негативните тенденции в данъчната политика чрез ограничаване на дискреционните приходни мерки на правителството.


Измислиха как да спасят дизеловите коли в Европа
Мъж паркира Ferrari на балкона си, общината го прибра с кран (ВИДЕО)
Кметът на Варна протестира срещу правителството в Берлин (СНИМКИ)
35 пияни и дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
30 души са задържани на протеста в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Банковото финансиране за сектори със структурни проблеми у нас може да намалее
Шансът на българския бизнес е в иновации за по-ниски разходи за труд и енергия
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Датската разузнавателна агенция разглежда САЩ като потенциален проблем за сигурността
Мадона разгорещи страстите по къса рокля
Движението по софийския булевард "Васил Левски" е възстановено
Проф. Михаил Константинов: Считайте властта за свалена
Протестът не е за надделяването на една или друга партия, а е срещу фасадната демокрация
преди 7 години В проекта за държавен бюджет на Република България за 2019 година се запазва най-сигурното условие за провалът на премиера Бойко Борисов.Ситуацията:В проекта за държавен бюджет на Република България за 2019 година се пренебрегва истината, че централната банка е с противоречиви основни дейности: полезни участия и вредни намеси в икономиката.Поради местна проява в Република България на световна грешка за липса на защита срещу щети от вредните намеси на централната банка, българите сме с нарастващи страдания. Подсигурено е правителството да е със съдба на жертва. Доказано е, че по-доброто изпълнение на прилагания неправилен модел държавен бюджет на Република България подсигурява по-голям провал на премиера Бойко Борисов.Спасението от нарастващи страдания в Република България е постижимо с държавен бюджет на Република България, в който се отразява прилагане на защита срещу щети от вредните намеси на българската централна банка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Най добрия бюджет на добрите фин министри е балансиран бюджет Приходите да отговарят на разходите Този ни фин министър вече 4 години залага бюджети с дефицити а те приключват с огромни излишъци Това е срам за майстора на бюджетите т с фин министър Да се обърне за съвет към Милен Велчев които за всичките си години на фин министър изготвяше и изпълняваше БАЛАНСИРАНИ БЮДЖЕТИ отговор Сигнализирай за неуместен коментар