Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Предизвикателствата пред традиционната банкова индустрия

Финтех компаниите диктуват новите правила в борбата за клиенти

Предизвикателствата пред традиционната банкова индустрия

Снимка: Архив Ройтерс

Традиционната банкова индустрия е изправена пред редица предизвикателства. Широко дискутираните са ограничената ликвидност, новите капиталови изисквания и увеличаването на нормативната уредба относно надзора, която касае дейността на кредитните институции.

Развитието на финансовите технологии (финтех) обаче постави още препятствия по пътя на банковия сектор. Това заяви Ронит Гус, ръководител банкови изследвания на Citi, по време на четвъртата годишна среща на Citigroup с медии, която се провежда на 13 и 14 ноември в Лондон.

Според него в момента финансовите институции са изправени пред дилемата да загубят клиенти или да реализират по-малко приходи от таксите, които събират при обслужването им.

Като цяло в световен мащаб инвестициите в този сегмент през 2016 г. възлизат на обща стойност от 24 млрд. долара, но Европа „завладя“ само 2,3 млрд. долара, или под 10%, коментира още Гус. Как обаче това е свързано с банковата индустрия и загубата на клиенти?

По думите му в развиващите се държави натискът е върху маржините, тъй като клиентът има възможност да избира и реално да ползва услуги, за които не плаща нищо. „По този начин се стига до това, че банките печелят много по-малко от такси. В държавите с добра технологизация на кредитните институции, те не са потребителски компании, т.е. не са ориентирани към дребните клиенти и от това губят“, обясни той.

Том Айзък, ръководител корпоративно банкиране на Citigroup за Европа, Близкия изток и Африка, допълни, че борбата за клиенти се задълбочава с навлизането на все повече компании на финтех пазара, които предлагат финансови трансакции безплатно.

„Да, банките губят пари, но по-страшното е, че губят клиенти. Губят връзка с тях. Кредитните институции са фокусирани повече върху бизнес решенията си и сделките, които сключват, но не обръщат достатъчно внимание на услугите, които предоставят на клиентите си на дребно. А именно това е секторът, който процъфтява в момента. Новосъздадени компании работят основно върху продукти за малките потребители, което не ги излага на риск или поне не толкова голям. За разлика от големите кредитни институции в САЩ, които преди кризата даваха заеми на неплатежоспособни клиенти, финтех компаниите предоставят дребни услуги, като например възможността да платиш на Uber чрез мобилния си телефон. Ето защо те добавят всеки ден хиляди нови клиенти“, обясни Айзък. Tой добави, че най-големият бум на подобни компании е в Азия.

„Защо Китай стана толкова голям на финтех пазара? Там се случиха необикновени неща през последните няколко години. Има нова огромна средна класа. Това е комерсиален пазар, който не би могъл да бъде реализиран едно към едно от пазари като Индия или Европа“, посочи Ронит Гус.

По думите му в Европа една от най-силно развитите държави по отношение на финтех е Швеция. Причината е, че там има изключително добре образовано население и страната е с най-високо мобилно и интернет покритие. Освен това в Стокхолм има многобройни стартиращи компании.

Истината е, че като цяло в световен мащаб банковите инвестиции във финтех се увеличават драстично, но все още не може да се преодолее фактът, че заради новите компании банките губят клиенти, посочи още Гус. Според него именно това е едно от най-големите предизвикателства, защото кредитните институции печелят много по-малко пари от такси, тъй като много компании предлагат същите услуги, но безплатно. Банките се фокусират прекалено върху бизнеса и бизнес решенията, но по този начин губят инструментариума, чрез който анализират поведението на клиентите си и нямат база данни, чрез която да оптимизират предлаганите услуги спрямо поведението на клиентите, уточни той.

Междувременно мениджърите на Citigroup представиха и новата си платформа за гласуване на общи събрания Proxymity, която директно свързва инвеститорите, искащи да упражнят правата си по време на общите събрания на компаниите, в които са акционери. Програмата ще стартира първо във Великобритания през 2018 г., а след това се очаква и световна експанзия.

Тя ще излъчва в реално време информация от събранията и дава възможност на инвеститорите да гласуват предложения по дневния ред. Системата ще дава потвърждение, че гласуването е прието в реално време, което ще намали грешките при отчитането на гласовете, коментираха от Citi. Според експертите на банката новата платформа ще може да се използва и от други компании.

Чрез нея инвеститорите ще имат повече време да проучват предложенията, които гласуват. Платформата позволява на емитентите да подобрят навременността и точността на уведомленията за срещи и да подобрят крайните дати за гласуване за инвеститорите до пет дни.

Системата е "напълно уникална", обяви Окан Пекин, главен изпълнителен директор на Citi за първични, фючърсни и ценни книжа. Според него реакцията на инвеститорите досега е била много положителна.

Продължава работата върху търговския модел за Proxymity, който изисква приемане както от инвеститори, така и от дружества, чиито ценни книжа се търгуват на регулиран пазар.

Банката се надява, че Proxymity ще се превърне в стандарт както във Великобритания, така и по-късно в световен мащаб. Ако това се случи, Citi ще спести "милиони долари годишно" в собствения си бизнес с ценни книжа, каза още Пекин.

По статията работиха: автор Ралица Пейчева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Коментари (1)

0
 
3
 
1
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
"По думите му в развиващите се държави натискът е върху маржините, тъй като клиентът има възможност да избира и реално да ползва услуги, за които не плаща нищо."

Няма нищо безплатно и това те най-добре го знаят. Да не се правят на луди.

Още от Европа
Произведената селскостопанска продукция в ЕС се свива с 2,8% през 2016 г.