Железниците ще работят за развитието на комбинирани товарни превози в България – железопътен транспорт, който да взаимодейства с автомобилен и воден транспорт. За целта ще се създават структури за товарни превози близо до индустриалните зони и пристанищата, където се генерират превози и приходи.
Това стана ясно на пресконференция в Министерството на транспорта и съобщенията, на която беше представена пътната карта за реформите на железниците. В пресконференцията участва зам.-министърът на транспорта с ресор железопътен превоз Илия Илиев, както и ръководството на структурите от „Холдинг БДЖ“.
Пътната карта на реформата се състои от 10 стъпки, с изпълнението на които ще се стигне до вливането на „Холдинг БДЖ“, БДЖ „Пътнически превози“ и БДЖ „Товарни превози“ в едно дружество. Това ще се случи към септември, посочи Илиев.
В момента българските железници почти не развиват комбинирани превози, а точно те ще трансформират услугата и ще доведат да увеличаване на пазарния дял на железниците, но не за сметка на конкурентите им в жп сектора, а на автомобилните превозвачи, коментираха ръководителите на дружествата. За последното е необходима справедлива система за достъп до пазара на транспортни услуги, вкл. разширяване обхвата на тол системата и увеличаване на тол таксите, за да се създаде равнопоставеност между железниците и другите видове транспорт.
Очаква се товарните превози да излязат на печалба въпреки скъпия ток
На пресконференцията беше отчетено, че товарите нарастват – от 6,2 млн. през 2020 г. до 7,3 млн. тона през миналата година. Превозените от БДЖ товари са около 50% от всички превозени товари.
Тази година се очаква увеличение на превозените товари с около 400 хил. тона заради подобряването на вагонния и локомотивния парк, като ще се работи за привличане и на нови клиенти.
Предвижда се да се създаде и звено, което да предлага спедиторска дейност, което в момента се осъществява от външни фирми. Приходите от спедиторска дейност за миналата година са само 3 хил. лева, стана ясно на пресконференцията.
Ще се подобрява и технологичният капацитет на БДЖ „Товарни превози“, с ремонт на товарните вагони и локомотиви и осъществяване на търговска политика.
Повече дисциплина, по-голямо качество при пътническите превози
Петко Петков, член на съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“, коментира, че е затегната дисциплината на отговорните лица в пътническите превози, заради което вече се забелязват някои промени в положителна посока, свързани с отоплението и почистването на влаковете.
Работи се по закупуване на нова техника – специални прахосмукачки за пране на тапицерията на седалките. Монтирани са антиковид седалки в един спален вагон, като ще се проведе обществена поръчка за такива седалки за всички спални вагони, които дружеството използва. Намеренията са да се монтират такива и на останалите вагони в пътническите влакове в бъдеще.
Ще се направи и анализ на почистването, за да се прецени дали тази дейност да се извършва от БДЖ, дали да се търси допълнителен персонал и техника, или част от дейността да се пренасочи към външни фирми.
Като цяло и министерството, и ръководството на железниците разчитат да се ускори обновяването и инвестициите в инфраструктура.
Предвижда се да се разработи и бизнес програма за 5 години, за да се изчислят необходимите инвестиции за промяна на качеството на услугите, които БДЖ предлага. Ще се определят бизнес целите, както и техническите средства за изпълнението им, а това ще даде размера на необходимите инвестиции.
Обсъждане на реформата
Реформата в железниците започва с първата стъпка от пътната карта - публично обсъждане с представители на синдикатите, работодателските организации, неправителствения сектор. През март пътната карта ще бъде представена и в транспортната комисия на Народното събрание, обясни Илия Илиев.
Ще има достатъчно публичност и всички ще бъдат запознати с предстоящите промени, обеща той.
Той посочи, че тъй като ще се работи за равнопоставеност на всички жп превозвачи, няма как останалите превозвачи да бъдат в по-изгодна позиция от БДЖ. Затова и няма да е възможно всичко от кухнята да бъде изнесено на показ, коментира още Илиев.


Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
преди 3 години Има шанс, но трябва да се ограничи лобито на АЕБТРИ автобусните превозвачи.Кой ще ги ползва, ако може с влак да стигне Варна, Бургас или Русе А 4-и часа? А това е възможно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години ти па.. Ти още малко ще загробиш модерната икономика! :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години печалбата му е майката! Какво по-велико от печалбата! Всичко трябва да се прави за печалба. Иначе е комунизъм. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Това е огромен напредък - от изчегъртване към комбиниране... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години И аз тва щях да пиша, няма как да печели повече.Макар че, дори и да намали загубата пак е файда.Но ме съмнява да стане.При положение,че има частна конкуренция в товарните преевози, нямат шанс просто. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не ми се чете статията, от заглавието разбирам, че журналиста е на примитивно ново, няма как едно дружество което е постоянно на загуба да увеличи печалбата ???? Единствено може да намали загубата, но явно журналиста е с икономически познания на ***. отговор Сигнализирай за неуместен коментар