Две браншови организации са с напълно противоположни мнения за новия Закон за храните, по-специално частта, регулираща минералните води.
Той няма да осигури спазването на принципа „едно находище, един бранд“, заяви пред БНР Жана Величкова от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Тя уточни, че Асоциацията представлява над 70% от пазара на води.
Законът по думите й залага терминология като „извори“, „имена на извори“, а секторът говори за „находища на минерални води“ или „подземни водни тела“.
Експертът коментира, че според европейското право се следва ключов за индустрията принцип – водата от едно находище се предлага на пазара само под един бранд и марка. Това означава, че там оперира един бутилировач, а свободният ресурс остава за други цели.
Законът отваря възможността на едно находище да работят различни производители. Това е подмяна на модела и много скъпоструващ експеримент, смята Жана Величкова.
На въпрос дали сегашните производители се опасяват от конкуренцията, тя отговори, че богатството на минерални води е огромно и малка част от него се използва. Находищата с утвърдени експлоатационни ресурси са 144, а бутилиращите компании работят само на 13 от тях. Свободен ресурс има и всеки инвеститор е добре дошъл, каза Величкова.
Тя допълни, че секторът е инвестирал 130 млн. лв. за последните 5 години и осигурява над 2 хил. работни места.
Според Величкова текстовете ще доведат до разрушаване на всички създадени до момента марки и отлив на бъдещи инвестиции.
Съюзът на безалкохолната промишленост в България е на коренно различно становище, заяви пред БНР Васил Стоименов, представител на УС на организацията. Според него няма текстове в законопроекта, които да противоречат на европейската директива.
Целта е да се създаде някакъв скандал или сериозен разнобой между политиците и да не се приеме този раздел от законопроекта за храните, предположи той. „Що се отнася до марките, никой от нашия съюз не би си позволил да работи срещу търговските марки, които са разработвани с години“, декларира Стоименов.
Според него конкурентната браншова организация е предложила имената на изворите да бъдат заличени от етикетите.
Той призна, че между двете браншови организации има противоречия и затова администрацията се е заела да изясни терминологията около бутилираните води.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?