Правителството в оставка прие проекта на Национален план за възстановяване и устойчивост на Република България и възложи заместник министър-председателя Томислав Дончев да внесе одобрения план за окончателното му приемане от Народното събрание. Това съобщиха от правителствената информационна служба.
От там припомнят, че работата по проекта на Национален план за възстановяване и устойчивост започна през юли 2020 г., като до момента в ЕК са изпратени два проекта. „След всяко от двете изпращания са проведени срещи с Европейската комисия на различно ниво, като в резултат на направените консултации е постигната висока степен на съгласуваност на документа с европейските партньори“, твърдят от Министерски съвет.
Чрез плана за възстановяване България ще получи достъп до над 12 млрд. лева безвъзмездна подкрепа, която да способства икономическото и социално възстановяване от кризата, породена от COVID-19 пандемията. Определени са 36 реформи и 48 инвестиции, които да възстановят и развият потенциала за растеж на икономиката, което да позволи в дългосрочен план постигането на стратегическата цел за конвергенция на икономиката и доходите до средноевропейските. С оглед на времевия хоризонт за изпълнение на Механизма за възстановяване и устойчивост, от особена важност е планираните инвестиции да бъдат реализирани възможно най-бързо. В тази връзка, 70% от ресурса следва да бъде ангажиран през 2021 и 2022 г., а останалите 30% - през последната 2023 г., допълват от МС.
Припомняме, че вчера вицепремиерът Томислав Дончев обясни, че кабинетът в оставка е взел решение да използва единствено грантовия ресурс от Фонда за възстановяване, но не и заемния.
Междувременно днес парламентарната Комисия по бюджет и финанси също разгледа плана. По време на заседанието бяха изслушани различни неправителствени организации и представители на бизнеса. Председателят на комисията Георги Ганев обяви, че ще изпрати стенограмите от днешните дебати за сведение в Брюксел.
Според Калоян Стайков от Института за пазарна икономика планът е написан като оперативна програма, а това би забавило усвояването на средства и съответно – резултатите от тях.
Подобно мнение изразиха и от Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ). От там настояват за ясен механизъм за планиране, наблюдение и контрол на изпълнението на плана. Според бизнеса уеличеният ресурс за подкрепа на реалната икономика, за съжаление, е предвиден като финансови инструменти, което далеч не е толкова ефективно, тъй като голяма част от ресурса се изразходва за управление и администрация. Работодателите настояват и да се създаде и обособи специална област на политика за справяне с демографската криза.
АИКБ остава на принципната си позиция преимуществено да се програмират директни разплащания, а за предвидените индиректни плащания да не бъдат създавани нови фондове, а да се ползва капацитета на вече съществуващите фондове, органи за управление и структури.
Саша Безуханова, основател на платформата Move.bg, посочи, че това е по-скоро план за договаряне. В него има много мерки, които са без амбиция и са свързани с осигуряване на базова дигитална грамотност, с осигуряване на инфраструктура по модела на 80-те и 90-те години и много, много малко мерки, свързани с икономически растеж“, каза тя.
От WWF България пък предупредиха, че част от политиките в плана може да имат негативен ефект върху околната среда.
От BESCO – Българската стартъп асоциация, отчетоха, че планът набелязва възможни решения на структурни проблеми в икономиката, но страната ни е една от държавите с най-бързо намаляващо население в света, качеството на образованието ни е сравнително ниско, а висококвалифицираните кадри не достигат или напускат. Също така България изостава значително в нагласите за предприемачество. От асоциацията предлагат в плана да бъде включен механизъм за насърчаване на ангелските инвестиции, както и създаване на устойчива инвестиционна политика в подкрепа на пенсионни фондове, инвестиращи в Алтернативни инвестиционни фондове (конкретно във фондове за дялово и рисково инвестиране).


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан