Учени от БАН в партньорство със свои колеги от СУ „Св. Климент Охридски“ създадоха батерия от ново поколение, която ще предизвика революция в съхраняването на енергия, съобщи Академията.
Става дума за оригинална българска разработка на безопасна, евтина и безвредна за околната среда презаредима батерия на основата на натрий. Тя може да се комбинира с литиево-йонните батерии или дори да ги замени изцяло.
Голямото постижение на нашите учени е разработката на нов тип електроди от достъпни материали като сулфатните соли, които са широко разпространени и могат да бъдат намерени дори на Марс.
Водеща организация в проекта е Институтът по обща и неорганична химия при БАН. Партньори са Институтът по електрохимия и енергийни системи на БАН и Факултетът по химия и фармация на СУ „Св. Климент Охридски“.
В батерията на бъдещето литиевите йони са заменени с по-евтините, по-безопасни, по-екологични и лесно достъпни в природата натриеви йони, като механизмът на действие е запазен.
Като първа стъпка изследователите са създали нови електродни материали, подходящи за обратимо включване на натриевите йони, без да се наруши тяхната структура. От тези материали е конструирана моделна натриево-йонна клетка, която е подложена на електрохимични тестове. В същото време учените са моделирали на атомно ниво процесите в електролитния разтвор на батерията, за да ги изучат и управляват целенасочено в бъдеще.
Едно от основните предимства на новата натриево-йонна батерия е акумулирането на енергия от възобновяеми източници. Това е особено важно на фона на постоянно растящия дял на възобновяемите източници в производството и потреблението на енергия в икономиката и бита по целия свят.
Използването на натриевите йони за съхраняване на енергия ще намери ценно приложение и в електромобилите, където максималният пробег, цената и времето за зареждане са от първостепенно значение.
Специално за автомобилната индустрия се разработва хибриден вариант – литиево-натриева батерия, която съчетава високата мощност на литиево-йонната с ниската цена на натриево-йонната.
„Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства“, обясни проф. Радостина Стоянова.


Арестуваха клиент, останал измамен от проститутка във Варна
Съдят бивш затворник за производство на метамфетамин и държане на прекурсори
Строители оставиха част от "Манастирски рид" и "Траката" без вода
Българското гайдарство влиза сред нематериалното културно наследство на човечеството
НС прие на първо четене бюджета на общественото осигуряване
Украйна прати преработен мирен план във Вашингтон по време на преговорите
Боян Рашев: Среброто ще изпревари златото и през 2026 г.
Биткойн пада под $90 000 след намалението на лихвите от Фед
Българският бизнес мисли за отбрана и няма да вдига ударно заплати през 2026 г.
„Мълчаливи несъгласия“ изострят разделението във Фед след намалението на лихвите
Нов проблем пред електромобилите – цените на кобалта са скочили със 100%
Какви са слабите места на дизеловия Mercedes-Benz OM651
ЕС тихомълком планира нов клас автомобили с цена под 15 000 евро
Знаете ли как Audi Matrix LED комуникира с пътя?
Kia показа новия си кросоувър за Европа
Лавров: Русия иска пакет от документи за дълготраен мир в Украйна
Цветанов: Борисов държи ГЕРБ като заложник, диагнозата бе дадена от 150 000 протестиращи
Парламентът прие на първо четене коригирания бюджет на ДОО
Gen Z изненада: Поведе протестите, показа гражданска позиция
"Възраждане": Подкрепяме вота на недоверие, гласуваме против бюджета
преди 6 години Монбат, къде сте? Спонсорирайте и вземайте технологията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар