Как приемането на еврото ще се отрази на бизнеса и потребителите у нас, защо изоставаме по финансова грамотност в сравнение с Европа и как университетите да поддържат актуално учебно съдържание и да отразяват реалните нужди на пазара? Потърсихме отговорите на тези и други въпроси от доц. д.н. Едуард Маринов, заместник-ректор на Университета по застраховане и финанси (УЗФ) и гл. ас. д-р Никола Димитров, и.д. заместник-ректор на УЗФ.
- Как приемането на еврото от 1 януари ще се отрази върху икономиката, бизнес средата и потребителите в България?
Едуард Маринов: Ще укрепи доверието в българската икономика, най-вече чрез по-пълноценното използване на потенциала на единния пазар и улесняването на международната търговия и инвестиции. От потребителска гледна точка съществува притеснение от спекулативна инфлация, но опитът на страни като Хърватия и Естония показва, че този ефект е временен и ограничен.
Никола Димитров: Приемането на еврото е стратегическа стъпка, която ще има няколко нива на ефект. За бизнеса това означава елиминиране на валутния риск и по-ниски разходи при международни разплащания, което повишава конкурентоспособността. За икономиката като цяло очакваме по-висока предсказуемост и привличане на повече инвестиции. От гледна точка на потребителите ефектът ще зависи от начина, по който се управлява преходът – прозрачността при ценообразуването ще е ключова. Ако се подходи отговорно, ползите ще надделеят над краткосрочните притеснения за поскъпване.
- Ще се превърне ли въвеждането на еврото в стимул за по-голямо участие на международни инвеститори в България? Какво друго е необходимо?
Едуард Маринов: Да, еврото ще повиши доверието на международните инвеститори чрез по-голяма предсказуемост и интеграция в европейските пазари. За да се използва този потенциал, България трябва да продължи да подобрява бизнес средата и качеството на човешкия капитал – особено в секторите с висока добавена стойност, където висшето образование играе решаваща роля.
Никола Димитров: Да, въвеждането на еврото премахва една от основните бариери пред външните инвеститори – валутния риск. Но това само по себе си не е достатъчно. Нужно е паралелно да се работи за по-голяма предвидимост в регулаторната рамка, по-бърза административна процедура и по-добра инфраструктура. Инвеститорите търсят стабилност и ефективност, а не само стабилна валута. Еврото ще е силен сигнал, че България е готова за следващото стъпало, но истинската промяна ще дойде от начина, по който управляваме бизнес средата след това.
Снимка: УЗФ
Доц. д.н. Едуард Маринов е заместник‑ректор на Университет по застраховане и финанси (УЗФ). Той има научна степен „доктор на науките“ (Нов български университет, 2024 г.) и „доктор по международна икономика“ (Варненски свободен университет, 2015 г.). Завършил е бакалавърска степен по публична администрация, магистратура по международни отношения и право на ЕС, и има значителна академична и изследователска дейност в областта на международните икономически отношения, икономическото развитие на Африка и европейската интеграция. В рамките на УЗФ преподава дисциплини като „Икономикс II част“ и „Strategic Marketing“, а професионалният му опит включва ръководене на изследователски проекти, множество публикации и активно участие в международни форуми.
- Изостава ли финансовата грамотност на българите в сравнение с европейските стандарти и от кой момент трябва да започне изграждането на финансова култура у децата и младите хора?
Едуард Маринов: Финансовата грамотност у нас все още изостава от европейските нива, което се отразява върху потребителското поведение и умението за управление на личните финанси. Образованието в тази посока трябва да започва още в началните класове, с акцент върху практическите умения и разбиране на икономическите процеси. И тук ролята на икономическите университети е ключова – като центрове, които могат да подготвят преподаватели и програми за обучение, основани на практиката и насочени към реални житейски ситуации.
Никола Димитров: Да, финансовата грамотност в България остава под средното за ЕС ниво. Причината не е само в образователната система, а и в липсата на последователна култура по темата. Финансовото образование трябва да започва още в основното училище и то не като абстрактна теория, а чрез практически умения: какво означава бюджет, как работят лихвите, как се спестява. Университетите имат своята роля, но ако интересът и базовите знания не се изградят навреме, после се наваксва трудно.
Снимка: УЗФ
Гл. ас. д-р Никола Димитров е изпълняващ длъжността заместник-ректор на Университета по застраховане и финанси (УЗФ). Завършил е магистърска програма „Технологии, иновации и предприемачество“ в Университета в Шефийлд, а докторската му дисертация е посветена на „Финансовите оптимизации на организациите чрез лийн мислене“. Има професионален опит като консултант и преподавател в областта на управлението на процеси, стратегическите иновации и бизнес трансформациите. В УЗФ ръководи програми, насочени към интеграцията между академичната среда и реалния бизнес, като активно участва в изграждането на партньорства с корпоративния сектор и развитието на съвременни обучителни модели.
- Икономическата среда днес се променя все по-бързо – как университетите поддържат актуалност на учебното съдържание?
Едуард Маринов: Университетите трябва непрекъснато да актуализират програмите си чрез диалог с бизнеса, научни изследвания и международни партньорства, така че обучението да отразява реалните тенденции на пазара, както в национален, така и в глобален план. Най-ценният подход, който можем и не трябва да се страхуваме да използваме в преподавателската си практика, е да слушаме студентите си, защото те са едновременно бъдещите потребители и бъдещите водещи професионалисти в областта на икономиката.
Точно това правим и в Университета по застраховане и финанси (УЗФ), програмите се разработват и преразглеждат съвместно със специалисти и преподаватели с реален управленски и експертен опит. Това гарантира, че съдържанието е не само актуално, но и приложимо. Именно чрез този диалог успяваме да поддържаме обучението си живо, динамично и ориентирано към реалността на пазара на труда.
- Какви ключови умения считате, че трябва да придобият студентите по икономика, преди да се дипломират?
Едуард Маринов: Ролята на висшето образование днес е коренно различна – вече не сме просто източник на знания, а създатели на критично мислене и на способност за селекция на информация. Освен стабилна теоретична подготовка, студентите по икономика трябва да развият аналитично мислене, дигитална и финансова грамотност, умения за работа в екип и разбиране на глобалните икономически процеси.
Стремим се целенасочено да изграждаме тези компетенции чрез практическо обучение, работа по реални казуси, съвместни проекти с бизнеса и индивидуално менторство. Именно това ни отличава, стремежът да превърнем знанието в умение, а обучението в реална подготовка за бъдещето.
- Как според вас трябва да се променят учебните програми по финанси и застраховане, за да отразят реалните нужди на пазара?
Никола Димитров: Учебните програми трябва да станат по-гъвкави и интегрирани с реалната бизнес практика. Нужно е повече проектно обучение, казуси и симулации, както и въвеждане на теми като финансови технологии, устойчиво финансиране и поведенчески финанси.
Компетенциите на бъдещите специалисти вече не са само числови, те трябва да разбират и връзката между финанси, етика, технологии и обществена отговорност. Това изисква по-тясно сътрудничество между университетите и работодателите, за да се гарантира, че академичното съдържание отразява реалната динамика на пазара.
- Виждате ли потенциал за създаване на съвместни програми между УЗФ и бизнеса – например корпоративни академии или иновативни финансови лаборатории за студенти?
Никола Димитров: Да, и този потенциал е огромен. Вече има интерес от страна на компании, които търсят партньорство за разработване на специализирани обучения и корпоративни академии. Такива модели са работещи в чужбина, защото създават директен мост между университетската среда и реалния бизнес.
Финансовите лаборатории, включващи достъп до реални пазарни данни и симулационни платформи, са следващата логична стъпка. Те позволяват на студентите да „усетят“ пазара, а на бизнеса да открие подготвени кадри още преди дипломирането им.


НС прие на първо четене бюджета на общественото осигуряване
Празнични безплатни пешеходни обиколки ще се проведат във Варна
България въвежда постоянна забрана за улов на есетрови риби в река Дунав и Черно море
39 пожара гасиха огнеборците в страната за изминалото денонощие
16 души са ранени във "войната" по пътищата за последното денонощие
Биткойн пада под $90 000 след намалението на лихвите от Фед
Българският бизнес мисли за отбрана и няма да вдига ударно заплати през 2026 г.
„Мълчаливи несъгласия“ изострят разделението във Фед след намалението на лихвите
Китай показа най-големия в света "кораб майка" за дронове
Мексико въвежда мита до 50% за китайски и азиатски стоки
Какви са слабите места на дизеловия Mercedes-Benz OM651
ЕС тихомълком планира нов клас автомобили с цена под 15 000 евро
Знаете ли как Audi Matrix LED комуникира с пътя?
Kia показа новия си кросоувър за Европа
Сервиз поиска 15 000 евро за ремонт на Tesla, собственикът я оправи срещу 100 евро
ПСС: Добри са условията за туризъм по планините
Община Бобошево е осъдена на 5000 лв. обезщетение за ухапване от куче
Ерика Кърк: Дъщеря ни няма търпение да отиде в рая, за да види баща си
Радостин Василев: Слави и БСП да декларират, че ще напуснат управлението