България е първа сред страните в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на тежкотоварни превозни средства над 16 тона за декември 2021 г. и се нарежда на второ място в блока при регистрациите на средно- и тежкотоварни автомобили над 3,5 тона и на трето при продажбите на автобуси, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Страната ни е пета в ЕС по ръст на общите продажби на нови търговски превозни средства за цялата 2021 година. Родният пазар отчита 36,2% ръст на регистрациите на годишна база до 9935 броя спрямо 7295 броя през 2020 г. България е изпреварена от Литва (+55,9%), Австрия (+54,0%), Гърция (+49,0%) и Латвия (+41,9%).
През декември общите продажби на българския пазар нарастват с 11,2% до 685 броя спрямо 616 броя преди година, като на месечна база обемите се свиват спрямо отчетените през ноември 820 броя. През декември, заедно с октомври, са отчетени най-ниските обеми на продажби от февруари насам.
Продажбите на търговски превозни средства в ЕС през 2021 г. нарастват с 9,6% спрямо предходната година до 1 880 682 броя, основно благодарение на ниската база от първата половина на 2020 г. През декември регистрациите в сектора отчитат шести пореден месец на свиване, записвайки спад от 8,4% до 155 963 броя. Въпреки този спад обемът на продажбите за декември е най-големият от юни, когато са регистрирани 185 573 търговски превозни средства.
асеа2
Общи продажби в региона
През декември, въпреки понижението при общите продажби, регистрациите на камиони и автобуси в блока отчитат подобрение в сравнение със същия месец на 2020 г. Всички основни пазари в региона записват понижения, водени от 31,9-процентния спад в Испания.
За цялата година продажбите на търговски превозни средства в ЕС остават далеч зад данните от 2019 г., когато са регистрирани около 2,1 млн. броя. При най-големите пазари Испания записва спад от 2,8%, докато продажбите в Италия, Франция и Германия нарастват съответно с 15,5%, 7,8 на сто и 0,6%.
Лекотоварни търговски превозни средства до 3,5 тона
Продажбите от този сегмент в България нарастват с 31,6% през 2021 г. до 6659 броя спрямо 5060 броя през 2020 г. Тук страната ни се нарежда на четвърто място в ЕС, изпреварвана от Австрия (+60,9%), Гърция (+51,9%) и Ирландия (+32,3%).
През миналата година продажбите в ЕС нарастват с 8,5% до 1 561 425 броя спрямо 1 439 375 броя за 2020 г. Само две страни в блока отчитат спадове – Испания (-6%) и Германия (-0,8%).
За декември регистрациите на лекотоварни автомобили на родния пазар се свиват с 18,8% до 429 броя спрямо 528 броя преди година. Продажбите в ЕС също се понижават – с 12,8% до 126 794 броя спрямо 145 447 броя през 2020 г. Въпреки понижението обемите на продажба в блока остават най-големи за последните шест месеца. Основната причина за това са проблемите в производството на автомобили в този сегмент. Това се отразява и върху основните пазари в региона. Регистрациите в Испания се свиват с 34,8%, докато тези в Германия, Франция и Италия се понижават съответно с 12,4%, 10,5 на сто и 9,2%.
Тежкотоварни превозни средства над 16 тона
Продажбите от сегмента в България се увеличават през 2021 г. с 48,8% до 2944 броя спрямо 1978 броя за същия месец на 2020 г. Страната ни е шеста по ръст в ЕС след Латвия (+98,8%), Литва (+92,6%), Полша (+64,9%), Естония (+61,9%) и Словакия (+52,8%). Основна причина за значителния ръст на продажбите на българския пазар е ниската база от края на 2020 г.
асеа1
През декември регистрациите на родния пазар отчитат 185,5-процентен ръст до 217 броя спрямо 786 броя за същия месец на миналата година. За този сегмент България се нарежда на първо място в ЕС по ръст на продажбите. След нея остават Литва (+146,1%), Гърция (+130%) и Кипър (100%).
В ЕС регистрациите на тежкотоварни превозни средства за 2021 г. нарастват с 21,2% до 240 346 броя спрямо 198 355 броя през 2020 г. За декември повишението е 23,5% до 20 784 броя спрямо 16 829 броя година по-рано. През последния месец на 2021 г. продажбите отчитат най-голям обем от юни.
Средно- и тежкотоварни превозни средства над 3,5 тона
Продажбите от сегмента в България се увеличават с 49,5% през 2021 г. до 3073 броя спрямо 2055 броя за 2020 г. Страната ни е пета по ръст в блока след Латвия (94,4%), Литва (+90,4%), Полша (+58,1%) и Естония (56,6%).
За декември регистрациите на средно- и тежкотоварни автомобили над 3,5 тона на българския пазар се увеличават със 175,6% до 226 броя спрямо 82 броя преди година. Страната ни се нарежда на второ място по ръст в ЕС след Гърция (+188%).
асеа3
За цялата минала година продажбите от сегмента в ЕС нарастват с 16,8% до 289 316 броя спрямо 247 616 броя за 2020 г. През декември регистрациите се увеличават с 19,1% до 25 314 броя спрямо 31 255 броя за същия месец на 2020 г. Продажбите за последния месец на миналата година отчитат най-голям обем от юни.
Автобуси и пътнически микробуси
Регистрациите от сегмента на българския пазар за 2021 г. нарастват с 12,8% до 203 броя спрямо 180 броя през 2020 г. Продажбите на нови автобуси и пътнически микробуси в България за декември нарастват с 400% до 30 броя спрямо 6 броя за същия месец на миналата година. Страната ни е трета по ръст за декември в ЕС, изпреварвана от Естония (+1600%) и Дания (955,6%).
Общо за ЕС продажбите на автобуси и пътнически микробуси се увеличават за 2021 г. с 2,8% до 29 941 броя спрямо 29 136 броя през 2020 г. За декември регистрациите в блока отчитат ръст от 6,8% до 3855 броя спрямо 3609 броя година преди това. Продажбите за последния месец на 2021 г. в ЕС отчитат най-голям обем за последните 12 месеца.


Какво ще бъде времето в четвъртък?
Борисов: Последиците от удължителен бюджет ще са тежки
Прожектират анимационни филми в детския отдел на Варненската библиотека
Двамата варненски общински съветници излизат от домашен арест срещу обща гаранция от 350 000 лв.
Редовният бюджет за 2026 отпада
Киргизстан се издига като новия тигър в Централна Азия
Мерц: Германски войски биха могли да отблъскват руските атаки в Украйна
Китайският производител на чипове MetaX записа 755% ръст при дебюта си
Ardian: Европейските борси трябва да се обединят
САЩ готвят нови санкции срещу Русия, ако Путин отхвърли мирното споразумение
Колко сигурни са колите, за които не трябва шофьорска книжка
Зловещо - Cadillac Escalade стартира сам през нощта
Япония налага данък на електромобилите в зависимост от теглото
Защо някои двигатели имат двойно впръскване на гориво
Край на евтините коли от Китай – Пекин иска ново споразумение с Европа
Съдът прекрати и върна на прокуратурата делото срещу Иван Демерджиев
Нинова за събитията в НС: Нагло и безотговорно
Песков: Всякакви санкции ще навредят на подобряването на отношенията
ИТН: Демокрацията няма цена - ще изхарчим много пари за избори
Kaizen Gaming: Двигателят зад Betano – водеща технологична компания, пример за отлична работна среда и силен социален принос