Шведският автомобилен концерн Volvo Cars, собственост на китайската група Zhejiang Geely Holding Group Co., приключва подготовката си за първично публично предлагане (IPO) и ще обяви подробности за листването си на борсата в Стокхолм по-късно в понеделник. Очакваното IPO може да оцени компанията на цели 25 млрд. долара, твърдят пред Wall Street Journal източници, запознати с плановете.
Листването, ако бъде осъществено, ще представлява един от най-драматичните обрати в автомобилната индустрия.
Американският концерн Ford Motor Co., отслабен от световната финансова криза, продаде шведската компания на Geely за 1,8 млрд. долара през 2010 г. Въпреки че Volvo е известна като марка, която залага на безопасността на своите продукти, тя не грабва интереса на широката аудитория с впечатляващи като дизайн модели. Geely финансира възстановяването на компанията от придобиването ѝ до края на последното десетилетие, помагайки на концерна да обнови своята продуктова гама.
Днес Volvo развива печеливш бизнес, с план за въвеждане на електрически модели, който изпреварва времево някои конкуренти. Марката отново е популярна в САЩ и в други големи пазари по света. Сега тя се конкурира с германските премиум марки, включително с BMW, Audi на Volkswagen AG и Mercedes-Benz на Daimler AG.
За първата половина на тази година Volvo отчете 41-процентно увеличение на продажбите спрямо същия период на миналата година до 380 757 автомобила. Продажбите на компанията в САЩ нараснаха с 47% до 63 754 броя. В същото време Европа остава най-големият пазар на Volvo.
Ако си осигури пазарна оценка от 25 млрд. долара, Volvo Cars ще се класира по-високо от френския концерн Renault SA, чиято пазарна капитализация достига 10,39 млрд. долара, въпреки че продава много повече превозни средства от шведския разработчик.
Оценката на Volvo обаче ще изостава значително от най-големите имена в индустрията. Пазарната капитализация на Toyota Motor Corp. - най-големият автомобилен производител по пазарен дял в света за 2020 г., надхвърля 248 млрд. долара, докато оценката на американския индустриален лидер General Motors Co. достига 77 млрд. долара. Лидерът в това отношение Tesla Inc. може да се похвали с пазарна стойност от 776 млрд. долара, което е повече от общата оценка на концерните, които заемат съответно от второ до седмо място в класацията.
Все пак, едно силно листване би представлявало интерес за инвеститорите, които гледат с интерес към глобалната надпревара за електрификация на автомобилите.
Volvo е първият традиционен автомобилен производител, който започва постепенно да прекратява производството и продажбата на коли с двигатели с вътрешно горене. През 2019 г. компанията спря изграждането на автомобили с бензинов или дизелов двигател и оттогава произвежда единствено електрически и хибридни превозни средства.
Този ход беше последван и от други концерни, които обявиха конкретни срокове за прекратяване на производството на конвенционални автомобили.
Още през 2018 г. Volvo сподели идеята си за листване, като през май тази година компанията обяви, че планира IPO в Стокхолм. Подобно действие може да осигури на концерна по-широка база от акционери и по-голяма независимост от китайските инвеститори.
Не е ясно колко голям дял Geely планира да продаде от своите акции, но компанията посочва, че вероятно ще остане основен акционер след всяко предлагане.
През юли шведският концерн увеличи дела си в Polestar, купувайки допълнително количество акции на производителя на електрически превозни средства, контролиран от Geely. Инвестицията увеличи дела на Volvo до 49,5%. Това стана факт, след като Polestar набра 550 млн. долара в първия си кръг на финансиране през април.
В края на септември Polestar беше оценена на 20 млрд. долара, след като компанията се сля с Gores Guggenheim, SPAC компания, създадена специално за обединението.
По същото време Volvo записа най-силните си шестмесечни данни в своята история по отношение на печалбата и приходите. Въпреки това концернът предупреди, че продължаващият недостиг на полупроводници ще се отрази негативно върху резултатите му през втората половина на годината.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Европа започва да се учи как да сваля дронове
Защо полетът на бомбардировача B-2 Spirit струва толкова скъпо?
Как американската товарна жп индустрия стана по-мръсна от въглищните електроцентрали
Тимъти Шаламе и Кайли Дженър си взимали почивка, но още са заедно