Либерализацията в сектора на пътническите железопътни превози със сигурност ще продължи. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията в оставка Гроздан Караджов пред bTV.
Той съобщи, че с негово решение от днес са определени избраните изпълнители за трите обособени позиции за пътнически железопътни превози, условно наречени западен, северен и южен превозвач. Северният и южният превозвач се присъждат на единствената друга фирма, кандидатствала за тях – „Ивкони Експрес“, а „БДЖ – Пътнически превози“ запазва западния лот.
По думите на Караджов това означава, че за БДЖ остават около 75 процента от общите пътнически железопътни превози, а 25 на сто се поемат от другия оператор. Той подчерта, че целта на Европейската комисия (ЕК) и на него като министър е била насърчаването на по-голяма конкуренция в сектора.
Вицепремиерът в оставка коментира и бъдещите реформи в сектора, като акцентира върху новия Закон за обществения транспорт. По думите му това е изцяло нов закон, изготвен от екипа на министерството, който предвижда създаването на национална транспортна схема. Целта е пътниците да могат да се придвижват от едно място до друго с удобни връзки между различните видове транспорт – железопътен, автобусен, авиационен, морски и други, като железопътният транспорт ще има приоритет.
Караджов посочи още, че се предвижда въвеждането на електронен билет, който да се генерира и използва изцяло чрез мобилен телефон, без необходимост от хартиен носител. По думите му това е една от най-тежките, но и най-важните реформи в сектора.
В заключение Гроздан Караджов изрази надежда следващият министър на транспорта да бъде реформатор, който да продължи започнатите промени, за да не бъдат блокирани средствата по Плана за възстановяване и устойчивост.
БТА припомня, че по-рано днес правителството в оставка одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията за „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД в размер на 40 млн. лв. Средствата са възмездна финансова помощ, която следва да бъде възстановена от дружеството до 30 септември 2026 г.
През август правителството одобри провеждането на процедура за избор на превозвачи за извършване на обществени услуги с железопътен транспорт. Тя е част от реформите в Националния план за възстановяване и устойчивост, където е записано, че следващите договори за жп превоз ще бъдат възложени чрез открита състезателна процедура. Миналият месец Караджов коментира, че са подадени пет оферти от двама оператори по процедура за избор на превозвачи за извършване на обществени услуги с железопътен транспорт, която е част от реформите в Националния план за възстановяване и устойчивост. За първия - западен лот, оферта е подадена само от „БДЖ - Пътнически превози“. За другите два лота - северен и южен, са подали както „БДЖ - Пътнически превози“, така и „Ивкони Експрес".
/БТА/


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
Ford ще понесе 19,5 милиарда долара загуби заради стратегията за електромобили
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Удължителният бюджет ще бъде гласуван в ресорната комисия
Още един българин е загинал на фронта в Украйна
Европейски лидери предлагат многонационални сили като гаранция за сигурността на Украйна
84-годишен от Флорида простреля сина си в лицето
Погром в Триъгълника на властта: Неизвестни "заклаха" прасето-касичка