Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Моловете в САЩ се отказват от пазаруването, за да запълнят свободните площи

Те се насочват към хотели, казина, офиси и жилища, които заемат мястото на опразнени магазини

Моловете в САЩ се отказват от пазаруването, за да запълнят свободните площи

Снимка: Bloomberg LP

Представете си 16 празни мола в САЩ. Толкова площи трябва да запълнят собствениците на буксуващи молове, насочвайки се към 2022 г. Те се равняват на около 8,4 млн. кв. м. Задачата не е лесна, тъй като десетки вериги магазини за търговия на дребно ограничават площите си или затварят врати, и положението няма да се подобри, ако новата вълна на пандемията изплаши купувачите, пише Bloomberg.

Затова собствениците на имоти опитват да привлекат бизнеси, които нямат почти нищо общо с пазаруването. Казина, увеселителни паркове, медицински обекти, складове, хотели, училища, офиси и жилища са често срещан избор в момент, когато дори стабилни търговски центрове са принудени да преосмислят плановете си за развитие за идната година и след това.

„През 2030 г. ще видите, че повечето молове вече няма да бъдат считани за мол“, прогнозира Грег Малоуни, главен изпълнителен директор на отдела за търговски площи за Северна и Южна Америка в консултантската компания JLL. „Те ще бъдат смятани за актив със смесени функции“, допълва той.

Тези молове може да заприличат на Mall of America, най-големия в САЩ, който включва тематичния парк Nickelodeon Universe и аквариум, или на търговски център в Чатануга, притежаван от компанията CBL Properties в щата Тенеси.

През август този собственик на около сто не толкова престижни търговски центрове прибави Hollywood Casino с площ от близо 7500 кв. м в мола York Galleria в Пенсилвания. Той привлече и гиганта в хазартния бизнес Penn National Gaming с 500 високотехнологични слот машини и двадесет маси за игра.

CBL има основание да смята, че това може да помогне - A Live! Casino, което замени стария универсален магазин Bon-Ton в търговския център на компанията Westmoreland Mall близо до Питсбърг през ноември 2020 г., генерира двуцифрен трафик и ръстове на приходите от продажби през 2019 г.

Онлайн ерозия

Това се случи, след като CBL фалира през 2020 г. при стария си модел, който се провали, защото разчиташе много на универсални магазини като Bon-Ton и Sears, за да предотврати пренасочването на купувачите към онлайн магазини.

Стотици такива флагмански обекти затвориха врати, както и хиляди по-малки търговци на дребно на фона на пандемията, което доведе до фалит на CBL и на най-малко още две големи американски вериги молове.  

В резултат на това свободните площи в страната нараснаха със 7,2% през второто тримесечие на тази година спрямо 4,9% преди пандемията, сочат данни на JLL. При моловете от най-ниския клас С свободните площи достигнаха 12,4%.

Дори след завръщането на някои купувачи наемите в търговските центрове почти не помръднаха след първото тримесечие на миналата година, като нараснаха само с 1,3%. Това не помага на компании като Washington Prime Group и Pennsylvania Real Estate Investment Trust, които са други две вериги молове, опитващи да се стабилизират, след като излязоха от фалит.

CBL, която приключи процедурата по глава 11 през ноември, преустрои над 45 от имотите си от 2015 г. насам, включително пусна Aloft Hotel в мол в Чатануга, съобщава представител на компанията в имейл. Тя обмисля преустройство за създаване на смесени функции с включването на хранителни магазини, места за настаняване, многофамилни жилища, медицински и образователни обекти, офиси.

Понякога преустройството на магазин просто не проработва и така в началото на 2020 г. CBL реши да срине нефункциониращ мол в Бисмарк, Северна Дакота, за да освободи място за аптека и ресторанти.

Още по темата
„Както в добрите, така и в лошите молове най-добрият вариант от имотна гледна точка е строителството на апартаменти“, казва Винс Тибон, старши анализатор в компанията за анализи на бизнес имотите Green Street. Но не всеки може да го осъществи, тъй като преустройството на големи площи изисква капитал и много време, които операторите може да нямат. Много бивши магазини на Sears, например, остават празни повече от три години след фалита на компанията за търговия на дребно, казва Тибон. Пълното преустройство може да отнеме десет години“, допълва Малоуни от JLL.

Това не е чудно предвид слабите перспективи за печалба и неуспеха в привличането на нови наематели. Прогнозата на Green Street за ръста на нетната оперативна печалба дори на най-добрите молове е за скромните 2,1% в краткосрочен план и 1,3% в дългосрочен, докато за моловете от клас B и C очакването е за спад.

Споделяне на приходите от продажбите

Някои собственици на имоти постигат сделки с наемателите, като се съгласяват да вземат процент от приходите от продажби вместо фиксирана сума. За компанията PREIT „това донякъде беше в наша полза“, казва изпълнителният вицепрезидент Хедър Кроуъл. Приходите от продажбите на компанията са нараснали със 17% през 2019 г.

Започвайки преди пет години, операторът на молове опитал да компенсира фалитите на търговци на дребно и затварянията на обекти, като си върнал имоти от изпитващи затруднения вериги, казва Кроуъл. Това включвало замяната на обект на Sears в Масачузетс с обект на Aldi и на Burlington Coat Factory.

Облигационните и фондовите пазари обаче са скептични. Книжата на PREIT се търгуваха само за кратко над 3 долара след излизането ѝ от фалит през декември 2020 г., а сега цената им е около 1,25 долара. Несекюритизираните привилегировани облигации с падеж през 2024 г. на Washington Prime, която беше придобита от кредитора SVPGlobal, изгубиха една трета от стойността си.

По статията работи: Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от По света
Кризата с разходите за живот ще забави поскъпването на жилищата в Германия