Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стил

Притеснените купувачи само ще влошат кризата с веригата на доставките

Предупреждението на Asos вещае нови трегови за търговията на дребно

Притеснените купувачи само ще влошат кризата с веригата на доставките

Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

Големите промени в потребителските навици вече са в ход. А това не е добра новина за Asos.

Онлайн търговецът предупреди в началото на седмицата, че печалбата му може да пострада, а новината беше придружена от известието, че главният изпълнителен директор Ник Бейтън напуска компанията. В резултат на това цената на акциите на Asos спадна със 17%, пише Андреа Фелстед за Bloomberg.

Забавянето на растежа на продажбите на Asos е допълнително доказателство за отварянето на търговията след блокадата, което означава, че потребителите се връщат в моловете, вместо постоянно да пазаруват през телефоните си. Но също така отразява как перспективите за по-високи разходи за живот и повишаване на лихвените проценти започват да попарват желанието на потребителите да харчат.

Asos предупреди, че приходите от продажби за годината до август 2022 г. ще се увеличат с 10-15%, което се оказа под консенсусната прогноза за 18%, дадена от анализатори, анкетирани от Bloomberg. Групата прогнозира основна печалба преди данъци от 110 до 140 млн. паунда (191 млн. долара), което не отговори на очакванията на анализаторите за 190 млн. паунда.

Още по темата

Лошата прогноза е породена от редица фактори. На първо място ръстът на приходите от онлайн продажби се забави, тъй като магазините отново отвориха врати, а данните за септември изглеждат особено слаби. Asos очаква приходите ѝ да се увеличат с между 4 и 6 процента през първата половина на текущата ѝ фискална година. Това е по-малко от половината на темпа на растеж през последното тримесечие на фискалната 2021 г.

Второ, по-високите разходи, като например увеличаващите се транспортни разходи заради проблемите с веригата на доставките, и клиентите, връщащи обратно покупките си, също вредят на компанията. Връщанията могат да достигнат до 50% от поръчаните дамски дрехи. Те бяха спаднали значително по време на пандемията, но сега отново нарастват. Никой няма против, ако домашните му дрехи са малко по-широки, но това не важи за подчертаващите фигурата рокли.

За Asos това означава още предизвикателства във финансов план. Да добавим и конкуренцията от китайската SHEIN Group, чиито технологии и вериги на доставките са достатъчно добри, не е трудно да се разбере защо Asos вдига червен флаг за печалбата си, както и защо председателят Адам Крозиър смяташе, че е нужда промяна в ръководството на компанията.

Междувременно завръщането в училищата и офисите също натежава на онлайн продажбите. Хората харчат повече за транспорт и обяд, да не говорим за развлечения. Младите клиенти на Asos имат много повече възможности къде да похарчат парите си, отколкото през 2020 г., когато онлайн магазините бяха основният начин да пазаруват.

Но други опасения могат да окажат най-голямо влияние върху перспективите за печалба на компанията. Заглавията, предупреждаващи за инфлацията и нарастващите цени на храните и горивата, изглежда плашат купувачите. По-високите разходи по заемите, докато централните банки обмислят повишаване на лихвите, са поредно притеснение.  

През септември BRC-KPMG Retail Sales Monitor отбеляза най-бавния растеж на общите продажби на годишна база от януари, когато Великобритания беше под блокада. Отделно от това PwC установи, че потребителското доверие относно силата на разполагаемите им доходи е най-ниското за тази година.

Компаниите планират увеличение на цените си, за да прехвърлят допълнителните разходи от проблемите във веригата на доставките към клиентите. Но разколебаните потребителски настроения застрашават тази способност и оказват по-голям натиск върху маржовете на печалбата.

Досега ръстът на заплатите върви в крак с инфлацията. Asos се надява, че ще получи и подкрепа от младите си клиенти, които отново посещават събития и ходят по почивки. Но ако инфлацията изпревари доходите, основните клиенти на компанията ще имат по-малко пари, за да купят онова, от което се нуждаят, да не говорим за новите модни продукти, които искат.

Онлайн пазаруването процъфтя по време на пандемията. Предстои да видим колко ще се свие сега. Това е притеснение както за Asos, така и за останалата част от сектора за потребителски стоки.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
3
 
3
Repoman до: nkavrakov1982
преди 1 седмица
По принцип не съм фен на онлайн пазаруването, особено за стоки които трябва да видиш, пипнеш и пробваш. Много пъти ми се е случвало това което получавам да не струва, но ако е за 10-20лв. просто си замълчавам и карам напред. А сега с растящите цени явно все повече хора си търсят правата, нормално е. Мен по-скоро ме учудва тази мантра с доставните вериги, защото транспорта вече си работи почти нормално, има контейнери, не е като тази зима да е блокирало. Е цените вече са други, но едва ли някой очаква те да се върнат на нивата отпреди 2г. Което като се замисля е добре, поне няма да ни заливат с китайски евтини непотребни ***, защото те няма да могат да си покриват транспорта.
0
 
2
 
2
nkavrakov1982 до: Repoman
преди 1 седмица
Какви велики открития за онлайн пазаруването само,а ?Не мислиш ли че всичко това което изброи не е било налице винаги,още в началото когато започнаха да облъчват хората колко хубаво,удобно било да се пазарува онлайн ?
0
 
5
 
1
преди 1 седмица
Нищо което да не се знае. Като купуваш онлайн не винаги може да прецениш подробностите, а за дрехи си е много рисково да нацелиш номера и дали ще ти седят добре. Нормално е да има върнати поръчи и хората да предпочитат да пазаруват дрехи на живо в магазина, защото могат да ги мерят. На мен ми се е случвало дори поръчани обувки да върна, защото номерата не съответстват. Колкото до прословутата мантра с веригите на доставка, защо никой не се оплакваше от закотвените цени на морския транспорт през последните 20г.? За това време инфлацията която се натрупа е може би 200%, така че е нормално цените на транспорта да избият диспропорцията.

Още от Стил
Разочароващите продажби на Gucci увеличават очакванията от новата колекция