Изграждането на газовия хъб „Балкан“ ще коства между 1,4 и 2,4 млрд. евро, става ясно от публикувания за дискусия план за развитие на „Булгартрансгаз“ за периода 2017 – 2026 година. Срокът за становища по него изтича днес (25 април).
Разходите по хъба ще бъдат покрити от собствени и привлечени средства. Проектът е в идейна фаза и е вписан като ключов за компанията. Предвижданията са, че той ще бъде въведен в експлоатация през 2022 година.
В газоразпределителния център биха могли да постъпват количества природен газ от различни източници, посочват от газовото дружество. Сред тях са руски газ от нов морски газопровод и през съществуващото трасе, местен добив, газ от Южния газов коридор или от терминалите за втечнен газ от Гърция и Турция.
За реализацията на идеята трябва и максимално да бъдат използвани съществуващите мрежи и капацитета на „Чирен“.
За оператора на газопреносната ни мрежа през следващото десетилетие приоритет ще бъдат новите газови връзки – с Турция, Сърбия и Гърция, както и газопроводът Eastring, който ще свърже мрежите на Румъния и Унгария.
Компанията продължава своята работа по увеличаване на капацитета на газохранилището ни – до 1 млрд. куб. метра от сегашните към 550 млн. куб. метра. Стойността на проекта е 223 млн. евро и той трябва да бъде финализиран през 2024 година.
От газовата компания обмислят и вариант за изграждането на ново хранилище – в изчерпани находища на територията на страната или в морския шелф. Проучванията за това обаче ще отнеме около 7-8 години.
За да може страната да отговори на изискванията за газоразпределителен център в региона, е необходимо да бъдат направени инвестиции в съществуващата мрежа, както и изграждане на нови транзитни съоръжения.
Като цяло инвестициите в мрежата – национална и транзитна, за нови обекти в периода 2017-2019 година възлизат на 135,8 млн. лева. За реконструкция и модернизация в същия период ще бъдат отделени 143,8 млн. лева.
В периода между 2020 и 2026 година инвестициите за нови съоръжения и модернизацията на съществуващите ще бъдат инвестирани общо 358,6 млн. лева, предвиждат плановете на „Булгартрансгаз“.
Компанията ще направи инвестиции и в отклонения на националната мрежа, за да стимулира газификацията в страната.
От прегледа на „Булгартрансгаз“ за развитието през 2016 година е видно, че има ръст на вътрешното потребление и транзита на природен газ. През миналата година компанията е доставила 3,38 млрд. куб. метра на вътрешния пазар, което е с 4% повече спрямо 2015 година. По отношение на транзита има увеличение от 8,2% до 14,6 млрд. куб. метра.
Една от основните причини за това повишение е Гърция, за където през България са транзитирани към 3 млрд. куб. метра през миналата година.
Малко над 80% от транзита обаче е насочен към Турция. Страната си осигурява между 35 и 40% от потреблението на газ чрез България. Македония разчита изцяло на транзита през България, а Гърция получава около 70% от потребявания газ през нас.
Максималният капацитет на транзитната газопреносна мрежа на България е 17,8 млрд. куб. метра годишно.
От „Булгартрансгаз“ разглеждат и възможности за алтернативи на газовите доставки в момента (към 97% са внос). На първо място такава възможност е Южният газов коридор, по който България може да получава газ от Каспийския регион чрез новата газова връзка с Гърция (IGB). Освен това страната ни ще разчита на добив в Черно море – от българските и румънските блокове, от терминали за втечнен газ в Турция и Гърция, както и морски газопровод от Русия.


Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи


преди 8 години Жалко! Изпусна(хте) рядката възможност да бъдеш просветен и въведен в тайните и тънкостите на газовата инфраструктура и изобщо - газовия бизнес, от - видно от експертните професионални мнения, изнесени с дълбоко вътрешно убеждение - поредния изтъкнат енергиен експерт, свидна рожба на тукашния форум! Но пропускът не е фатален - експертът е на разположение постоянно, даже и по теми от други области... Особено силен е в айтисиктира и геополитиката. Изобщо, напълнихме се с политолози, ВИП-ове, енергийни експерти и с BgХЪБ-ити... хихихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Иде ми да си отворя устата на 11-тия ви коментар, но това ще означава нов спор за който нямам възможност.Както казах, желая ви лек ден и предлагам да спрем до тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Позволете ми да бъда скептичен и недоверчив.Желая ви лек ден. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Относно средствата за построчването на хъба - строи се с 90% еврофинансиране, т.е. само 10% от тези пари ще бъдат взети от българския бюджет. Това си е направо подарък за България.Друго за което виждам, че не се сещате - когато имаме хъб с капацитет 1 милиард куб.м. ще имаме възможност да го пълним при най-ниските цени през лятото и да ползваме газта през зимата, когато тя е най-висока заради увеличеното потребление. Отделно от това при нова газова криза няма да минаваме на дърва, въглища и слама след 25-30 дни без доставки, както е досега, а спокойно ще можем да издържим поне 5-8 месеца. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Няма спор по въпроса за корупцията в България и особено тази на ГЕРБ.За въпроса ви от пост 9 - не се прави изкуствен резервоар, търсят се възможности за използване на естествени резервоари, които се свързват към газопреносната система с реверсивни връзки с голям капаците. Но преди това най-грубо казано се обезопасяват и елиминират възможностите за "течове" дори и при земетресения в нашия сеизмичен район.Последната възможност, която изтече в публичното пространство относно възможния капацитет за складиране на газ в България беше след изчепването на находището Галата (от което в момента добиваме по малко газ всяка година) и то да се подготви за второ газохранилище. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Сега да не вземете да кажете, че ще правите изкуствен резервоар?Това ли се опитвате?Не на последно място нека и направим една проста сметка за колко години се изплащат 2млрд евро?Това какви приходи ще носи и т.н.Да ме прощавате, но ми писна от тарикати в тая държава.Ония от Булгартрансгаз се водят умишлено към фалит и с това явно сте решили да ги доубиете.Просто си го кажете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Кой заблуждава хората по-точно?1. Знаете ли колко е капацитета на Чирен.2. Знаете ли на колко е планирано да се увеличи капацитета на газохранилището в Чирен?3. Знаете ли колко струва това разширение, колко време ще отнеме, кога започна и кога ще бъде завършено?Дори не знаете, че въобще може да се говори за хъб, само КОГАТО разполагате с възможности за складиране на 1 милиард !!! куб.м. газ.Ако знаехте нямаше да правите подобни глупави питания, твърдения и обвинения. Мързи ви дори да попрочетете нещо повече по въпроса но иначе не си пестите времето и усилията да показвате глупостта и некомпетентността си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Вие знаете ли в какво се складира газта в Чирен да ви попитам?Не е изкуствено създаден резервоар.Защо заблуждавате така хората не мога да си обясня или и вие по руски модел възнамерявате да се облагодетелствате? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Приказките ти са на нивото на селската пивница, там може и да ти минат глупостите.За да има хъб трябва да има възможност за складиране на големи количества. Не са само тръби и помпи, а много тръби и помпи + капацитет за съхранение.ЮП беше само една трасе с 3 компресорни станции, които не са реверсивни.Хъбът когато бъде завършен ще има реверсивни връзки с газопреносните мрежи на всички съседи на България. Най-скъпото нещо в целия проект е разширяването на капацитета и инсталирането на много на брой реверсивни помпи за нагнетяване/изсмукване от/към хранилището в зависимост от нуждата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тоя хъб ще излезе колкото Южен поток.Реалната му цена е около 300млн вероятно.Говорим за некви тръби и помпи, а вие го изкарахте едва ли не върха на инженерството.Нефтохим да не е по-евтин?Каква му беше цената? отговор Сигнализирай за неуместен коментар