Поне 800 млн. лева годишно са загубите за хазната от контрабандата на горива, сочат изчисления на Българската петролна и газова асоцицация (БПГА).
На въпрос на Investor.bg изпълнителният директор на организацията Андрей Делчев коментира, че годишно в страната от легалния бизнес се реализират 2 млн. тона течни горива - бензин и дизел (без горивата за специални нужди), а изчисленията на Министерството на финансите сочат, че 30% е делът на сивия сектор на пазара.
От всеки незаконен тон гориво се губят към 1000 лева от акцизи и данък добавена стойност (ДДС) и така в бюджета не влиза "гигантска сума", съизмерима със средствата от европейските фондове, които държавата получава, допълни още Делчев.
По време на семинар в Пловдив от Асоциацията посочиха и няколко начина за реализиране на незаконни горива на пазара. "Ведомствените бензиностанции са основен канал за реализацията на контрабандните горива. Не всички, разбира се, но огромна част правят това и са създадени точно затова", категоричен беше изпълнителният директор.
Той посочи още, че в законодателството няма регламентиран термин "ведомствена бензиностанция", а собствениците им използват пропуск в нормативната уредба - изискванията за бензиностанциите се прилагат само за търговски обекти. По правило на ведомствени бензиностанции трябва да зарежда само техника на съответната компания или ведомство, тоест те не извършват търговска дейност по силата на закона. Проблемът обаче е, че там зареждат и трети лица, които не са свързани с тях.
Така ведомствените бензиностанции реализират приходи, които не се облагат, и дори не е съвсем ясно какво количество се реализира. Акцизите върху тези горива са с 30-40 стотинки на литър по-малко и те са атрактивни за потребителите. Качеството на тези горива обаче не се следи.
От Асоциацията посочиха и случаи, при които се продават т.нар. "маркирани" горива - предназначени само за отопление за социални нужди, като например детски градини и училища. Факт е обаче, че често те се продават на пазара. Те са с между 10 и 20 стотинки по-евтини, защото акцизът им е намален
"Тези практики ерозират легалната търговия в гигантска степен", коментира Делчев.
Светослав Бенчев от БПГА посочи още няколко незаконни практики, сред които пренос на горива в цистерни за хранителни нужди, като например за мляко, продажби от колонки, които не са свързани с данъчните, дори и пренос на горива с бидони след поръчка онлайн.
Бенчев посочи, че един от най-сериозните проблеми за ведомствените бензиностанции е липсата на контрол на дейността. За тях не се спазват нормативните актове за контрол на качеството и количеството, осъществяван от агенцията по метрология, за връзка с НАП, за екологичните изисквания (например за улавяне на вредните пари от горивата), за пожарна безопасност и строителство.
Само регистрираните ведомствени бензиностанции в страната са 6,8 хил. (спрямо 1,2 хил. - 1,5 хил. търговски бензиностанции), посочиха още от БПГА. На този фонд Андрей Делчев изказа своите съмнения, че НАП и Агенция "Митници" имат капацитета да контролират дейността им.
Проблемите с нелегалната търговия с горива присъстват навсякъде, но "колкото по на юг, толкова по-големи стават", отчете от своя страна председателят на Асоциацията Валентин Златев. Според данните на организацията, ако процентът е в "рамките на статистическата грешка", то той не се забелязва и не уврежда пазара.


Облачно време в цялата страна днес
От полицията във Варна отговориха на обвинения към КАТ
Предупреждават за опасности в планините
Огнеборците потушиха 47 пожара през последното денонощие
"Войната" по пътищата взе нови три жертви за денонощие
Афишът на Уолстрийт: „BATMMAAN се завръща“ vs. „Великолепната седморка“
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Петролът се стабилизира с фокус върху покупките от Индия и атаките на Украйна
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Гнусно: Фен запали снимка на Асен Митков, Левски защити халфа
Доц. Ангел Кунчев: Грипът вече доминира над COVID, пикът ще е през януари
ПСС: Условията в планините не са подходящи за туризъм
Плевнелиев: Царят, Борисов и Горанов помогнаха най-много за еврото
преди 10 години Лукойл в Румъния ги обвиниха за неплащане на ДДС и акзици за над 2 милиарда евро отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Е добре тази данъци бяха внесени те щяха да бъдат ползвани, за да се хранят бежанци от Близкия Изток или да се вдигат "социалните придобивки" на многодетните майки. От тези неща полза няма, затова да живее черния пазар и контрабандата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години регистрираните ведомствени бензиностанции в страната са 6,8 хил. (спрямо 1,2 - 1,5 хил. търговски бензиностанции) това е много и някъде четох преди ,че сумата е 1,2млрд.лв. а не 800 000лв. Трябва да се знае как се ограби и граби България5 000 000 000 лв. е сенчеста икономика - се ощетява бюджета ГОДИШНО5 000 000 000 лв. са кражби през разходите на бюджета пак ГОДИШНО5 000 000 000 лв. плоският данък ощетява бюджета ГОДИШНО - https://***.facebook.com/boyan.durankev/posts/1678735562404671 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Защо Лукойл Нефтохим е постоянно на загуба години наред? И с колко е ощетена хазната от укрит данък печалба? Вальо Златев лъже ли, освен когато играе карти с ББ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години А колко губят хората от картела им!? И как се активизираха баш сега, когато на места като във Варна почна да се пропуква. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години по скоро хазната губи, търговеца печели а на народа му е все едно защото плаща едно и също отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хазната ги губи, народа печели... отговор Сигнализирай за неуместен коментар