Тенденцията за подобрянане на качеството на въздуха в България е очевидна, но все още не са изпълнени изискванията на европейското и българското законодателство, коментира пред БНР министърът на околната среда и водите Нено Димов.
Световната банка ще представи междинен доклад с мерки за подобряване на качеството на въздуха в отделните общини в България през есента, съобщи още министърът. Институцията ще даде и своите окончателни предложения, изготвени на базата на анализи, през зимата на 2018 година.
В допълнение и две работни групи обсъждат мерки за справяне с проблема. Основните източници на замърсяване на въздуха са фините прахови частици, но в различните градове не е едно и също, обясни още Димов.
Неговите очаквания са, макар че официалните данни още не са готови, че в София автомобилният транспорт е значително по-сериозен проблем от битовото отопление, докато в други градове вероятно ще е точно обратното.
"Ако битовото отопление е основният проблем, трябва да се върви към това примерно въглищата и дървата, които се продават, да са с ниско съдържание на сяра и пепел и не е невъзможно да се каже, че цената, която също ще е по-висока, ще се компенсира от калоричността, която ще дават", обясни още министърът пред БНР.
Във връзка с мерките, свързани с катализаторите на автомобилите, Нено Димов обясни какви етапи са набелязани. "Катализаторите е втората посока, в която е започнато да се работи, като етапите, за които говорим, първото нещо, естествено аз ще изчакам работната група с техническите предложения, които ще направят", каза той.
Според него първото нещо е кола без катализатор да не може да има първа регистрация. Втората стъпка, това са пунктовете, където се правят годишните технически прегледи, да се засили много сериозно контролът и там да не може да се дава този стикер за техническа годност на колата, ако няма катализатор.
Третата стъпка е насочена към онези сервизи, които включително рекламират свалянето, а не замяната на катализатори. Трябват и мерки срещу кражбите на катализатори. Една от най-трудните стъпки ще е изграждането на културата, човек да знае, че това е полезно и всъщност тези спестени пари са спестени от едно място, но отиват в друго, посочи още Нено Димов.
Той прогнозира още, че има голяма вероятност България да може да се възползва от дерогации по новата европейска директива, която задава по-високи екоизизквания към въглищните централи.
Новите завишени изисквания, които са приети от ЕС, предвиждат до 99% очистка за новите централи, а за съществуващите има повишаване с около 1 % - от 96% очистката ще бъде 97%.


Измислиха как да спасят дизеловите коли в Европа
Мъж паркира Ferrari на балкона си, общината го прибра с кран (ВИДЕО)
Кметът на Варна протестира срещу правителството в Берлин (СНИМКИ)
35 пияни и дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
30 души са задържани на протеста в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Банковото финансиране за сектори със структурни проблеми у нас може да намалее
Шансът на българския бизнес е в иновации за по-ниски разходи за труд и енергия
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Дъщерята на Скалата потвърди връзката си с млада кечистка
Датската разузнавателна агенция разглежда САЩ като потенциален проблем за сигурността
Мадона разгорещи страстите по къса рокля
Движението по софийския булевард "Васил Левски" е възстановено
Проф. Михаил Константинов: Считайте властта за свалена