Стантън Чейс България е компания за директен подбор на среден и висш ръководен персонал. В България компанията присъства от 2006 г., като работи за клиенти от всички сектори на икономиката - финансови услуги, технологии, индустриален, природни ресурси и енергетика, професионални услуги, потребителски стоки и услуги и фармацевтична индустрия.
Има ли криза с подбора на висш мениджмънт, какви умения у кандидатите търси днешният работодател, в кои сектори има недостиг на квалифицирани висши мениджъри у нас и какви умения и компетенции търсят работодателите днес? Разговаряме с Добромир Минков, партньор и консултант в Стантън Чейс България.
- Господин Минков, как Стантън Чейс България подбира подходящия среден и висш мениджмънт за компаниите на нашия пазар?
Използваме подхода на директния подбор. Основният канал, през който търсим кандидати, е директен, тоест те не са активно търсещи нова работа. Нашата роля е да откроим кои са кандидатите, които са най-близо до това, което компанията търси, след което да осъществим първичен контакт с тях, да им разкажем кои сме и в лична среща да споделят какви са техните успехи, какво ги мотивира, опитът и възможностите им. Работата ни е да открием силните и рисковите страни на всеки кандидат, защото търсим не най-добрия и успешния, а най-подходящия кандидат. Това е сложно, защото става въпрос за съвкупност от професионални качества, меки умения и културно напасване. Говорим за средно и висше мениджърско ниво и в по-редки случаи за ключови позиции, където броят на експертите на пазара е доста ограничен.
- Какви механизми прилагате в търсенето?
Използваме много канали, за да открием най-подходящия кандидат. Разполагаме със стабилна база данни, която се ревизира ежедневно, поддържаме тесен контакт с фирмите по сектори, както и с професионалните гилдии. Използваме и социалните мрежи. Идеята е да спестим време, усилия и ресурс на фирмите при първичното филтриране на кандидатите.
- В кой сектор кризата на висш мениджмънт е най-остра и какви умения у кандидата търси днешният работодател?
Повечето от фирмите, с които работим, посочват, че най-голям недостиг има за управители на компании и изпълнителни директори, тоест хора, които притежават класическите управленски умения - силна собствена мотивация, мотивиране на екипи, правилно стратегическо мислене, предприемачески и инициативен дух, етика и корпоративна култура.
Подобни са и уменията, които се търсят в средния мениджмънт. Противно на схващането, че българинът е много комуникативен и сме отворени към редица култури, оказва се, че по-скоро това важи извън работна среда. Така, че едно от основните умения, които всеки работодател търси у своите служители е правилна комуникационна култура. И тъй като това понятие не е ясно дефинирано, се налага да се учим в движение. Като консултанти се придържаме да даваме алтернативи на клиентите, без да даваме оценки.
- Разкажете повече за процеса по откриването на този тип кадри?
Крайният резултат е плод на усилията на много хора – нужна е откровеност от страна на работодателя за това, което търси у кандидата. Самото наемане трябва да бъде много целенасочено и ясно като следващи стъпки, тоест при наемането на един служител какво следва в компанията. С други думи важно е да дефинираме точно какво търсим, за да намерим и най-подходящия кандидат. Всъщност никога не търсим едни и същи качества за дадена длъжност – може да си бил успешен в дадена организация като специалист и сменяйки средата, да не бъдеш успешен на новото място.
Като методология използваме различни психометрични тестове, които ни насочват към нагласите на даден кандидат. Наред с това интервютата се провеждат в неформална среда без кандидатът да знае за кой работодател става въпрос, за да бъдат избегнати така наречените социално-пожелателни отговори, след което дискутираме с нашите клиенти-работодатели и преценяваме кой ще продължи в подбора. Обикновено изборът се свежда до 3-5 кандидата, като финалните преговори се водят от работодателя.
Мениджърите и тесните специалисти, които са склонни да проявят гъвкавост, стават още по-ухажвани, което ги прави доста скъпи, защото търсенето се увеличава, а предлагането не се е повишило. Един от основните мотивационни фактори за промяна е свързан със сигурността, а не са възнагражденията, с това какъв риск поема кандидатът при промяната на новото място, как ще се отрази на кариерата и на семейството му.
- Какви са нагласите при възнагражденията?
Все още много работодатели не са склонни да плащат възнаграждения, които очакват някои служители. Това е неблагоприятна тенденция особено в производствения сектор, където, от една страна, има нужда от нови работни места извън столицата, но от друга – по-малките градове трудно привличат среден и висш мениджмънт по ред причини. Хората например все още предпочитат да работят там, където живеят, а не да живеят там, където работят и имат възможности за кариера.
- Какви са впечатленията ви от пазара на труда през тази година?
Има добри новини, това проличава и от нашето последно проучване, според което 65% от управителите на фирмите виждат 2015 като по-добра година. Това е обяснимо, като се има предвид, че в началото на годината винаги има един приятен оптимизъм във всички фирми. Има и някои предприятия, които разширяват дейността си и разкриват нови локации, така че се търсят основно управители на фирми, които обаче трябва да са едновременно с добра техническа и финансова грамотност, с предприемчив дух, да могат да управляват хора, да отговарят и на съответните вътрешни стандарти, така че за тази позиция е необходима комбинация от качества. Много често се изискват поне два западни езика, единият от които е английски, в някои случаи езикът, който се изисква, е по-специфичен плюс техническо образование.
Има голямо търсене и на производствени позиции – производствени мениджъри, мениджър поддръжка, но с добра финансова грамотност. Или с други думи висшият мениджър трябва да съчетава качества и умения, които са по-рядко срещани съчетания – езици, финансова, техническа грамотност, меки умения. Наблюденията сочат, че младите хора проявяват по-голяма гъвкавост и предприемчив дух, владеят повече езици, но пък нямат професионален опит и няма къде да го натрупат. Това обаче са естествени процеси, които с времето ще намерят своята логика.
Като цяло сигналите за търсене и наемане са позитивни, но обикновено инвеститорите искат резултати веднага – бързо да стартира работа предприятието, това пък значи недостиг на кадри, защото дори вътрешно да ги обучават, отнема време.
- Бихте ли посочили предизвикателствата в отделните сектори, за които търсите висши кадри?
Фармацевтичният сектор например е специфичен и затворен, за него често се изискват добри търговски и финансови умения и фармацевтично образование. Но пък има възможност да се търсят алтернативни канали за наемане на персонал.


Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
ЕК глоби Х, социалната мрежа нарушавала правилата за прозрачност
Кметът на район "Изгрев" съобщава за саботажи с боклука
Гръцките фермери затвориха и ГКПП "Капитан Петко Войвода"
преди 10 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Благодаря отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, разбира се, прав сте. Коригирано е и се извиняваме за пропуска! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Управители на компании и Изпълнителни Директори"Моите уважения, но работните позиции в българският език се пишат с малка буква. А двете главни букви в Изпълнителен Директор направо будят недоумение. Дори заглавие на книга да беше в нашият език се използва главна буква само за първата буква от първата дума. Подозирам, че статията е минала през: журналист, редактор и коректор. Все един е трябвало да го оправи това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар