Европейските норми за проектиране в строителството (т. нар. еврокодове) се планира да бъдат въведени у нас от 1 януари 2012 г. Това съобщи за Investor.bg Соня Георгиева, началник отдел „Хармонизация на техническата нормативна уредба“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Целта е с общите норми да се въведат единни практики в проектирането в рамките на Европейския съюз, които за България ще действат паралелно с националните в продължение на две години, но без да се смесват, поясни Соня Георгиева.
Това означава, че проектантите ще могат да избират дали в работата си да прилагат българските или европейските норми в зависимост от изискванията на възложителите. Само в случай, че за определен вид строителна конструкция няма национални норми, ще се прилагат директно европейските, поясни тя.
Още в началото на тази година министерството е било готово с проект на наредба за проектиране по еврокодовата система. Наредбата е нотифицирана пред Европейската комисия без забележки, допълни Георгиева. Освен това наредбата е съгласувана и с други ведомства и с браншовите организации в строителния сектор, допълни тя.
Предстои обаче до края на годината да бъде направена частична оценка на въздействието от въвеждането на еврокодовете, за да се провери готовността на всички засегнати от промяната да работят според европейските норми. Оценката ще бъде направена от Националния институт по геофизика, геодезия и география при Българската академия на науките (БАН).
След изтичането на предвидения двугодишен преходен период, в който ще действат едновременно и независимо националните и европейските норми за проектиране, ще бъде направена последваща оценка на въздействието.
Резултатите от нея ще ориентират експертите дали да отменят националните норми или да удължат периода на едновременно действие на националните и европейските изисквания към проектирането в строителството.
Преводът на евростандартите – спънка за въвеждането им в практиката?
Осем от частите на стандартите не са преведени на български език, но министерството ще предвиди в бюджета си за следващата година необходимата сума от 25 хил. лева, така че преводът на еврокодовете да бъде довършен, каза Соня Георгиева.
Проблемите с финансирането на преводите са възникнали през 2010 г., когато строителното министерство имаше затруднения с разплащането по подписаните договори, разказа Георгиева.
Непреведените стандарти обаче са основен повод за критика и спорове между ведомството и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП). Според председателя на организацията инж. Стефан Кинарев непреведените евростандарти са компрометирани, тъй като не отговарят на закона за нормативните актове, които изискват цялостен превод на документите.
„В закона се посочва, че всички европейски документи, за да влязат в сила на българска територия, трябва да бъдат публикувани като български документи. Вторият текст гласи, че всички документи, действащи на територията на България, трябва да са написани на български език ясно, точно и недвусмислено. Системата на преводите е недофинансирана, затова е масова практика в Българския институт по стандартизация (БИС) да превеждат първата страница, но назад всичко да бъде на английски език“, каза инж. Кинарев за Investor.bg.
Соня Георгиева обаче поясни, че въвеждането на европейските норми ще става на отделни пакети. Това означава, че първо ще бъдат въведени в практиката пакетите с преведените части на еврокодовете. Останалите части ще бъдат готови на български език до няколко месеца, още повече, че не се отнасят до масовото строителство, по нейните думи.


Велосипедистите във Варна с благороден жест към дете
¼ от местата за паркиране в "зелената зона" на Варна са освободени
Oпитват да изтеглят танкера Kairos на пристанището в Бургас
По примера на София и Пловдив: И Варна забранява старите коли
Ужас! Сперма, предаваща генетично рак, е използвана за зачеването на почти 200 деца в Европа
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 3
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 2
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 1
Водещ пост в еврозоната дава шанс на Гърция за символична реабилитация
Албукерк: ЕС реагира на извънредна ситуация с руските активи
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Костадинов: Най-доброто за България е кабинетът да падне още днес
"Коледните чудеса на България" е инициатива на 8 граждански организации
Кобрата: Чувствам се най-добрия, чувствам се страхотно
8-ият и 9-ият месец на бебето: време за движение и истинско общуване
Лавров: Доларът е създаден като полза за световната икономика, а не като метод за наказание
преди 14 години ХАХАХАХАХАХА, щяло да се оскъпи строителството! Абееееееееее, аланкоолу, то на сегашните цени няма кой да купува, те ми говорят за повишение с 30-40%! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Нашите норми не са по-лоши. Макар и на 50 години.Иначе, цели 25 хил. лева за превод.. Не знам къде ще намерят толкова пари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Ще се оскъпи, но пък поне на теория трябва да е по качествено!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар