Устойчив ръст бележи пивоварният сектор в Европейския съюз, като положителната тенденция от последните няколко години се затвърждава. Производството на пиво в ЕС за изминалата 2016 г. е над 400 млн. хектолитра – ниво, което се постига за пръв път от началото на икономическата криза през 2008 г. Износът на бира от страните членки също регистрира растеж и достига 51,4 млн. хектолитра.
Тези данни бяха представени по време на традиционния форум на пивоварите на Европа “Бирата служи на Европа” в Брюксел. Инициативата се провежда за седми пореден път и основен партньор на тазгодишното й издание беше Съюзът на пивоварите в България (СПБ), съобщи организацията.
В страните от ЕС броят на пивоварните вече достига 8500, като за 2016 г. е нараснал с 1100. Според анализаторите това означава, че всяка седмица отварят врати 20 нови обекта за производство на пиво, най-вече малки и средни предприятия. Едновременно с това секторът има и все по-голям социален принос. Той осигурява 2,3 млн. работни места в Европа.
Като фундаментална за икономиката на ЕС определи пивоварната индустрия заместник-председателят на ЕК Юрки Катайнен. Той изтъкна, че инвестициите и иновациите в сектора водят до разкриване на нови работни места, създаване на нови предприятия, оживление по веригата на доставките и излизане на нови пазари.
„Само за 2016 г. износът на бира за трети страни възлиза на 1,4 млрд. евро. Всеки експорт извън Съюза на стойност 1 млрд. евро създава 14 хил. допълнителни работни места в ЕС“, обясни той. Катайнен допълни, че конкурентоспособен пивоварен сектор означава не само да се повишава трудовата заетост в ЕС, а и търговското присъствие и развитие на глобално ниво - в страни извън общността.
В допълнение на това беше отбелязано, че между 2014 г. и 2016 г. консумацията на бира в Евросъюза се е повишила с 2%. За същия период износът на бира от страни на общността за трети пазари има ръст от 20 на сто. Годишно от производството и продажбите на пиво се генерират над 43 млрд. евро бюджетни приходи за 28-те страни на ЕС, като само приходите от акциз за 2016 г. са 11,3 млрд. евро.
Тенденциите в развитието на българската бирена индустрия не се различават от тези в Европейския съюз, стана ясно още на форума. Според актуалните резултати за 2016 г. по обем на пазара на пиво с продажби от 5,55 млн. хектолитра България се нарежда на 12-то място в ЕС. Страната изпреварва държави като Дания, Ирландия, Швеция, Словакия и др. Традиционен лидер в същата класация е Германия с реализирани 85,532 млн. хектолитра бира.
България се нарежда на 12-то място и по консумация на бира на глава от населението със 76 л. Първите три позиции по този показател са на Чехия със 143 л, Германия – 104 л и Австрия – 103 л.
преди 7 години Браво, дано да расте за да има какво да внасяме, че то нашият царевичак не става за пиене. Като се замисля, май почти не остана българска бира в която да няма използвана царевица, съответно и камара с ензими, за да я направят на бира. Не че не се усеща, вкусът на бирата с царевица е гаден, но народа гледа цената защото няма пари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар