Втората цел ще се финансира от регионалния фонд на ЕС, Кохезионните фондове и Фонда за морско дело и рибарство, като включва програмата за конкурентоспособност, за околна среда, за транспортна свързаност и за морско дело и рибарство. В документа, във връзка с тази цел, се посочва, че България е най-енергоемката икономика в ЕС и изразходва 3,6 пъти повече енергийни ресурси за производство на единица БВП в сравнение със средния енергиен разход в ЕС. България е и най-въглеродно интензивната държава, най-ресурсоемката икономика, която изостава с въвеждането на кръговата икономика, със силно амортизирана ВиК мрежа, ниска степен на съответствие с изискванията на директивата за пречистване на градските отпадъчни води, необходимост от намаляване на дела на депонираните отпадъци, необходимост от модернизация на рибарския флот и пристанищната инфраструктура и т.н.
Третата цел ще се финансира от регионалния и кохезионните фондове чрез програмата за транспортна свързаност. Тук се отбелязва лошото състояние на жп инфраструктурата, изоставане в покритието с магистрали, лошото състояние на пътната мрежа, ниска степен на завършеност на основните пътища, недостатъчни инвестиции в цифрова инфраструктура.
Четвъртата цел ще се финансира от Европейския социален фонд чрез програмата за човешките ресурси, програмата за образование и програмата за храни и/или основно материално подпомагане. Изтъкват се неблагоприятните демографски тенденции, по-ниската икономическа активност на населението в сравнение със средното за ЕС, по-ниските публични разходи за образование в сравнение с ЕС, по-ниският дял на включените деца в образование в сравнение със средното за ЕС, по-високият дял на отпадащите от образование и обучение младежи в сравнение с ЕС, най-високо неравенството в разпределението на доходите в ЕС и други.
Петият приоритет ще се финансира от Европейския регионален фонд и Фонда за морско дело и рибарство чрез програмата за развитие на регионите и програмата за морско дело, рибарство и аквакултури. Тук се изтъква продължаващото задълбочаване на регионалните различия, изоставането на българските региони по БВП на човек от населението спрямо средното за ЕС, неоползотворен потенциал за развитие в различните градове и територии на страната, необходимост от по-пълноценно използване на възможностите, предлагани от устойчивата синя икономика, и т.н.
Оперативни програми
България ще има 9 оперативни програми през следващия програмен период, като нова е програмата „Образование“, която се отделя от програмата за науката. Тя се очаква да получи малко над 904 млн. евро от Европейския социален фонд.
Програмата „Развитие на регионите“ ще разполага общо с над 1,8 млрд. евро, програмата за конкурентоспособност на предприятията – 1,55 млрд. евро, околна среда – над 1,8 млрд. евро, транспортна свързаност – почти 1,9 млрд. евро, за научни изследвания, иновации и дигитализация – малко над 1 млрд. евро, развитие на човешките ресурси – над 1,9 млрд. евро, за храни – 220 млн. евро, техническа помощ – малко над 100 млн. евро, за морско дело и рибарство – 106 млн. евро.
Отделно ще функционират 12 програми за трансгранично и междурегионално сътрудничество. Пет са трансграничните програми със съседките на България, една е за Черноморския басейн, останалите са междурегионални, вкл. с регион Средиземно море. Очакван бюджет за тях не е посочен.


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет