IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Анализатори: Изборите са съдбовни за развитието на България

Подвеждащи послания за доходи, социална справедливост и танц със страховете на хората ще бележат кампанията, коментират от Центъра за анализ и кризисни комуникации

21:40 | 04.03.21 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Неетични комуникационни техники. Някои анализатори определят изборите като война. И оттук – всякакви техники, които не са забранени от закона (че и дори такива, които са незаконни) се възприемат като допустими. Охулване на конкуренцията, компромати, използване на лъжи с цел да се постави отсрещната страна в ситуация да дава отговори, манипулации на факти и данни и други.

Всички тези са неетични нито от комуникационна гледна точка, нито от журналистическа. А ако някой от оклеветените кандидати има достатъчно време, пари и добри адвокати, може да се превърне в първия изчистил името си по съдебен път.

Техниката, която наводнява социалните мрежи и форуми, е използването на тролове. Няма как да не споменем общата позиция на пиарските организации у нас – БАПРА, БДВО, БААК, АКСО и ДВО към Съюза на българските журналисти. Те излязоха с призив към политическите партии да се откажат публично от неизползването на тролове в предизборната кампания. 

В Центъра нса на мнение, че политическите ПР специалисти трябва да имат доблестта и да излязат с имената и репутацията си, като обещаят да не прибягват към подобна практика, да заличат тези акаунти, които вече са ползвали за тролене или направо да разобличат агенции, които предоставят подобни услуги. 

Една от най-неприемливите тактики от гледна точка на чистата публична комуникация, е експлоатацията на страховете на хората. През 2020 г. станахме свидетели на редица примери за нейното прилагане: коронавирусът и неспособността на правителството да осигури нужната подготовка от първия локдаун (март – май) до т.нар. „лек период“ от юни до септември, доведе до прекомерно публично говорене през категорията „страх“, което влуди хората онлайн и офлайн.

Пандемията ще бъде сред трите основни теми в предизборната кампания, затова и посягането към нея трябва да базирано на факти, емпатия и реални решения, съветват анализаторите.

Те препоръчват на създателите на техники и политиците, които ще ги осъществят, да се придържат максимално до законовите рамки, до нивата на висока етика в публичното говорене, както и до автентична емпатия.

Подвеждащи комуникационни послания. „Бъдеще. Доходи. Социална справедливост. Пътища. Работа. Здраве. Здраве. Здраве.“ Всичко това ще бъде компилирано в политически програми и отделни послания. Тяхната цел е да затвърдят убедеността на хората от твърдите ядра и близката периферия, че точно дадена партия е най-добрата за гласа на хората. От друга страна те целят и привличане на колебаещите се или незаинтересованите, като се опитат да стигнат до техните сърца или умове, коментират от Центъра за анализ и кризисни комуникации.

Танцът със страховете или залагане на шоу-програми от различно естество ще цели простото монетизиране през гласове на вложените средства в тях. Експертите на Центъра настояват да се говори балансирано, с факти, с емпатия по чувствителните теми, защото хората имат нужда да открият уверени лидери, които знаят как да реализират обещанията си.

Комуникационната среда и напрежение. Кампаниите ще се развиват на фона на пандемия, страх, ваксини, свиваща се икономика, усещане за нередности и корупция. Дейността на политическите ПР специалисти ще бъде изключително усложнена и отговорна и защото комуникацията е управленска функция. Те ще трябва да капитализират идеите на лидерите и да ги превърнат в стройни редици от послания и думи. Нещо повече, тандемната работа – водачи на листи и комуникатори – ще се превърне в своеобразна 30-дневна боксова среща с по няколко рунда на ден.

Разбира се, партиите са наясно, че кампания не се започва 30-дни преди изборния ден. И все явни и натрапчиви стават предизборните прояви – премиерско гушкане, уж годишнина от верига аптеки и бензиностанции, излъчвания на живо във фейсбук и други. Анализаторите се надяватвсе пак да се запази професионализъм и да няма поддаване на напрежение, което да ескалира до неприемливи от етична гледна точка практики.

Овладяване на информационното пространство – медиите и социалните мрежи. Фактът, че България е на 111-то място по свобода на медиите дразни всички. Едни намират тази класация за прекалено субективна. Други – че сме позволили четвъртата власт да изкупена от силните на деня. Затова и преди всеки национален избор (за Народно събрание, Европарламент, местна власт, президент), медиите имат ключова роля за достигане на посланията на партиите до избирателите. Само че сме свидетели на това как в трите водещи телевизии се допуска всекидневно безкритични монолози на представители на управляващата коалиция в техните студия. Очакванията на гилдиите – на журналисти и на ПР-специалисти – са насочени към БТА и свежестта от управленския подход и реализация на концепцията на новия й генерален директор. 

Социални мрежи за употреба

В социалните мрежи ще се залага на насищането на партийните профили с позитивни публикации от срещи с избиратели или уеб-формати. Не очакваме реален онлайн диалог, в който политик самостоятелно да отговаря на фенове или на критични граждани. Също така не очакваме строга модерация на коментарите, които са в рамките на общностите стандарти на съответната мрежа, подчертават анализаторите на Центъра. Те препоръчват да не се злоупотребява с медийно присъствие, защото то може да отблъсне потенциални избиратели и да даде сигнали за обвързаности по оста партии-медии.

В социалните мрежи внимателният подход е повече от препоръчителен. Добре е да се запази автентичността на политическите образи. Препоръчително е социалните медии да се използват като трибуна за разпространяване на верифицирана и надеждна информация, особено във време на пандемия, а не да стане арена на сблъсъци на армии тролове от различни щабове.

Краен популизъм. Стремежът на някои партии да привлекат максимален брой гласове и липсата им на конструктивни политически идеи би могло да ги тласне на полето на крайният популизъм. Това лесно може да ескалира до теми, отдавна затворени от западната цивилизация. Заиграване със страховете на хората и събуждане на отдавна заспали кошмари може само да доведе до по-голямо разделение в обществото.

Експертите на Центъра оочакват, че ще се подходи с нужното внимание към комуникационния процес и няма да не се търси краткотрайна полза за сметка на дълготрайно създадени проблеми, защото може да се стигне до „пирова победа“ на цената на общество, поставено в „изгорена земя“.

Те са категорични, че идващите избори за Народно събрание са изключително важни. И отговорността на политическите партии, коалиции и кандидати е неимоверно висока, защото на тях разчита нацията да се намерят разумни стратегии, правилен подход и нужната мъдрост, за да се навигира по-удачно през пандемията. Заиграването с популизма, очерняне на конкуренция, интернет-тролене и т.н. рано или късно ще се върне като бумеранг срещу използвалите тези похвати. От друга страна опортюнизма, който се прокрадва в листите, може да доведе до комуникационни недоразумения и главоболия за предизборните щабове.

От Центъра за анализ и кризисни комуникации прогнозират, че някои от възможните рискове могат бързо да ескалират до комуникационни кризи, особено в предизборна обстановка с такова високо обществено напрежение. Не изключваме и наслагване на комуникационни и други кризи, както и пораждане на кризи от комуникационни гафове, смятат експертите. Затова основна препоръка към политическите щабове е да планират внимателна и честна комуникация, като превенция срещу възникването им.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:40 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 3
khao
преди 3 години
ако Шкембето не влезе, ББ прави правителство с дпс ... ама друг ще е премиер тоя път... ако шкембето влезе, ще е същото като до сега.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 2
дядя Вова
преди 3 години
От улица Козяк ще се изокат, кой е спечелил.Ако там са заети, зад Халите ще озвучат отговора :)Няма значение, кой колко ще е взел.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
Dr. Vatnikov
преди 3 години
Очаква ни парламентарна криза.От една страна каманягите + депесе,От друга ББ От трета Славчо и ИцетоВсички групи с по 1/3.Здравей, съставяне на правителство.Освен безпринципен сбирщайн, друго няма как да стане и оп, нови избори.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 3
Varfor
преди 3 години
Или ако си от администрацията и ти вдигат заплатата през година независимо дали си кадърен или не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
Ако някой мисли, че доходът му ще се повиши, само защото Х е на власт, то или е инфантил или е нечий роднина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 4
zelka007
преди 3 години
а преди като скандираше ка-***-ес-ес-бе-ка-*** по-леко ли ти беше на душата ... ?! пийна една кайсиева и седна пред компа да пишеш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
дядя Вова
преди 3 години
Анализатори: Изборите са съдбовни за развитието на България Ако в една колония изборите решаваха нещо,то веднага щяха да ги забранят !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още