Икономическата програма на правителството на Япония, известна с термина “Абеномика", досега не успява да подобри инвестиционния климат в страната, признава в интервю за Wall Street Journal японският министър на финансите Таро Асо. Отслабването на йената също не помага на икономиката в такава степен, в каквато се е надявало правителството.
Агресивните мерки за стимулиране на централната банка на Япония са допринесли за това, йената да загуби за около година и половина около 20% от стойността си, което е довело до увеличение на износа. Японският основен борсов индекс TOPIX нарасна през 2013 г. с 57 процента. Но 73-годишният финансов министър и заместник министър-председател Таро Асо назовава три причини, заради които японските компании все още са сдържани в инвестициите си в страната.
От една страна компаниите са скептични дали дефлацията окончателно е загърбена. „Този път те не са сигурни", заяви Асо в интервю в навечерието на годишната среща на Световната банка и Международния валутен фонд (МВФ) във Вашингтон. След почти 20 години с относителна дефлация, сега цените се покачват от почти осем месеца насам. След като компаниите се убедят, че това развитие е устойчиво, те ще реинвестират отново в родината. „Но още не се е стигнало до там", заяви Асо.
От друга страна компаниите се опасяват, че цената на енергията в Япония ще се покачва. След бедствието във Фукушима преди три години страната изключи всички атомни електроцентрали от мрежата си, така че Япония сега е зависима от вноса на петрол и въглища. „Възможността за поскъпване на цената на електроенергията в Япония продължава да съществува", заяви Асо.
Но и това не е всичко. Населението на Япония продължава да намалява, така че в страната има по-малко клиенти. „Раждаемостта продължава да спада", заяви Асо. Мениджърите са скептични за това дали в бъдеще ще имат имат достатъчно работници и служители на разположение.
МВФ призовава Япония да се отвори повече към имигрантите, за да се обърне тази тенденция. „Те биха могли да използват повече хора", каза Джералд Шиф, заместник-директор за дейността на фонда в региона на Азия и Тихия океан, и отговарящ за Япония. „Бихме искали да видим по-голяма имиграция в страната".
Забавянето на икономическия растеж в Китай и влиянието му върху японския износ не притесняват Асо, въпреки че Поднебесната империя е вторият по големина експортен пазар за Япония. Въпреки това обаче според Асо износът е виновен за малко повече от 14 на сто от брутния вътрешен продукт, така че ръстът на Япония не е зависим вече от износа. „Има други неща, за които трябва да се тревожим, що се отнася до Китай", каза Асо.
Освен това Япония е била една от малкото индустриализирани държави, които постигат търговски излишък с Китай, заяви Асо. След това обаче той поправя изказването си и се позовава на най-новите статистически данни. Те показват, че действително Япония от 20 месеца насам има търговски дефицит в търговията с Китай. „Това се дължи на смартфоните", казва Асо.
Докато Япония е произвежда машините, които използват производителите на смартфони, готовите устройства се внасят от Китай. По-слабата йена е увеличила разходите за този внос. „Това е един много интересен баланс на силите", каза Асо.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай