IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Малките тайни на големите намаления в магазините

"Черният петък" в САЩ носи на купувачите единствено тръпка

11:33 | 29.11.13 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Често купувачите не си дават сметка, че намаленията не са това, което изглеждат. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Често купувачите не си дават сметка, че намаленията не са това, което изглеждат. Снимка: архив Ройтерс

В миналото търговците на дребно невинаги ценообразували по този начин. Повечето стоки се продавали на пълната цена, а само малка част с намаление, като целта била основно да се премахнат събраните стари артикули. Това обаче започва да се променя през 70-те и 80-те години. Когато започва масово отваряне на магазини на дребно, конкуренцията се засилва и принуждава търговците на дребно да търсят нови начини да се откроят.

Така се въвеждат по-ниските цени – стратегия, целяща да създаде вълнение и да примами купувачите към необмислени покупки. Това променя напълно правилата на играта.

През 2012 г. Рон Джонсън, по това време главен изпълнителен директор в Penney's, заяви, че компанията продава по-малко от един на всеки 500 продукта на пълната му цена. Вместо това клиентите се радват на средно намаление от 60%, в сравнение с това преди десетилетие, когато то е било 38%.

Клиентите обаче не спестяват повече от преди. В действителност средната цена, платена от купувач, е останала приблизително една и съща през целия период. Това, което се е променило, е началната цена, която е скочила с 33 на сто.

Възходът на електронната търговия дава възможност да се проследи ценообразуването в интернет. Amazon например е включила 60-инчовият телевизор на Samsung в своя списък с предложения за подаръци за Коледа. Телевизорът се продава с отстъпка от 45% от първоначалната си цена от 1799 долара. Но според Decide.com, компания, проследяваща цените, през последните месеци телевизорът не се е продал никъде на пълната си цена. Най-високата сума, дадена за него през последните осем месеца, е 1297 долара. През октомври той се предлагаше на цена от 997 долара – почти толкова, колкото е в момента.

Друга тактика предполага повишаване на продажните цени в навечерието на празниците, точно преди старта на големите намаления, твърди анализатор от The Wall Street Journal.

Джонсън губи работата си, след като решава да се откаже от системата за намаления в полза на ежедневни ниски цени, но продажбите се сриват. Според ръководителите на компании за продажби на дребно това показва нещо изключително важно – че цените са загубили своята цялост.

Междувременно Синтия Спан съди Penney за това, което тя нарича „отстъпка фантом“. В жалбата си жената посочва, че през март 2011 г. купила три блузи с 40% отстъпка от редовната им цена от 30 долара. Но вместо 30 долара, цената на блузите през трите месеца, предхождащи покупката, била 17,99 долара – точно толкова, колкото тя платила. Спан твърди, че не би купила блузите, ако знаела, че намалението не е реално.

Говорителят на Penney отказва да коментира съдебния спор, но твърди, че политиката на компаниите е да продават всички стоки на оригиналната им цена за определен период от време, а след това обявяват намаление.

Подобни дела са заведени и срещу Kohl's Corp. и Jos. A Bank Clothiers. А ситуацията показва само едно - търговците на дребно, които са научили клиентите да пазаруват с намаления, вече не могат да не се съобразяват с тези правила на играта. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от САЩ виж още

Коментари

4
rate up comment 24 rate down comment 9
grand
преди 10 години
" Доставчикът продава пуловера на търговеца на дребно за около 14,50 долара. Препоръчителната цена на дребно е 50 долара, което дава на търговеца приблизително 70% надценка." - - трябва да си изключително необразован и некомпетентен за да напишеш подобна глупост. Точно в този сайт не трябва да работиш Кирилова.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 30 rate down comment 4
Sakamano
преди 10 години
Тази система с намаленията е измислена от големите вериги с цел да получат нечестно предимство пред по-дребните търговци. Иначе от нея няма никаква полза. Първо, всеки що-годе интелигентен потребител може да си направи елементарна справка с Гугъл и да разбере дали намалението е реално или не. Ако видя, че ми въртят подобни номера не само че няма да си купя стоката, но повече няма и да стъпя в този магазин. Второ, търговецът сам се прецаква. Вместо да пусне стоката евтино от самото начало за да я продаде бързо, той научава клиентите си да чакат намалението и така стоката му ще отлежава по рафтовете с месеци. В крайна сметка, от всичко това печелят онлайн търговците, които гонят оборот и бърза възвращаемост, заради което са готови да продават с по-нисък марж.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 29 rate down comment 1
Сините камъни
преди 10 години
Да, кое всъщност не е измама?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 38 rate down comment 0
stoiloff
преди 10 години
Всичко е измама! Най-вече политиката!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още