IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ярон Брук: Либералният капитализъм е единствената морална социална система

Финансовата криза се корени в извратената държавна политика, смята председателят на Института "Айн Ранд"

08:20 | 29.10.13 г. 75
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Д-р Ярон Брук е предприемач, философ и академичен преподавател.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Д-р Ярон Брук е предприемач, философ и академичен преподавател. Снимка: Личен архив

– Дълговата криза в Европа очевидно има големи последици както за САЩ, така и за международната финансова система. В какво се корени кризата от 2008 г. и настоящите дългови кризи на Запад?

Движещ фактор в европейската криза са неудържимите държавните разходи, особено за социални помощи. Свидетели сме на икономическо опустошение на тази политика. Това, което обаче трябва да бъде поставено под въпрос, и в крайна сметка прекратено, са моралните устои, които са в основата на социалната държава – идеята, че нуждите на едни трябва да се обслужват от богатството, което други произвеждат. Тази морална гледна трябва да се изкорени, ако искаме да видим фундаментална промяна към икономически растеж.

В Съединените щати има множество разходи за социални програми, които ако не бъдат спряни, ще ни фалират. Финансовата криза се корени в извратената държавната политика, по-специално в решението на Федералния резерв да запази лихвите на изкуствено ниски нива и в жилищната политика, която субсидира ипотеките. Аз дискутирам тази тема в книгата си "Пазарна революция: Как идеите на Айн Ранд могат да сложат край на голямата държава".

– Какво можем да направим, за да се справим със сегашната икономическа криза?

Намирането на решение на кризата преминава през преориентиране от сегашната тенденция на ширещо се държавно регулиране и разходи към общество на истинския капитализъм. Това няма как да стане за една нощ с бързи решения, но някои първоначални стъпки ще включват намаление на регулациите в големи сектори на икономиката и задействане на поетапното спиране на основните социални помощи.

Една преориентация от този вид изисква да се идентифицира и премахне основния проблем – нравствените идеи, които работят за растежа на регулаторната и социална държава. Идеята, че необходимостите на едни трябва да бъдат осигурени за сметка на други, които са спечелили богатството си.

Тази морална гледна точка е несъвместима с американската мечта, според която всеки човек трябва има право да бъде свободен да преследва щастието като най-висшата морална цел. Вие не можете да преследвате своето щастие в нито един съдържателен смисъл, ако правителството може да ви принуди да платите за дома, образованието, пенсията и медицински грижи на други. Докато хората смятат, че трябва да поставят останалите над себе си, те ще виждат социалната държава като благороден идеал. Докато хората гледат на социалната държава като на благороден идеал, те ще подкрепят принуждаването на хората да плащат за нея. Ето защо ние трябва да оспорим тази морална идея.

Айн Ранд предлага радикална и провокираща мисълта нова перспектива за морала. Такава, която твърди, че е морално правилно да се живее в преследване на собствения си живот и ценности като най-висши морални ценности. Такава, която е в духа на американската мечта за индивидуалните права и стремеж към щастие.

Хората, които се интересуват от прекратяването на неудържимите държавните разходи трябва да прочетат или препрочетат произведенията на Айн Ранд, особено “Атлас изправи рамене”.

– Вие сте в България, за да преставите вашата нова книга "Пазарната революция: Как идеите на Айн Ранд могат да сложат край на голямата държава". Защо трябва да сложим край на модела на голямата държава?

Защото моделът на голямата държава прави живота ни по-труден. Вместо да ни позволи да поемаме отговорност за собственото ни пенсиониране, здравните сметки и други, той ни вкарва във финансово блокирала система, която ни пречи да контролираме планирането на живота ни. Вместо да ни позволи да спестяваме за бъдещето правителството се разпорежда с нашите спестявания чрез своите централизирани политики. Вместо да ни позволи да се насладим на всички предимства на живота в една процъфтяваща, свободна пазарна икономика, правителството задушава предприемачеството чрез привидно безкрайните си разпоредби. Ние трябва да прекратим модела на голямата държава, ако искаме да живеем по-добре.

– И един последен въпрос – защо трябва да прочетем вашата нова книга? Каква промяна може да внесе тя в живота ни?

Американската революция и индустриалната революция показват, че свободата позволява на хората да живеят добре и да просперират. И все пак капитализмът – единствената истински свободна система, е поставена под безмислостна атака от хора, които я определят като зло и защитавана от хора, които я третират като необходимо зло.

Стъпвайки на идеите на Айн Ранд, книгата предоставя на капитализма моралната защита, която заслужава. Тя ще помогне на хората да разберат защо либералния капитализъм е наистина идеалната социална система.

Д-р Брук е в България по покана на Института за свободен капитализъм "Атлас" и с подкрепата на Фондация за свободата "Фридрих Науман". Лекцията му ще се проведе на 7 ноември, четвъртък, от 17:00 в Гранд-хотел "София", зала София. Повече информация за събитието може да научите от страницата във Facebook.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

54
rate up comment 0 rate down comment 1
GKaloferov
преди 10 години
Новите монарси едва ли са либертарианци. П-С-П1 е формула еквивалентна на непрекъснато увеличаващите се, но и променящи се с времето нужди и потребности на хората. За жалост сгрешената логика във формулата е монополната роля на централните банки, която се отрича изцяло от свободолюбивите хора. Не си мисли, че либералите не мислят за хората, а само за себе си. Терминът корпоративна социална отговорност не е възникнал в социалистическите страни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
53
rate up comment 0 rate down comment 0
citizen_bg
преди 10 години
"Когато ловиш разбойници, първо хвани главатаря им." ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
52
rate up comment 2 rate down comment 1
iivanoff
преди 10 години
Тези на които казваш монраси ти, са подсистемните местни шефове, които контролират местните майнуни на различните места! Те ще бъдат излишни скоро и ще бъдат изметени/унищожени! Но горните шефове ще останат - не изтървай високия управляващ слой!... Те именно управляват процесите на интеграция и баланс на различните места едно спрямо друго... а не местните!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
51
rate up comment 2 rate down comment 0
citizen_bg
преди 10 години
Не знам, какво смесвам :)), но всяка философия е изградена около някаква теза и се стреми да я докаже, като абсолютната истина, а такава както знаем пак от философията, няма. Либерализъм, либертарианство, както и да се нарече е форма на капиталистическа икономическа философия с формула неоспорвана от никого: "П-С-П1", като П1>П. Това е формула на екстензивно развитие при отворен(но той не е безкраен), или на самоизяждане при затворен пазар. При сгрешена логика всяка система се срива и това е неизбежно. Въпрос на време е да се пратят на гилотината новите монарси и те го знаят. Ще се опитват да го удължават максимално.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
50
rate up comment 4 rate down comment 2
kane
преди 10 години
Д-р Брук е психично болен избрал е страната на богатите, защото там са парите. Той не е единствения "продал" се и подал се на алчността си. М/у 10-15% от хората са доближават до ново психопат. 3% от тази група са истински психопати. Тоези господин е един от тях. Тези хора са в състояние на всичко за да задоволчт нуждата си. За всеки тя е различна. За някои е сексуална. За някой е алчност- финансова. За някой е деспотизъм - да става на неговото. Тези хора за постигането на тези си цели, за да си задоволят тези за тях неотложни нужди стигат до убииства дори. Те са и сериините убиици. Това са те - психопати!Готови на всичко. Характерната черта за всички тях е че те непознават съпричастнот, състрадание, съчуствие. За тях хората са просто предметиТова е качеството на твърдото ядро на фашизма. Ето вижте му снимката и си го представете какъв е в живота си... подъл непукист и недостоен нещстникЕто това са десните. Егоисти до причиняване на болка
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
49
rate up comment 0 rate down comment 0
SSIW
преди 10 години
Ама аз не съм казал, че си анархист. Казах, че щом определен порядък на социални взаимоотношения е бил установен , то това се дължи на спечелена конкурентна борба със сили, които са се стремили да наложат друг порядък ;))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
48
rate up comment 2 rate down comment 1
GKaloferov
преди 10 години
Може би си има причина да е така. Може би си има причина и почти всички държави да залагат на социалния модел. Ако погледнеш на повечето държави графики за националния им дълг след 90-те години темпът расте експоненциално. Тенденцията е за намеса на държавата във всеки един детайл от човешкия живот - не си мисли, че съм анархист. Просто позволиш ли веднъж на държавата да се намеси по един или друг начин, тя ще се намеси всячески - давам за пример: днес ще накара детето ти да ходи от 6 години на училище, утре от 4 години, накрая ще ти дава само да го приспиваш вечер, през другото време то ще се грижи за него, просто защото тя е социална държава и шепата чиновници, олицетворяващи държавата, знаят по-добре от теб как да възпитават децата. Но все пак нашите предшественици знаят по-добре какво е държавата да им определя дневния ред. Но може би е по-добре да попитаме хората от Китай и други НЕЕКСПЛОАТАТОРСКИ СИСТЕМИ, които милеят за народа, за разлика от капиталистическите страни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
47
rate up comment 2 rate down comment 1
GKaloferov
преди 10 години
Смесваш нещата. При ограничена роля на държавата няма как някой да има повече привилегии от другиго, т.е. за това, което ти говориш, че видиш ли този, който има пари, има и власт. Има власт, защото е купил някой от държавата, който има власт. Но когато тази власт отсъства, няма как да купи някой. Няма как да си осигури монополно състояние, защото където има монопол, зад него винаги стои държавата, няма друго състояние. Разбираш ли ме накъде бия ? В истинската пазарна икономика няма абсолютизъм, всичко е относително. Днес си някой, утре вече не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
46
rate up comment 2 rate down comment 0
citizen_bg
преди 10 години
Защо да се лъжем? Либерализмът се появява, като идеология на новатата класа оправдаваща смяната на старите икономически отношения основани на абсолютната монархия, наследствените привилегии, морални ограничения от религията и ги заменя с АБСОЛЮТНАТА ВЛАСТ НА КАПИТАЛА, даваща на притежаващите го същите наследствени привилегии и налагане на нови, определени от тях, морални ограничения. Обикновен преврат с цел абсолютна власт.Ако както според Лок, всеки има естественото право на свобода, собственост и живот, без държавата да го ограничава, то има ли всеки и естествената свобода, без предимството давано от разполагане със собственост и пари, ограничаващо естественото му право на свобода?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
45
rate up comment 1 rate down comment 0
SSIW
преди 10 години
Всъщност не можем да бъдем сигурни какво ще е въздействието на чистия капитализъм, тъй като никъде не се прилага в най-новата история.-------------------------Щом не го виждаме чистия капитализъм, значи няма сили, които да го наложат, т.е. на чисто конкурентен принцип, друга система доминира света.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още