IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ярон Брук: Либералният капитализъм е единствената морална социална система

Финансовата криза се корени в извратената държавна политика, смята председателят на Института "Айн Ранд"

08:20 | 29.10.13 г. 75
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Д-р Ярон Брук е предприемач, философ и академичен преподавател.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Д-р Ярон Брук е предприемач, философ и академичен преподавател. Снимка: Личен архив

– Дълговата криза в Европа очевидно има големи последици както за САЩ, така и за международната финансова система. В какво се корени кризата от 2008 г. и настоящите дългови кризи на Запад?

Движещ фактор в европейската криза са неудържимите държавните разходи, особено за социални помощи. Свидетели сме на икономическо опустошение на тази политика. Това, което обаче трябва да бъде поставено под въпрос, и в крайна сметка прекратено, са моралните устои, които са в основата на социалната държава – идеята, че нуждите на едни трябва да се обслужват от богатството, което други произвеждат. Тази морална гледна трябва да се изкорени, ако искаме да видим фундаментална промяна към икономически растеж.

В Съединените щати има множество разходи за социални програми, които ако не бъдат спряни, ще ни фалират. Финансовата криза се корени в извратената държавната политика, по-специално в решението на Федералния резерв да запази лихвите на изкуствено ниски нива и в жилищната политика, която субсидира ипотеките. Аз дискутирам тази тема в книгата си "Пазарна революция: Как идеите на Айн Ранд могат да сложат край на голямата държава".

– Какво можем да направим, за да се справим със сегашната икономическа криза?

Намирането на решение на кризата преминава през преориентиране от сегашната тенденция на ширещо се държавно регулиране и разходи към общество на истинския капитализъм. Това няма как да стане за една нощ с бързи решения, но някои първоначални стъпки ще включват намаление на регулациите в големи сектори на икономиката и задействане на поетапното спиране на основните социални помощи.

Една преориентация от този вид изисква да се идентифицира и премахне основния проблем – нравствените идеи, които работят за растежа на регулаторната и социална държава. Идеята, че необходимостите на едни трябва да бъдат осигурени за сметка на други, които са спечелили богатството си.

Тази морална гледна точка е несъвместима с американската мечта, според която всеки човек трябва има право да бъде свободен да преследва щастието като най-висшата морална цел. Вие не можете да преследвате своето щастие в нито един съдържателен смисъл, ако правителството може да ви принуди да платите за дома, образованието, пенсията и медицински грижи на други. Докато хората смятат, че трябва да поставят останалите над себе си, те ще виждат социалната държава като благороден идеал. Докато хората гледат на социалната държава като на благороден идеал, те ще подкрепят принуждаването на хората да плащат за нея. Ето защо ние трябва да оспорим тази морална идея.

Айн Ранд предлага радикална и провокираща мисълта нова перспектива за морала. Такава, която твърди, че е морално правилно да се живее в преследване на собствения си живот и ценности като най-висши морални ценности. Такава, която е в духа на американската мечта за индивидуалните права и стремеж към щастие.

Хората, които се интересуват от прекратяването на неудържимите държавните разходи трябва да прочетат или препрочетат произведенията на Айн Ранд, особено “Атлас изправи рамене”.

– Вие сте в България, за да преставите вашата нова книга "Пазарната революция: Как идеите на Айн Ранд могат да сложат край на голямата държава". Защо трябва да сложим край на модела на голямата държава?

Защото моделът на голямата държава прави живота ни по-труден. Вместо да ни позволи да поемаме отговорност за собственото ни пенсиониране, здравните сметки и други, той ни вкарва във финансово блокирала система, която ни пречи да контролираме планирането на живота ни. Вместо да ни позволи да спестяваме за бъдещето правителството се разпорежда с нашите спестявания чрез своите централизирани политики. Вместо да ни позволи да се насладим на всички предимства на живота в една процъфтяваща, свободна пазарна икономика, правителството задушава предприемачеството чрез привидно безкрайните си разпоредби. Ние трябва да прекратим модела на голямата държава, ако искаме да живеем по-добре.

– И един последен въпрос – защо трябва да прочетем вашата нова книга? Каква промяна може да внесе тя в живота ни?

Американската революция и индустриалната революция показват, че свободата позволява на хората да живеят добре и да просперират. И все пак капитализмът – единствената истински свободна система, е поставена под безмислостна атака от хора, които я определят като зло и защитавана от хора, които я третират като необходимо зло.

Стъпвайки на идеите на Айн Ранд, книгата предоставя на капитализма моралната защита, която заслужава. Тя ще помогне на хората да разберат защо либералния капитализъм е наистина идеалната социална система.

Д-р Брук е в България по покана на Института за свободен капитализъм "Атлас" и с подкрепата на Фондация за свободата "Фридрих Науман". Лекцията му ще се проведе на 7 ноември, четвъртък, от 17:00 в Гранд-хотел "София", зала София. Повече информация за събитието може да научите от страницата във Facebook.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:19 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

44
rate up comment 4 rate down comment 1
Patilan
преди 10 години
И още нещо.Една държава е богата и развита, когато хората са максимално мотивирани да работят, произвеждат и развиват.В социалната държава, хората очакват държавата да върши всичко, да им оправя финансовите проблеми, и да получават достойно и справедливо заплащане. Резултатът обаче е че по този начин се губи мотивация да се работи и произвежда. В либертарианска държава, никой не би се грижил за хората. След като израснат с мисълта че никой не е е длъжен да се грижи за тях, то те започват да се грижат за себе си - да рбаотят , произвеждат и развиват.А след като всички работят, то и за всички има :)На това му се вика ирония на живота. Хем никой нищо не ти дава, хем всички (или повечето) имат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
43
rate up comment 3 rate down comment 1
GKaloferov
преди 10 години
Всъщност не можем да бъдем сигурни какво ще е въздействието на чистия капитализъм, тъй като никъде не се прилага в най-новата история. В зародиша си може би е бил чист, по времето на Калвин и после на Смит. И виждаме до какво води - индустриална революция, увеличаване на богаството на глава от населението, което не е ставало при други икономически системи. Със сигурност човекът от средната класа днес живее по-добре отколкото Аристокрацията през Средновековието.За да ти обясня по-просто как разбирам аз нещата относно либерализма - съвкупността от индивидите(individual) знае по-добре как да се разпорежда с живота си от група чиновници, които им определят как да живеят. А и не твърденията, че егоизма ще доведе до революции - за справка историята - досега аз не съм срещал революция да е ставало заради нещо друго освен заради държавната власт и облагодетелстващите се от нея. Трудно е да се приемат устоите на свободата от хората, които са свикнали някой друг да мисли за тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
42
rate up comment 4 rate down comment 1
Patilan
преди 10 години
Нека да ти кажа как е в Англия. Там максималната държавна пнесия е около 110 лири на седмица. Това е около 1200 лв на месец.С тези пари в никакъв случай не можеш да живееш нормално в Англия. Пенсионери които нямат частно пенсионо осигуряване, или друго под каквато и да било форма, са принудени да продават жилищата си, и да се преместят в провинцията където е по-евтино. За съжаление острова е гъстонаселен, и провинцията там не е много по-евтина от града. Когато се окаже, че този пенсионер не може да си позволи да живее дори в провинцията, то той чисто и просто емигрира в по-бедна държава - по-цивилизована африк. или азиатски държави, където с тези 110 лири (максимална) пенсия може да живее сносно..Та и там има бедни и несъстоятелни пенсионери, но въпреки това държавата не е длъжна да се грижи за тях, и не им е виновна за това че не са милили за старините си. Немалко такива пенсионери са и в България, под носовете ни. достатъчно е да се поразходиш и да се позаговориш не е трудн
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
41
rate up comment 1 rate down comment 1
citizen_bg
преди 10 години
Не е утопия, а най-обикновена мошенгия. Единият се опитва да убеди другия, че го краде "законно" и "морално" чрез експлоатация(неравностойно разпределение на резултата) на труда му, тук включвам пряката и косвената(при неравностойната размяна от търговията, да не говорим и за най-голямата мошенгия на евреите - лихварството(=банкерството)). Същевременно на *** им трябва държава да ги пази от физическа разправа! На чист феодализъм отиват нещата. Един либерално прибира средствата за производство и парите, но пък за другите остава свободната воля да *** или да работят за к'вот дадат. Смя-я-ях!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
40
rate up comment 3 rate down comment 1
lookff
преди 10 години
Аз също препоръчвам да почетете малко странична литература - антропология, социология, история и икономика. Ще се убедите, че либертарианстото не е нищо повече от утопия. Спонтанният пазарен ред не може да съществува без да е гарантиран някакъв жизнен минимум на нуждаещите се. Няма ли подобно нещо се системата се изражда във феодализъм или следват революции. Има ли такава гаранция - самият спонтанен ред престава да бъде спонтанен. Това противоречия няма как да бъде разрешено. Усетено е от Хайек, според който "....няма причина едно общество, да не осигурява извън пазарния механизъм минимална сигурност за всички, чиито доходи паднат под определен стандарт.", от Фридман, чийто отрицателен плосък данък се доближава до безусловния базов доход и до комунистическото "на всеки според потребностите"Оказва се, че прекрасното утопично общество на либертарианците преминава през социализма, а реалното не е нищо повече от феодализъм.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
39
rate up comment 1 rate down comment 1
citizen_bg
преди 10 години
"...моралните устои, които са в основата на социалната държава идеята, че нуждите на едни трябва да се обслужват от богатството, което други произвеждат."Значи така описано, виждам аз либералния(чистия) капиталист седнал, работи САМ и произвежда стоки, след това ги продава на МАРСИАНЦИТЕ и прави пари. Абе ей, останалите нахалници, какво общо имате с богатството на това херувимче, капиталиста!? :))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
38
rate up comment 7 rate down comment 3
GKaloferov
преди 10 години
Когато се критикува дадена идея, творчество, система и т.н. би следвало критикът да се е запознал с нея/него (хайде да не е из основи). Като чета коментарите, си правя изводи, че не сте се много запознати с фундамента на либералния капитализъм. Не ви подценявам, но ви препоръчвам от обща култура да прочетете някое произведение на Бастиа, Хайек, Мизес, и тогава заповядайте да поспорим има ли почва чистият капитализъм. И другият път, когато чуете или прочетете, че някой човек или прослойка се е облажил/а на ваш гръб и вашите данъци, се сетете за чистия капитализъм. И за да не сметнете, че говоря само научени фрази, ви препоръчвам да погледнете различните класации за икономическата свобода и вижте, кои държави са напред и после погледнете благосъстоянието във всяка от тях. Корелацията е явна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 7 rate down comment 0
Dimat
преди 10 години
определение за перверзия: "евреин и морал"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 0 rate down comment 0
lookff
преди 10 години
А този несвободен статут да не би да е се е получил насила. С редки изключения е договорен съвсем "доброволно". По същия начин концепцията за само-собственост допуска подобни договори и в либертарианската философия. Поддържането на една подобна "свободно договорена" система обаче е винаги силово. Както правилно казва azaza в един момент хората забравят какво са се договорили и следва революция или поддържане на системата с насилие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 2 rate down comment 1
azaza
преди 10 години
просто на разбираем език да се оповести и говори публично, че пенсионната система (и осигуровките за нея) за всички примерно под 21 години отпадат и всеки трябва сам да се ограмотява и да мисли за старините си.Това прекалено лудо ли ви звучи, а?-----------------------------Да, вероятно младите ще прегърнат ентусиазирано идеята, но след време част от тях няма да са спестили нищо. Вероятно тяхната бройка ще е достатъчна за революция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още