IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бързата мода - срам за бранда

Екологични съображения, електронната търговия и смяната на поколенията поставят редица предизвикателства пред модната индустрия

16:00 | 12.10.19 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Екологична и етична мода

"Върху предприятията се оказва натиск да повишат екологичността на производството си, а това автоматично ще увеличи стойността и цената на стоките им", коментира в доклад на Greenpeace за бързата мода експертът Кирстин Броде.

Организацията предупреждава, че ако в текстилната промишленост не настъпят промени, последствията за околната среда ще са катастрофални, защото търсенето на дрехи ще расте силно на фона на ръста на населението в развиващите се държави. Очакванията са обемът на производството на дрехи да се увеличи около три пъти към 2050 г. при запазване на сегашните темпове на растеж на населението и индустрията.

Същевременно сега годишният обем на емисиите въглероден диоксид, излъчване от текстилната индустрия, надвишава 1 млрд. тона, което е повече от авиоиндустрията и корабоплаването, отчита екологичната организация. Повечето производители на дрехи използват вредни багрила и химикали, замърсяващи водите, а продукцията им все по-често се озовава на сметищата, тъй като текстилните отпадъци се увеличават толкова бързо, че все повече от тях изобщо не се преработват. Данни на американската Агенция за околната среда показват, че през 2015 г. само в САЩ са изхвърлени над 12 млн. т дрехи и обувки – три пъти повече спрямо 1990 г., от които 69%, или повече от две трети, са били депонирани.

Според Prophet Brand Relevance Index (BRI) на сп. Forbes, който следи значимите за потребителите в САЩ брандове вече пет години, компаниите, които се доказват като „етични играчи, които основават бизнес модела си на устойчивост“, отчитат силен растеж година след година.

Потребителите търсят начини да намалят генерирания отпадък и следват компании, които изповядват сходни на техните ценности, спазват обещанията и ангажиментите си и ги вдъхновяват, показва още индексът. От сектора на бързата мода H&M и Zara удържат стабилни позиции и се радват на уважение сред потребителите. В класацията, обаче, се прокрадват и напредват все повече конкуренти – например Rent the Runway, Reformation и thredUP, които основават целия си бизнес модел на етичност и устойчивост.

Засилва се търсенето и на уникални, ръчно изработени от висококачествени материали дрехи и аксесоари, което изстрелва платформата Etsy в редиците на най-силните и уважавани компании.

Екотенденцията е особено видима сред младите хора, което принуди десетки световни марки - от H&M до Adidas, да се задължат да използват неутрални вещества в производствата си до 2020 г., която вече чука на вратата. Компанията майка на Zara – Inditex, бърза да премине към употребата на органични, устойчиви или рециклирани памук, лен и полиестер до 2025 г. Базираната в Лондон Asos, която отчете 87% спад на печалбата за първата половина на фискалната година, се ангажира със значително намаляване на вредните емисии. H&M, която затваря около 160 свои магазина тази година заради застой в продажбите и свиващи се печалби, значително увеличава линиите си, за производството на които се използват органични и устойчиви тъкани, и предлага отстъпки на клиенти, които предават дрехи за рециклиране в обектите на компанията.

Смяна на поколенията

Смяната на поколенията е друго предизвикателство пред модните брандове, особено поколението Z - младите хора, родени в края на 90-те години и след 2000 г. Новите технологии са тяхна втора природа, което се отразява и на поведението им като потребители.

Последна актуализация: 22:02 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още