IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейската автоекспанзия на Китай ще става все по-мащабна

Докато европейските концерни се борят да запазят присъствието си в азиатската страна, китайските конкуренти се опитват да откраднат пазарен дял на техен терен

14:25 | 04.11.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Канцлерът на Германия Олаф Шолц е на посещение в Китай, съпровождан от бизнес делегация, като мисията е деликатна. Политици и компании са дълбоко загрижени заради все по-агресивната външна политика на Пекин и неговата икономическа политика „Китай на първо място“, пише Automobilwoche.

Ново проучване на консултантската фирма PwC показва как това ще се отрази в по-дългосрочен план. Защото докато китайските производители увеличават продажбите на изцяло електрически автомобили (BEV) в Европа, както европейските, така и американските автопроизводители все повече изместват производството си в Китай - не на последно място, за да могат да изпълнят изискванията на Пекин за продажби.

PwC очаква почти 800 хил. произведени в Китай електрически коли да бъдат продадени в Европа още през 2025 г., като над 330 хиляди от тях ще бъдат на европейски марки.

Миналата година европейските производители са изнесли едва 35 000 BEV от Китай за Европа. За 2022 г. проучването прогнозира удвояване на този обем до 66 000 BEV.

Подобно развитие означава, че вносът в ЕС на такива превозни средства ще надхвърли 221 хил. броя до 2025 г.

Ролята на Европа се измества от износител към вносител на автомобили. Само преди няколко години Старият континент отчиташе излишък при износа на автомобили. През 2015 г. той достига почти 1,7 млн. броя.

Това отразява факта, че производството на автомобили в Европа намалява драматично от години. Според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) през 2017 г. в ЕС са произведени 14,9 млн. автомобила, а през 2021 г. този обем се свива до 9,9 млн. броя. В Германия вътрешното производство достига 5,6 млн. броя през 2017 г. и едва 3,1 млн. броя през 2021 г.

Всичко това се дължи до голяма степен на кризата с полупроводниците, но също така разкрива една обща тенденция. Например, Mercedes произвежда Smart #1 съвместно с Geely в Китай. BMW иска да премести цялото производство на електрическите модели от марката mini в Китай и за целта ще си партнира с Great Wall.

Без европейски модел в топ 5 на глобалните продажби

„Европейските производители все още се борят с проблеми с доставките и се фокусират предимно върху електрическите модели в горния ценови сегмент. Китайските производители, от друга страна, оптимизираха и доразвиха своите продукти на вътрешния пазар, така че сега предлагат евтини електрически модели“, изтъкват от PwC.

В резултат на това нито един европейски модел не попада в топ 5 на най-продаваните електромобили в света, изтъква Феликс Кунерт, партньор и автомобилен експерт в PwC Германия.

Най-продаваните електрически модели в Европа, САЩ и Китай. Източник: PwC Най-продаваните електрически модели в Европа, САЩ и Китай. Източник: PwC

От много години Китай се стреми да надскочи ерата на двигателите с вътрешно горене, фокусирайки се върху електрическата мобилност и да догони технологичните лидери, а защо не и да поеме лидерството. За тази цел производството и продажбите на електрически автомобили в страната бяха субсидирани на ранен етап, като наскоро бяха определени и производствени квоти за местните производители. За 2022 г. тези компании трябва да съберат достатъчно точки за такива автомобили, увеличавайки дела на електромобилите до 16% от общия им производствен обем, като през 2023 г. този дял трябва да нарасне до 18%.

Част от тази стратегия е свързана с факта, че Пекин подкрепя само онези местни автомобилни производители в процеса на подбор, които са конкурентни в световен мащаб. Тук влизат компании като BYD, Nio, SAIC, Geely и XPeng. Всички тези производители вече са се насочили към Европа или планират разширение в тази посока.

Пет процента пазарен дял през 2030 г.?

През първите три тримесечия на тази година германските производители на автомобили успяха леко да увеличат пазарния си дял в Китай на 4,1% от 3,8% за същия период на миналата година. Но на вътрешния автомобилен пазар конкуренцията от страна на китайските производители нараства. На автомобилното изложение в Париж преди няколко седмици европейските концерни направиха впечатление с отсъствието си, докато BYD и Great Wall отпразнуваха навлизането си на европейския пазар. Малко преди това Nio също се осмели да направи подобна стъпка.

Марки като Aiways, MG и Polestar съществуват в Европа от известно време. Въпреки че досега са играли незначителна роля на този пазар, те биха могли да спечелят около пет процента от европейския пазар на електромобили до 2030 г., според резултатите от проучването на PwC.

„В момента наблюдаваме как Европа, като автомобилна локация, е подложена на натиск от няколко страни“, споделя Йорн Нойхаузен, ръководител на отдел „Електромобилност“ в PwC Германия. „В допълнение към нарушените вериги на доставки производителите в Европа са особено обезпокоени от повишените цени на енергията. Освен това е налице геополитическа среда, в която държавите отново активно следват индустриални политики за насърчаване на определени индустрии и локализиране на веригите на доставки, както се случва в САЩ със Закона за намаляване на инфлацията (IRA)", добавя Нойхаузен.

Независимо от това, електромобилността продължава своя глобален триумф. Според PwC около 2 милиона електрически превозни средства са били регистрирани в световен мащаб през третото тримесечие на 2022 г., което представяла ръст от 74,7% спрямо същия период на миналата година. Само в Китай са продадени 1,5 млн. електрически коли, което е увеличение от 94 на сто на годишна база.

В същото време BEV увеличават своя дял на почти всички големи пазари и се насочват към 50% до 2035 г. Дотогава в Китай техният дял вероятно ще бъде 73 процента, а в Европа - 93 на сто, изчислява PwC.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:26 | 04.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още