IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как да се ускорят инфраструктурните проекти в България?

До 2030 г. основният магистрален пръстен може да се завърши с още 300-400 километра при компетентно управление на процеса, посочи Мирослав Мазнев

15:31 | 06.04.22 г.
Как да се ускорят инфраструктурните проекти в България?

"Не е справедливо да се дава предимство на един или друг вид строителство, защото инфраструктурата спомага за икономическите проекти от типа сградно строителство. Нека ускоряваме всичко. Нека да се оттегли административната тежест, за да се даде възможност за бърза реализация на инвестиционни намерения“, настоява той.

Мирослав Мазнев е на мнение, че държавата през последните години е абдикирала от сектор строителство. По думите му дейността от възникването на инвестиционното намерение до реализацията е сложен процес и не трябва да се усложнява с ненужни стъпки. „Развитието на инфраструктурата е част от икономическото развитие и го стимулира“, подчерта експертът, като изтъкна много от причините за бавното инфраструктурно строителство в България.

Бившият заместник-министър посочи, че в интеарктивната карта, която министерство на регионалното развитие представи за развитието на транспортната инфраструктура до 2040 г., се вижда добро начинание, но за да бъдат по-ясно представени намеренията, трябва да е ясно кои са колективите, органите, както и политиката, която застава зад предложенията.

„Добре е, че е обърнато внимание на комплексното развитие на транспорта – железопътен, воден. Заедно с пътната инфраструктура това са елементите, които са в основата на доброто икономическо развитие", е оценката на Мирослав Мазнев, който смята, че хоризонтът до 2030 година е много кратък и не предполага осмислянето на всички елементи на строителния процес.

Експертът напомни, че процесите в сектора се бавят изключително много от "абсолютно неоснователни обжалвания" и трябва да се вземат мерки чрез финансови санкции – ако бъде подадена жалба, която да бъде отхвърлена, то тогава жалбоподателят да понася чувствителна глоба. Мазнев пресметна, че за последните десет години обжалвания към Министерството на околната среда на обекти с национално значение са ги забавили неоснователно с 32 години, затова настоява правителството да обмисли мерки, които да прекъснат върволицата от жалби.

Той е категоричен, че инхаус поръчката е изкривяване на пазарната икономика, въпреки че в редки случаи това се прави, за да могат държавни структури, които имат съответния капацитет, по-леко да бъдат класирани в строителството. По думите му „при нас обаче инхаус поръчките са с цел заобикаляне на закона“.

„До 2030 година основният магистрален пръстен на България, което означава строителство на още около 300-400 км магистрали, може да се завърши само "ако компетентно се управлява този процес" и не се правят "трудно обясними спирания, забавяния на плащания", прогнозира Мирослав Мазнев.

Каква е ролята на проектанта и може ли той да получава хонорара си от държавата, а не от строителя? Как да се подобри организацията в системата на строителството? Защо строителството на магистрали в България се бави десетилетия наред?  Може ли чуждестранни компании да строят магистрали в България? Как се финансира строителството в Германия в отношенията строители и подизпълнители? Изземва ли парламентът функции на изпълнителната власт? 

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:33 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още