IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През август 2013 г. шофьори на Uber в Сан Франциско осъдиха компанията за неизплатени „бонуси“, които им били обещани от Каланик при наемане на работа. През септември 2014 на бунт се вдигнаха шофьорите от Ню Йорк, които протестираха срещу „несправедливите условия за работа“. „Няма кой да ни защити, няма кой да реши проблемите ни“, коментира пред The New York Times 65-годишен шофьор на фирмата. „Проблемът е, че няма профсъюз на шофьорите на Uber. Ние дори не се познаваме, поради което е невъзможно да се организираме. Това е антисиндикалната политика на фирмата – изобретение на президента Травис Каланик“.

Доста шум вдигна и един инцидент от миналата Коледа, когато шофьор на Uber блъсна и уби на пътя 6-годишно момиченце. Мигновено след инцидента фирмата на Каланик изтрила „партньорския акаунт“ на шофьора от своята база данни и  обявила, че той не е извършвал услуга от името на компанията по време на инцидента. В момента родителите на момиченцето София Лиу съдят Uber за обезщетение. 

Повечето интернет гиганти се радват на колосални пазарни капитализации и печалби, но всъщност дават работа само на шепа хора.

Airbnb се оценява на 10 млрд. долара, наполовина колкото хотелиерската група Hilton. Но за Hilton работят 150 000 души по цял свят, а Airbnb има по-малко от 700 служители.

Приложението WhatsApp, което бе купено от Facebook за 19 милиарда долара, дава работа на 55 души, а Snapchat, оценен на 3 млрд. долара, плаща заплати само на 20.

Пак през миналия декември шофьорите на Uber в Сидни, Австралия предизвикаха възмущение по време на заложническата драма в кафене Lindt в центъра на града. Тогава те обявиха, че возят за минимум 100 австралийски долара на курс, или четири пъти по-скъпо от нормалната тарифа, с допълнителна тарифа от  4 долара на минута или 9.69 долара на километър. Компанията неведнъж е обяснявала, че цените на услугите й се определят в зависимост от търсенето и предлагането. Така например компанията вдигна цените 3.8 пъти, когато Сан Франциско бе поразен през декември 2014 от най-унищожителния ураган за последните пет години. Цените на услугата в Ню Йорк скочиха цели 8 пъти, когато градът бе връхлетян от зимна буря. Съпругата на комика Джери Зайнфелд трябвало да плати 415 щатски долара за пътуване с кола на Uber - 8 пъти повече, отколкото плащала обикновено за такси. Шофьорите на компанията опитаха същото и в Стокхолм по време на снежна виелица миналата година, вдигайки цените с 50%. Гражданите на шведската столица обаче решиха да ги бойкотират в отговор.

Множество спорове около компанията обаче не попречиха на Google да инвестира 258 млн. долара в Uber. Не е трудно да си обясним защо. Както писа Forbes,  формулата e "Google Car + Uber = убийствено приложение“. Google Car се нарича пилотната програма на гиганта за създаване на самоуправляващи се автомобили. Представяте ли си как би изглеждало това на практика: не само старомодните таксиджии, но дори и сегашните шофьори на Uber ще станат напълно излишни. Само ще натискате един бутон на смартфона си и автоматизираното автомобилче на Google ще идва, за да ви отведе докъдето трябва.

Всъщност Google вече стартира една експериментална услуга в тази посока. Тя се налича RideWith и е в партньорство с израелската компания Waze. Жителите на телавивския район Гуш Дан, където се намират офисите на Waze, могат да платят по 20 долара седмична такса и в замяна да получат правото на две пътувания дневно с автомобили на компанията.

Но главната причина за сътрудничеството между Google и Uber е, че компаниите мечтаят да станат монополисти в доставките на пратки с помощта на дронове. И така да изядат бизнеса не само на гиганти като UPS, FedEx, DHL и пощите, но и да оставят без работа милиони куриери по цял свят. В момента в DHL Express работят 320 000 души, в UPS и FedEx - още 700 000.

Впрочем Amazon също започва да предлага автоматична доставка с дрон - макар и засега само за поръчки от нея самата.

Според Андрю Кийн, автор на бестселъра „Интернет не е отговор“, проблемът на дигиталната икономика на споделянето е в това, че при нея водещ е само един принцип, точно като в хита на АBBA: The winner takes all, победителят прибира всичко! „В това няма никаква конспирация или зла умисъл“, пише Кийн. „Никой не е предполагал, че ще стане така. Но са налице някои структурни особености на платформата, които предопределят привързаността на интернет към монополите.  Интернет е перфектната глобална платформа за свободния пазар на капитализма – чиста, безпроблемна, трансгранична икономика... Мократа мечта на либертарианците. Дигиталният Милтън Фридман“. 

* Статията е публикувана в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 61 / 2015

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

26
rate up comment 1 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
Сред коментарите има истински бисери:,, Тази съпротива срещу Uber и други компании като Google, Microsoft в ЕС винаги е оправдавана със "социална справедливост", а не с някакви реални нарушения или престъпления."В нормалния свят антипазарните договорки (злоупотреба с доминиращо положение; за каквото разследват Google в ЕС или злоупотреба с авторски права, заради каквото забраниха Google в Русия се смятат ако не за престъпления, то за тежки нарушения.Очевидно е, че разследванията срещу посочените компании не са мотивирани от никаква ,,социална справедливост", а от пазарна справедливост!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
И за какво си направи профил? За да ме обиждаш и да напишеш точно това, което и аз казвам. Обаче все пак.. шофьорите си получават парите от Uber нали? Uber може и да е законна, но определено е изключително неморално да подбуждаш хората да нарушават закона. А като казвам, че държавата може да ги спре за два дена, имам предвид точно това. 1 ден за да установи сметките на шофьорите по които Uber превежда пари и втори ден, да ги блокира по подозрения в данъчни измами и пране на пари.А ,.,пардон и трети ден, в който 80% от шофьорите на Uber вече няма да са шофьори на Uber по собствено желание
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 10 rate down comment 2
redcretin
преди 8 години
Аз пък предлагам да избесим всички тия, които налагат акцизи, лицензи и данъци с единствената цел да ги "усвоят".Юбер прескача посредниците и синдикатите - т.е. всички които оскъпяват и влошават услугата. Затова е тоя жалък плач, но сме в ерата на информацията и номерът вече не минава - хората ясно правят разлика и изборът на Н.В. Клиента е очевиден!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 5 rate down comment 4
studioaa
преди 8 години
Заплащането не е доказателство за извършване на търговска дейност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 10 rate down comment 4
studioaa
преди 8 години
ШОФЬОРИТЕ НА UBER НЕ УПРАЖНЯВАТ ТЪРГОВСКА ДЕЙНОСТ, за да отговарят на законови изисквания за такава. За да е валидна тезата ти трябва първо трябва да докажеш противното. Уверявам те, че това е почти невъзможно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 6 rate down comment 0
studioaa
преди 8 години
Схемата на Uber НЕ Е "търговска дейност", само самия Uber. Много от ползвателите на услугата не печелят нищо от нея след като платят комисионната си. Системата се основава принципа на взаимна изгода за всички участници, за разлика от нормалната търговска дейност, при която печели единствено продавача. Подобна схема на тази на Uber, при която участниците в дадена дейност печелят е съвместното съжителство на една двойка. Тук връзката не е "официално" призната с документ и не съществува начин, по който участниците да бъдат принудени да я легализират, без да се погазят човешките им права. Така отношенията между хората минават "под радара" на законодателството и това е неизбежно също като схемата на Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 8 rate down comment 1
studioaa
преди 8 години
Ако всички щофьори на Uber са регистрирани като таксиджии, това означава, че първо трябва да си боядисат колите в жълто, да им сложат специални маркировки. Освен това трябва или да регистрират търговски дружества или да сключат трудови договори и да плащат принудително пенсионни и здравни осигуровки освен данъка върху дохода 10%. Всичко, което описах, не само, че не е практично, но е абсолютно неприемливо. Може ли например един хазаяин да бъде принуден да плаща пенсионни и други социални осигуровки принудително при положение, че услугата му няма нищо общо с трудовите взаитмотношения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 3
abdul
преди 8 години
И двете са търговска дейност."И изобщо не ми говори за по-добрия начин за регулиране"Ми и аз искам ВАС да не ми говори за "по-добрия" начин, ама нейсе."Кое пречи да изпълняват изискването да са регистрирани като таксита?"- Ами не искам колата да ми е жълта например :-). Което впрочем е поредната ИДИОТЩИНА на същия този регулатор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 3
abdul
преди 8 години
Глупости пишеш ти.Темата за данъците няма нищо общо с Uber, защото и Uber и всеки който извършва някаква търговия трябва да плаща данъци.Регулацията е проблема.Проблема е, че държавният регулатор не иска да признае, че рагулаторната система на Uber е по-добра от неговата.Причината: причината да не иска да го признае е, че защитава интересите на ВНИМАВАЙ! ИНТЕРЕСИТЕ НА ТАКСИДЖИИТЕ, НЕ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ!И да съвършено нормално е да си делите разходите, когато сте се разбрали да пътувате заедно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 3 rate down comment 1
studioaa
преди 8 години
Ами за самата услуга не, но горивото и някой други разходи за колата си ги делим да. И ако човек има допълнителни доходи може просто да си подаде данъчна декларация за тях и да си плати данъците. Абсолютно излишно е да се замесват трудови договори, работодатели и работници, защото те не съществуват в такава ситуация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още