IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Tрябва ли да се боим от Uber и защо

Толкова модерната "Икономика на споделянето" носи отлична печалба на единици, превръщайки масата в безправна долна класа

13:10 | 30.09.15 г. 69
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Uber има проблеми и в Китай. Както и в България впрочем. Снимка: Ройтерс

През август 2013 г. шофьори на Uber в Сан Франциско осъдиха компанията за неизплатени „бонуси“, които им били обещани от Каланик при наемане на работа. През септември 2014 на бунт се вдигнаха шофьорите от Ню Йорк, които протестираха срещу „несправедливите условия за работа“. „Няма кой да ни защити, няма кой да реши проблемите ни“, коментира пред The New York Times 65-годишен шофьор на фирмата. „Проблемът е, че няма профсъюз на шофьорите на Uber. Ние дори не се познаваме, поради което е невъзможно да се организираме. Това е антисиндикалната политика на фирмата – изобретение на президента Травис Каланик“.

Доста шум вдигна и един инцидент от миналата Коледа, когато шофьор на Uber блъсна и уби на пътя 6-годишно момиченце. Мигновено след инцидента фирмата на Каланик изтрила „партньорския акаунт“ на шофьора от своята база данни и  обявила, че той не е извършвал услуга от името на компанията по време на инцидента. В момента родителите на момиченцето София Лиу съдят Uber за обезщетение. 

Повечето интернет гиганти се радват на колосални пазарни капитализации и печалби, но всъщност дават работа само на шепа хора.

Airbnb се оценява на 10 млрд. долара, наполовина колкото хотелиерската група Hilton. Но за Hilton работят 150 000 души по цял свят, а Airbnb има по-малко от 700 служители.

Приложението WhatsApp, което бе купено от Facebook за 19 милиарда долара, дава работа на 55 души, а Snapchat, оценен на 3 млрд. долара, плаща заплати само на 20.

Пак през миналия декември шофьорите на Uber в Сидни, Австралия предизвикаха възмущение по време на заложническата драма в кафене Lindt в центъра на града. Тогава те обявиха, че возят за минимум 100 австралийски долара на курс, или четири пъти по-скъпо от нормалната тарифа, с допълнителна тарифа от  4 долара на минута или 9.69 долара на километър. Компанията неведнъж е обяснявала, че цените на услугите й се определят в зависимост от търсенето и предлагането. Така например компанията вдигна цените 3.8 пъти, когато Сан Франциско бе поразен през декември 2014 от най-унищожителния ураган за последните пет години. Цените на услугата в Ню Йорк скочиха цели 8 пъти, когато градът бе връхлетян от зимна буря. Съпругата на комика Джери Зайнфелд трябвало да плати 415 щатски долара за пътуване с кола на Uber - 8 пъти повече, отколкото плащала обикновено за такси. Шофьорите на компанията опитаха същото и в Стокхолм по време на снежна виелица миналата година, вдигайки цените с 50%. Гражданите на шведската столица обаче решиха да ги бойкотират в отговор.

Множество спорове около компанията обаче не попречиха на Google да инвестира 258 млн. долара в Uber. Не е трудно да си обясним защо. Както писа Forbes,  формулата e "Google Car + Uber = убийствено приложение“. Google Car се нарича пилотната програма на гиганта за създаване на самоуправляващи се автомобили. Представяте ли си как би изглеждало това на практика: не само старомодните таксиджии, но дори и сегашните шофьори на Uber ще станат напълно излишни. Само ще натискате един бутон на смартфона си и автоматизираното автомобилче на Google ще идва, за да ви отведе докъдето трябва.

Всъщност Google вече стартира една експериментална услуга в тази посока. Тя се налича RideWith и е в партньорство с израелската компания Waze. Жителите на телавивския район Гуш Дан, където се намират офисите на Waze, могат да платят по 20 долара седмична такса и в замяна да получат правото на две пътувания дневно с автомобили на компанията.

Но главната причина за сътрудничеството между Google и Uber е, че компаниите мечтаят да станат монополисти в доставките на пратки с помощта на дронове. И така да изядат бизнеса не само на гиганти като UPS, FedEx, DHL и пощите, но и да оставят без работа милиони куриери по цял свят. В момента в DHL Express работят 320 000 души, в UPS и FedEx - още 700 000.

Впрочем Amazon също започва да предлага автоматична доставка с дрон - макар и засега само за поръчки от нея самата.

Според Андрю Кийн, автор на бестселъра „Интернет не е отговор“, проблемът на дигиталната икономика на споделянето е в това, че при нея водещ е само един принцип, точно като в хита на АBBA: The winner takes all, победителят прибира всичко! „В това няма никаква конспирация или зла умисъл“, пише Кийн. „Никой не е предполагал, че ще стане така. Но са налице някои структурни особености на платформата, които предопределят привързаността на интернет към монополите.  Интернет е перфектната глобална платформа за свободния пазар на капитализма – чиста, безпроблемна, трансгранична икономика... Мократа мечта на либертарианците. Дигиталният Милтън Фридман“. 

* Статията е публикувана в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 61 / 2015

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

36
rate up comment 2 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
Разбира се, че е доказателство. В Търговския закон са определени изчерпателно кои дейности не са търговски.Примерно не е търговска дейност, когато отдаваш стаи под наем в СОБСТВЕНОТО си жилище; което ОБИТАВАШ.Всяка дейност, чието извършване изисква търговска организация е търговска дейност по смисъла на ТЗ. Без значение, че в Закона за местните данъци и такси се прави изключение от общия режим , установен в ЗДДФЛ и ЗКПО от този режим чрез патентните данъци
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 4 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Добре, понеже виждам тук такава аналогия, онакава аналогия, някой спомена БГ Меню, ето ви идеяЕдна платформа, наречена Uber бабин гювеч. В нея ще се регистрират индивидуални готвачи ( например баба Гица) която, като готви гювеч за унуките, ще обели 10 картофа повече и вместо 3 ще направи 15 порции. После го снима с иФона с приложението Uber бабин гювеч и го поства в платформата - снимка, грамаж, цена и към колко часа ще е готово. Гладен работник на строеж си поръчва с мобилното приложение една порция от гювеча на баба Гицка. бЛеден студент с коуеуо минава през къщата на баба Гицка, товари гювеча и разкарва за кого стигне. Работника си е регнал кредитната карта в платформата, от нея се изтегля цената на гювеча, а баба Гица получава превод от Гибралтар или ЛИхтенщайн, по дебитната карта за пенЦията . Е те това ви е аналога на Uber с БГ Меню , ама май БГ Меню не работи точно така....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 2 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
Както Booking, така и AirBnb са търговски посредници ( чл.49-51 от ТЗ) и по действащото законодателство носят отговорност при неизпълнение и лошо изпълнение, а също и когато недобросъвестно не са положили грижата на добрия търговец.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 2 rate down comment 2
Miraka
преди 8 години
Така е, но отговорността за осигуровки и т.н. отново не пада върху Uber, а върху шофьорите. Ето друг пример (този път за труд) - купувам си ваучер за фризьор от Grabo. Grabo ли трябва да внася осигуровките на фризьора?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
защото юбер-бакшишът може изобщо да не отрича, че е бил осъществен сексуален акт между него и жалбоподателката, но същевременно да твърди и да отрича, че сексуалният акт се е осъществил чрез насилие (бел.реализиране на фактическият състав на изнасилването),а примерно да твърди, че жалбоподателката е предложила изпълнение в натура вместо дължимото вземане. Ако ли пък жалподателката впоследствие е заплатила онлайн за услугата ,,споделен транспорт'',посредством платформата на Uber юбер-бакшишът да твърди и да претрендира, че плащането в натура е особено възнаграждение за добре свършена работа !?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 2 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
обезщетение. Решава да се свърже с Uber (бел. възможността за връзка с Uber се осъществява само посредством App на Uber) и да ги информира за причинените му щети и съответно да иска обезщетение.Получава имейл от Юбер, с който компанията го информира, че тъй като не е ,,таксиметрова фирма и не предлага таксиметрови услуги" ( бел. по твърдения на основателя й) компанията не може да ,,сподели риска" от споделеното им пътуване. Потребителят тогава решава да търси правата за причинените щети по законов ред ( по реда на ГПК във връзка с ЗЗП), при което се оказва и че по законов ред потребителят не може да търси обезщетение, тъй като нито Юбер ,нито юбер-бакшишът са търговци и респективно не носят специфичната отговорност при неизпълнение или лошо изпълнение , установена в специалния по отношение на ЗЗД - ЗЗП. От друга страна, в случай на изнасилване за жертвата също ще е много трудно да докаже, че изнсилването се е случило в личния автомобил на юбер бакшиша Х. и че е действително изнасилване
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 1 rate down comment 0
ceneto
преди 8 години
как плащаш данъци на нещо, на което не може да приспаднеш разходите?при евентуално птп какво става? моето мнение е че трябва промяна в законодателството и съответна промяна при компанийте за споделено пътуване
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 7 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Само за протокола, не е все едно. Букинг и еърбнб са за НАЕМАНЕ на стаи а тук става дума за полагане на труд. В България специално, отдаването под наем се смята за доход от капитал, върху който не се дължат осигуровки, а само се облага с данък, за което е нужна една декларация и толкова. Виж, с трудовите доходи, нещата са по-дебели. Нужен е договор, плащат се осигуровки и данък или регистрация като ЕТ. То за това в нормалните таксиметрови компании, които работят на аренда, всеки е някакво ЕТ. Ето я и неравнопоставеността. В нормална таксиметрова компания, за да са тези неща законни, са нужни тези ЕТта докато в Убер, ние пращаме клиента и нататък да се оправя всеки сам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 3 rate down comment 1
Miraka
преди 8 години
Uber не е таксиметрова компания! Все едно да кажете, че airbnb или booking.com са верига хотели и ако се срути мястото, където сте се настанили, те носят отговорност. Отговорността за плащане на данъци и всичко друго е директно от този, който предлага услугата. В случая това са шофьорите, но е много по-трудно да бъдат контролирани те и за това искат да прецакат посредника Uber.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 1 rate down comment 1
Nathan
преди 8 години
За да стане ясно написаното да вземем следния пример. Потребител поръчва в 6 часа юбер такси да дойде да го вземе и да го откара на летище София.Шофьорът, обаче идва с 40 мин. закъснение и за ,,по-пряко'' кара потребителя през Перник.В багажника, където потребителят трябва да постави куфарите си има обаче освен газова уредба буркани от село и две прасета за разкош, който юбер бакшишът поставя върху куфарите на потребитля. В автомобила, обаче едното стъкло не се затваря добре и по време на ,,краткото пътуване'' към летище София през Перник потребителят се разболява. Освен това когато пристига на летище София се оказва, че самолетът е заминал, а потребителят е загубил стойността на самолетния билет плюс обичайните за пътуване разходи - стойността на резервираната стая, рентакар и.т.н, а освен това е загубил възможността да пристигне на време и всички вреди, свързани с това. Тъй като всички горепосочени вреди са резултат от лошото изпълнение на услугата, потребителят решава да търси
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още