IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво липсва на изкуствения интелект – данните в реално време 

Изкуственият интелект ще влезе в бъдеще в мобилните телефони и в различните видове firmware, твърди ръководителят на LivePerson за България Александър Райчев

07:57 | 27.03.23 г.
Снимка: Unsplash.com
Снимка: Unsplash.com

Никой не продава бъдещето така майсторски, както технологичната индустрия. Според нейните привърженици всички ние ще живеем в „метавселената", ще изградим финансовата си инфраструктура върху web3 и ще управляваме живота си с изкуствен интелект. И трите термина са донякъде миражи, но чрез тях много компании привлякоха милиарди долари, въпреки че реалността е малко по-различна. Изкуственият интелект в частност е свързан с идеята за мислещи машини. Но никоя машина не може да мисли и никой софтуер не е истински интелигентен. Самото словосъчетание може би е един от най-успешните маркетингови термини на всички времена. 

Преди десетина дни OpenAI обяви GPT-4 - основно подобрение на технологията, на която се основава ChatGPT. Системата звучи още по-човекоподобно от своя предшественик, което естествено засилва представата за нейната интелигентност. Но GPT-4 и други подобни големи езикови модели просто отразяват бази данни с текст - близо трилион думи за предишния модел - чийто мащаб е труден за възприемане. Подпомагани от армия от хора, които ги препрограмират с корекции, моделите обединяват думи въз основа на вероятност. Но интелигентност ли е това? 

„Намираме се в нов етап на развитието на изкуствения интелект, тъй като се появи генеративният изкуствен интелект, който реално създава. Предефинираните опции вече могат да търпят развитие – изкуственият интелект вече може да създава не само музика, текст и изображение, но и да прави живота на човек по-лесен. Все пак това е и състезание за трилиони долари“, каза Александър Райчев, управляващ директор на LivePerson Bulgaria, в предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria

По думите му при генеративния изкуствен интелект фокусът е създаването на нов образ. „Тук има т.нар. учене чрез човешката обратна връзка. В същото време това е и  един от проблемите, който трябва да реши генеративният изкуствен интелект. Заложено му е човек да задава алгоритмите, което може да се използва и злонамерено и да се изкриви информацията“, обясни гостът. 

И наистина, вероятно мнозина от нас са виждали видеото, в което „обърканият“ Chat GPT отговаря, че две плюс две прави пет, а не четири. Причината е, че човек неколкократно го е обучавал в погрешния отговор, а в „съзнанието“ на самата машина е заложено, че човекът винаги е прав. Но това, разбира се, крие и рискове, както пояснява Райчев. 

По думите му в бъдеще е много вероятно скоро изкуственият интелект да влезе в мобилните телефони, в различните видове firmware и хората да го използват навсякъде, без дори да се замислят и без да има нужда от връзка към API-та, за да черпи информация. По думите му алгоритмите, пресмятането,  дори и създаването на нови данни може да се прави от изкуствения интелект, но креативността ще остане за човека. Това, което засега липсва, е достъп до данни в реално време, а когато това се промени, интелигентните помощници ще станат още по-умни. Т. нар. Conversational AI, какъвто предлага американската компания, изисква огромни масиви от данни, за да се усъвършенства, а LivePerson генерира около 80 милиона разговора в платформата си всеки месец.   Основателят и главен изпълнителен директор на LivePerson Роб ЛоКасио дава интервю за Bloomberg Television. Снимка: LivePerson Основателят и главен изпълнителен директор на LivePerson Роб ЛоКасио дава интервю за Bloomberg Television. Снимка: LivePerson

Над 76% от потребителите предпочитат да си пишат онлайн, вместо да се обадят на агент по продажбите или консултант и затова за търговците на дребно например е изключително важно да разполагат с интелигентен и добър чатбот. Моделът на LivePerson интегрира различни платформи за съобщения (Facebook Messeger, Viber, WhatsApp) и дава възможност на потребителя да извършва множество справки онлайн. По думите на Райчев сред клиентите на американския технологичен концерн са банки, застрахователни компании, транспортни фирми, летищни оператори, а продуктът, ползван например от HSBC, Virgin Media и Burberry, се използва и от български фирми. 

76%
от потребителите предпочитат да си пишат онлайн, вместо да се обадят на агент по продажбите или консултант.

Основаната преди повече от 25 години американска публична компания обяви наскоро, че разширява дейността си в България. Райчев пое управлението на българския клон през март и се опитва да увеличи силно екипа. Преди дни LivePerson обяви, че общите приходи за четвъртото тримесечие на 2022 г. спадат с 1% на годишна база до 122,5 млн. долара. За 2023 г. се очаква общите приходи да варират между 422 млн. до 436 млн. долара на годишна база (18%). Очаква се коригираната EBITDA да варира от между 15 млн. до 32 млн. долара, което би представлявало марж от 4% до 7%. В същото време компанията продължава да изпълнява плана си за излизане от неосновни бизнес линии и едва преди дни обяви, че продава придобитата от нея през 2007 г. Kasamba на Ingenio, компания от портфолиото на Alpine Investors. 

Какви специалисти търси LivePerson в България и какви са кратко- и средносрочните ѝ цели за страната ни, както и какво бе характерното за Silicon Valley Bank според Райчев – вижте във видеото. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:33 | 27.03.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още