IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Св. Александров: Конкуренцията при частните мисии към Луната се засилва

Предстои да видим дали комерсиалните фирми ще започнат да генерират достатъчно приход и да излязат на печалба, коментира ученият от БАН

17:01 | 16.01.25 г.

Конкуренцията в надпреварата на частния сектор към Луната се засилва. Създаването на икономика на земния спътник и пространството около него е жизненоважно, ако човечеството иска да заживее в по-далечния космос. Това коментира Светослав Александров, учен в Института по физиология на растенията и генетика на БАН, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

„В момента се намираме в ново начало. На този етап говорим за подпомагане – държавни агенции като NASA и ESA дават средства и частните компании изпълняват поръчки. Идеята е до няколко години кацанията на Луната да зачестят и да са всяка година. Едва след като това стане практика, ще може да се види дали има и комерсиално приложение, защото до този момент клиентът на тези частни фирми е основно един и това са държавните агенции“, обясни той.

За пример ученият даде и компанията на Илон Мъск SpaceX, която изстреля в сряда два търговски спътника, носещи лунни роувъри. Светослав Александров съобщи, че едната сонда е на американската Firefly Aerospace Inc., като компанията ще опита да кацне на Луната със сондата си Blue Ghost след около 45 дни и носи на земния спътник десет научни инструмента. Втората сонда е на Hakuto-R от базираната в Токио Ispace Inc. Японската мисия се очаква да проведе експеримент на лунната повърхност, свързан с култивирането на микроводорасли.

Ученият напомни, че експедициите са най-новите в състезанието за Луната на търговския сектор и посочи, че на някои от мисиите, като японската, се превозват прибори, които са поръчани от частни компании. „Предстои да видим дали в един момент тези комерсиални фирми ще започнат да генерират достатъчно приход, за да може пространството от геостационарна орбита до Луната да бъде комерсиализирано. На този етап околоземните орбити са добре комерсиализирани и има печалба", подчерта Светослав Александров.

Той напомни, че през август 2023 г. Индия стана първата страна, която приземи космически кораб близо до южния полюс на Луната. Месеци по-късно, през февруари 2024 г., спускаемият апарат на Intuitive Machines Inc. стана първият частен космически кораб, който достигна лунната повърхност и се приближи много по-близо до южния полюс, където учените се стремят да разкрият произхода на водата на Луната.

„Blue Ghost ще се стреми към вулканичен басейн, наречен "Морето на кризите" или Mare Crisium, докато Ispace се насочва към голяма, плоска равнина, наречена Mare Frigoris – Море на студа. На Hakuto-R ще ѝ отнеме повече време, за да стигне до Луната, защото Ispace поема по-безопасен и по-малко енергоемък маршрут и този път се стреми към по-плоско място за кацане на повърхността на Луната, след първия се неуспешен опит през 2023 г.“, посочи какви са новите маршрути за изследване ученият.

Ще има ли европейски луноход, който ще се разходи по повърхността на Луната? Защо е важно да се култивират еуглени на Луната? Напът ли е Илон Мъск да реализира мечтата си за експедиция до Червената планета Марс?

Повече за мисиите до Луната и развитието на космическата икономика може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:01 | 16.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Bloomberg TV виж още

Коментари

Финанси виж още