„В момента се намираме в ново начало. На този етап говорим за подпомагане – държавни агенции като NASA и ESA дават средства и частните компании изпълняват поръчки. Идеята е до няколко години кацанията на Луната да зачестят и да са всяка година. Едва след като това стане практика, ще може да се види дали има и комерсиално приложение, защото до този момент клиентът на тези частни фирми е основно един и това са държавните агенции“, обясни той.
За пример ученият даде и компанията на Илон Мъск SpaceX, която изстреля в сряда два търговски спътника, носещи лунни роувъри. Светослав Александров съобщи, че едната сонда е на американската Firefly Aerospace Inc., като компанията ще опита да кацне на Луната със сондата си Blue Ghost след около 45 дни и носи на земния спътник десет научни инструмента. Втората сонда е на Hakuto-R от базираната в Токио Ispace Inc. Японската мисия се очаква да проведе експеримент на лунната повърхност, свързан с култивирането на микроводорасли.
Ученият напомни, че експедициите са най-новите в състезанието за Луната на търговския сектор и посочи, че на някои от мисиите, като японската, се превозват прибори, които са поръчани от частни компании. „Предстои да видим дали в един момент тези комерсиални фирми ще започнат да генерират достатъчно приход, за да може пространството от геостационарна орбита до Луната да бъде комерсиализирано. На този етап околоземните орбити са добре комерсиализирани и има печалба", подчерта Светослав Александров.
Той напомни, че през август 2023 г. Индия стана първата страна, която приземи космически кораб близо до южния полюс на Луната. Месеци по-късно, през февруари 2024 г., спускаемият апарат на Intuitive Machines Inc. стана първият частен космически кораб, който достигна лунната повърхност и се приближи много по-близо до южния полюс, където учените се стремят да разкрият произхода на водата на Луната.
„Blue Ghost ще се стреми към вулканичен басейн, наречен "Морето на кризите" или Mare Crisium, докато Ispace се насочва към голяма, плоска равнина, наречена Mare Frigoris – Море на студа. На Hakuto-R ще ѝ отнеме повече време, за да стигне до Луната, защото Ispace поема по-безопасен и по-малко енергоемък маршрут и този път се стреми към по-плоско място за кацане на повърхността на Луната, след първия се неуспешен опит през 2023 г.“, посочи какви са новите маршрути за изследване ученият.
Ще има ли европейски луноход, който ще се разходи по повърхността на Луната? Защо е важно да се култивират еуглени на Луната? Напът ли е Илон Мъск да реализира мечтата си за експедиция до Червената планета Марс?
Повече за мисиите до Луната и развитието на космическата икономика може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво
ГДБОП и ДАНС разбиха група за ДДС измами, завлекли хазната с милиони