Саудитска Арабия движи с пълна сила напред плановете си за местни инвестиции – и с това и по-големите изисквания пред чужденците, които идват в кралството да отнесат капитала му другаде, пише CNBC.
Суверенният фонд на страната, в момента с активи за 925 млрд. долара – Държавният инвестиционен фонд – отчете ръст на активите си под управление с 29% до 2,87 трлн. саудитски риала (765,2 млрд. долара) през 2023 г., показват данни от годишния доклад за състоянието му, публикуван тази седмица. И местните инвестиции са били водещ двигател.
Инвестициите на фонда в местна инфраструктура и недвижими имоти са се увеличили с 15% на годишна основа до 233 млрд. риала, а чуждестранните инвестиции – с 14% до 586 млрд. риала. В същото време саудитското правителство въведе закони и реформи, чрез които да улесни и дори да наложи извършването на инвестиции в страната, докато развива своя план „Визия 2030“ за диверсифициране на икономиката си.
Докладът „отбелязва
промяна за движените отвън инвестиции към фокус върху местните възможности.
Дните на визията за Саудитска Арабия като просто финансов резервоар приключват“, коментира Тарик Соломон, почетен председател на Американската търговска камара в Саудитска Арабия.
Такъв пример е законът за централите, който влезе в сила на 1 януари 2024 г. и изисква чуждестранните компании, които оперират в Персийския залив, да имат централа в Рияд, ако искат да сключват договори със саудитското правителство.
Наскоро страната актуализира и закона си за инвестициите в търсене на нови чуждестранни инвестиции – поставяйки си смелата цел от 100 млрд. долара годишни преки чуждестранни инвестиции до 2030 г.
В момента тази сума е средно около 12 млрд. долара на година, откакто „Визия 2030“ беше обявена през 2017 г., показват данни на министерството на инвестициите на страната – далеч от заветната цел.
Някои наблюдатели в региона обаче са скептични по отношение на това дали сумата от 100 млрд. долара е реалистична.
„Новият инвестиционен закон е напълно ключов за постигането на повече преки чуждестранни инвестиции, но предстои да видим дали ще доведе до голямо увеличение и необходимото количество капитал“, коментира пожелал анонимност финансист, базиран в Персийския залив.
Подобно е мнението и на Тарик Соломон, който отбелязва, че по-големите разходи по ключови проекти ще изискват и по-висока цена на петрола за саудитския бюджет. „Остава да се види дали местните инвестиции на фонда ще доведат очакваната възвръщаемост, особено в регион на нестабилност и зависими от петрола бюджети, изправен пред периоди на ниски петролни цени“, коментира той.
Въпреки всичко новият закон ще „подобри местните бизнес условия за привличане на инвестиции от чужбина“, прогнозира Джеймс Суонстън, икономист за Близкия изток и Северна Африка на Capital Economics, в скорошен доклад.
Инвеститорите отдавна се оплакват, че
неясни и често прекалено специфични правила пречат
на по-голямата ангажираност със саудитската икономика.
Очакванията са, че по-голямото чуждестранно участие би трябвало да облекчи тежестта, поставена върху държавния инвестиционен фонд за компенсиране на по-слабите чуждестранни инвестиции, посочва още Суонстън.
Обръщането към местните приоритети не е точно нещо ново, а по-скоро е тенденция, която се засилва с всяка следваща година.
Макар много чуждестранни компании отдавна да гледат на Персийския залив като на източник на лесни пари, някои местни инвестиционни мениджъри посочват – имайки предвид стереотипа за богатите на петрол емирства, които замерят с пари всеки, който ги поиска – че инвестициите от региона са станали много по-прецизни, с по-задълбочени проверки и по-избирателни през последните години.
„Преди беше много по-лесно да дойдете и да кажете: „Аз съм фонд мениджър от Сан Франциско, моля, дайте ми няколко милиона“, коментира Марк Насим, партньор и управляващ директор на базираната в Дубай инвестиционна банка Awad Capital, пред CNBC през 2023 г.
И ако приоритетите на кралството не са били особено ясни на инвеститорите преди, то вече са, коментира още анонимният финансист от Персийския залив.


Иновация: Испания откри как да намали катастрофите
Парк-музей "Владислав Варненчик" отбелязва 581 години от Битката при Варна
Добрата новина: Откриха Стефани
Новa мода в туризма: Богаташи плащат, за да уловят, наберат и сготвят храната си
Новата реалност: Лайковете определят живота ни
Златото се консолидира, а криптото страда от липсата на ликвидност в САЩ
Европа иска край на войната в Украйна сега, а Америка сдържане на Русия
Джейми Даймън: Прегърнете AI
Български стартъп създаде система за бърза инспекция на пътища чрез дронове и AI
Британските политици трябва да внимават с „расовата карта“
Toyota съживява позабравена марка с приключенски офроудър
Червена разделителна лента намалява катастрофите
Шест ужасни коли с гениални хрумвания
Почина архитектът на трансформацията на Renault
Защо електрическите автомобили са по-скъпи за ремонт - не е само батерията
Румен Овчаров: Ако санкциите не бъдат отменени, оставаме без горива
5 ферментирали храни за силен имунитет
Икономист: Бюджет 2026 изглежда зле по много измерения
Обувки loafer са новият хит на сезона
Тръмп: Парите за здраве да се дадат на гражданите, вместо на застрахователите