IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Кризата с ценовия шок при ориза в Япония показва признаци на отслабване

Правителствените данни разкриват, че цените на ориза са се увеличили повече от два пъти през май, като са скочили със 101,7%

12:51 | 29.06.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

След месеци на рязко повишаване на цените на ориза японските потребители може би най-накрая ще получат облекчение, пише CNBC. Данни на Министерството на земеделието в страната разкриват, че средната цена на петкилограмов пакет ориз е спаднала до 3920 йени (23,06 евро) през седмицата, приключваща на 15 юни. Това първият случай, в който цената на зърнената култура пада под границата от 4000 йени от седмицата, приключила на 2 март.

Оризът е гореща тема в Страната на изгряващото слънце, като рязкото покачване на цените и недостигът му водят до празни рафтове в супермаркетите в цялата страна. Омаловажаването на ситуацията дори костваше поста на един ресорен министър.

Цените на ориза в Япония се повишиха рязко през втората половина на 2024 г. поради слабата реколта през 2023 г. и прекомерното търсене и се ускориха допълнително през първата половина на тази година.

Йоичи Рю, 26-годишен жител на Токио, заяви пред CNBC, че скокът в цените на ориза е бил наистина рязък. Той разказа, че преди две години петкилограмов пакет ориз е струвал около 1800 до 2000 йени, но цените са се увеличили повече от два пъти до 4500-5000 йени.

"Увеличението беше много драстично тази година", добави той.

Правителствените данни разкриват, че цените на ориза са се увеличили повече от два пъти през май, като са скочили със 101,7% и са отбелязали най-голямото увеличение от повече от половин век.

Недостигът намалява, но неравномерно

Изглежда обаче, че има светлина в края на тунела за недостига на ориз в Япония. Освен освобождаването на ориз от държавните резерви, търговците на дребно предлагат такъв, внесен от чужбина, например от САЩ и Южна Корея.

Супермаркетът Aeon започна да продава ориз с произход от Калифорния на 6 юни, като заяви, че решението е взето на фона на ниските вътрешни доставки.

През април Токио внесе ориз от Южна Корея за първи път от 1999 г. насам. Освен това през май южнокорейската компания за износ на храни The O Global подписа споразумение за износ на 200 тона ориз, за да помогне за облекчаване на недостига на доставки в Япония. Договорът очертава най-големият обем ориз, изнасян някога от частна южнокорейска компания за продажба на потребителите в Страната на изгряващото слънце, съобщава Korea Times.

В отговор на запитвания от CNBC Националната асоциация на супермаркетите в Япония съобщи, че дефицитът изглежда намалява „благодарение на освобождаването на държавните запаси“.

Но възстановяването на доставките е неравномерно, като на някои места недостигът продължава. Рой Ларк от JapanConsulting.com заяви, че в някои супермаркети около Токио все още се наблюдават празни витрини. Той добави, че „някои вериги изглежда нямат проблем и че в някои регионални магазини има ориз“.

Цените остават високи на фона на опасенията за качеството

Въпреки че оризът се завръща на пазара, цените все още остават високи. Националната асоциация на супермаркетите съобщи, че „няма запаси от ориз на разумни цени“. В много магазини изглежда има непродаден ориз на високи цени, допълват оттам.

Ларк подчерта, че може да има и други причини за това, като отбеляза, че „един месец след като правителството освободи запасите, цените на марковия ориз едва сега започнаха да се понижават и, както изглежда, засега само леко“.

Когато японското правителство освободи извънредните си запаси, то продаваше ориз директно на търговците на дребно, като се стремеше да достави тези резерви на потребителите на цена от 2000 йени за пакет.

„Фактът, че цените на едро на марковия ориз започнаха да намаляват едва след месец и все още са над целта на правителството от 2000 йени за 5 кг., подсказва, че това може да е нещо повече от проблем на търсенето и предлагането“, казва Ларк.

Много потребители се опасяват, че складираният ориз е стар и не толкова вкусен, добави той.

Йоичи Рю е на същото мнение. Той смята, че правителствените запаси са с по-лошо качество.

В Япония новосъбраната култура се продава като „shinmai“, буквално означавайки нов ориз, и се възприема като продукт с по-добри вкусови качества. Съществува дори законово изискване, според което само ориз, опакован до 31 декември същата година, може да бъде обозначен като „shinmai“.

След прибирането на реколтата през следващата година настоящата реколта се превръща в „komai“, или стар ориз. Държавните резерви идват от по-стари култури, а за обозначаване на реколтата от 2021 г. се използват термини като „ko-ko-komai“ (буквално „стар-стар-стар ориз“).

Изявленията на представители на Японската централна банка (ЯЦБ) показаха, че макар да следят цените на ориза, подобни резки увеличения вероятно ще намалеят в бъдеще. На пресконференцията след заседанието на централната банка през юни гуверньорът Казуо Уеда заяви, че "когато разглеждаме последните данни, потребителската инфлация се движи около 3%“.

„Това се дължи най-вече на нарастващите разходи за внос и цените на ориза. Очакваме този натиск да се разсее", добави Уеда.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:51 | 29.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още