IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС обсъжда таван за руския дизел от 100 долара за барел

Това ще запази потоците на износ, но може да намали приходите за Русия, изтъкват от Wood Mackenzie

18:30 | 26.01.23 г. 5
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейският съюз (ЕС) предлага план за ограничаване на цената на руския дизел до 100 долара за барел - ниво, което може да е достатъчно високо, за да подсигури движението на потоците, съобщава Bloomberg.

Европейската комисия (ЕК), изпълнителният орган на ЕС, обмисля какъв да бъде таванът, след като Г-7 предложи ценови диапазон, базиран отчасти на съществуващия таван за руския суров петрол. Блокът е готов да забрани вноса на рафинирани руски продукти от 5 февруари като част от санкциите срещу Русия заради нахлуването ѝ в Украйна.

ЕС и Г-7 искат да наложат тавани на цените на руския износ за трети страни, но ценообразуването остава променливо и волатилно. Цена от 100 долара за барел би се прилагала за продукти като дизела, който се търгува с премия спрямо суровия петрол, изтъкват източници, запознати с въпроса. Ограничение от 45 долара за барел ще се прилага за продукти като мазут. Цифрите все още подлежат на промяна, тъй като разговорите между страните членки на блока продължават.

Преговорите за нивата на цените се усложняват от усилията на ЕС да балансира между две конкуриращи се цели: ограничаване на руските приходи и предотвратяване на скокове на цените или недостиг на ключови продукти на световния пазар. ЕС ще трябва единодушно да постигне съгласие за нивата на тавана на цените, които след това Г-7 ще трябва да одобри.

Европейските дипломати ще започнат да обсъждат ценовите нива в петък и се очаква разгорещените преговори да продължат през следващите няколко дни, като държавите се стремят да наложат по-строги ограничения върху руските приходи от износ на петрол и да засилят по-широките санкции на ЕС срещу Москва.

Предложеният ценови таван за дизела е под основните пазарни цени. Източник: Bloomberg Предложеният ценови таван за дизела е под основните пазарни цени. Източник: Bloomberg

Политиците в ЕС са притеснени по-специално от евентуален недостиг на дизел след забраната, а таванът на цените има за цел да гарантира, че руският износ ще продължи.

„Очакваме руските суровини да останат до голяма степен незасегнати от това“, коментира Алън Гелдър от Wood Mackenzie Ltd. „Потоците до голяма степен ще продължат и това ще намали приходите на Русия“, добавя той.

Руските доставки вече се търгуват с голяма отстъпка спрямо тези от други доставчици, което означава, че въздействието върху приходите на руските продавачи може да не е толкова голямо, показват данни на S&P Global Commodity Insights.

Фирмата, по-известна сред търговците на петрол като Platts, заедно с конкурента си Argus Media Ltd, спря някои оценки на руския дизел по-рано този месец в подготовка за забраната на ЕС за внос по море. На 10 януари Platts оцени руския дизел с отстъпка от 113,50 долара за тон, или 15,20 долара за барел, спрямо неруските продукти.

Руските горива се продават с отстъпа, но все още държат високи цени. Източник: Bloomberg/S&P Global Руските горива се продават с отстъпа, но все още държат високи цени. Източник: Bloomberg/S&P Global

Механизмът за таван на цените работи, като позволява на европейските компании да предоставят финансиране и застраховка за износ на петрол от Русия, чиято цена не е по-висока от нивото на тавана.

Въпреки че таванът вероятно няма да има сериозно въздействие, забраната за внос на ЕС може да има сериозен ефект. Мерките ще лишат Русия от нейния водещ пазар за износ на дизелово гориво, а блока от основния му външен доставчик. Съществува и съмнение дали Русия ще успее да намери достатъчно алтернативни купувачи.

Представители на Г-7 очакват, че руският дизел, продаван в момента в Европа, вероятно ще намери купувачи в Латинска Америка и Африка. Междувременно Европа ще се опита да купува дизел от Близкия изток и САЩ, които в момента доставят предимно на Латинска Америка и Африка. Промените биха могли да доведат до по-високи разходи за доставка, тъй като някои товари ще трябва да изминават по-голямо разстояние.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:26 | 26.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Политика виж още

Коментари

5
rate up comment 6 rate down comment 5
andy
преди 1 година
До: khaoТака е! Работят! Европа се спуска по пързалката към блатото, а САЩисаните правят дебели пачки!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 12
zelka007
преди 1 година
До: baba_meca... щом продължава дружният рев от тролей фермата + песков , медведев , захарова , копейкин , че видиш ли санкциите не работели и защо трябва нови да се прилагат , значи всичко е наред ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 10 rate down comment 9
Импeраторът
преди 1 година
До: baba_meca нали трябва да се подготвим да не ни се отрази много - подготвяме се и после налагаме. Бавно, но с постоянство. Играта е дълга.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 12 rate down comment 11
khao
преди 1 година
До: baba_meca вършат перфектна работа, трябват още!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 14
baba_meca
преди 1 година
От една година санкции и продължавват да сътворяват нови. *** и упорит нещо го играят. И какъв е ефекта от тях? Ако работят- защо се налага да въвеждат нови, след като старите са успели да си свършат работата? Ако не работят- защо въвеждат неработещи нови ?!!?!?! Бюрокрация френска дума се оказа, а не българска. Ми това си могат, това правят...толкова им стига акъла...ако можеха нещо да измислят нямаше да са там на държавна заплатка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още