IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Зеленото отстъпление на Сунак може да спъне декарбонизацията на Великобритания

Превръщането на въглеродната неутралност в изкупителна жертва заради години на лошо управление е опасна каскада, изтъква експерт

16:19 | 20.09.23 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Плановете на британския премиер Риши Сунак да се откаже от екологичните политики ще изложат на опасност целта на Обединеното кралство за въглеродна неутралност за 2050 г., което ще унищожи амбициите на Лондон да бъде глобален лидер в областта на климата, пише Bloomberg.

Въпреки че Сунак казва, че се е ангажирал да постигне правно обвързващата екологична цел, отмяната на целта за забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили през 2030 г. и смекчаването на политиките за премахване на природния газ като отоплително гориво за домакинствата ще остави много малко възможности за реализиране на екологичните амбиции на страната.

„Това ще срине въглеродните бюджети на Обединеното кралство“, изтъква Ричард Хебдич, директор на кампанията Transport & Environment UK. „Забраната от 2030 г. върху продажбата на нови бензинови и дизелови превозни средства и съпътстващият мандат за превозни средства с нулеви емисии е най-голямата мярка за намаляване на въглеродните емисии в стратегията за въглеродна неутралност“, добавя той.

Сунак трябва да потвърди плановете по-късно тази седмица. Очаква се той да посочи, че Великобритания е напреднала с повече от очакваното в борбата с изменението на климата и че други страни трябва да направят повече, информира British Broadcasting Corp. Моментът е важен, тъй като световните лидери се събират в Ню Йорк за подновяване на ангажимента си за изпълнение на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий.

Според Climate Action Tracker, организация с нестопанска цел, която оценява глобалните климатични политики, Обединеното кралство е една от малкото страни, които всъщност се приближават до достигане на подобна цел, въпреки че все още остава далеч от нея. Отмяната на съществуващите политики би я отдалечила още повече от това.

Продажбите на електромобили нараснаха, след като Великобритания обяви целта за забрана на нови бензинови и дизелови коли. Източник: BNEF Продажбите на електромобили нараснаха, след като Великобритания обяви целта за забрана на нови бензинови и дизелови коли. Източник: BNEF

В Ню Йорк генералният секретар на ООН Антонио Гутериш призова във вторник 20-те най-богати страни в света да не бездействат, като предупреди, че настоящите усилия в областта на климата са „недостатъчни“. Президентът на САЩ Джо Байдън изтъкна от своя страна, че светът спешно трябва да намали зависимостта си от изкопаемите горива.

„Ако министър-председателят Сунак – който е в Лондон и избягва глобалната сцена – наистина започне да смекчава климатичните политики на Обединеното кралство, той ще направи това против съветите и в противоречие с международния консенсус“, изтъква Рейчъл Кайт, почетен декан в Fletcher School Tufts University и бивш пратеник на ООН по климата. „Превръщането на въглеродната неутралност в изкупителна жертва заради години на лошо управление на икономиката и енергийната политика на правителството е опасна каскада“, добавя тя.

Все пак Великобритания не е единствената голяма икономика, в която политиците обмислят намаляване на амбициозните си цели. Германската коалиция, която включва партията на Зелените, смекчи политиките за отопление на домакинствата на фона на широка обществена реакция. Нидерландската политика също беше разтърсена от съпротива срещу плановете на властите за намаляване на емисиите в рамките на сектора на земеделието. А Швеция, друг световен лидер в политиката за климата, също остава далеч от постигане на дългосрочната си цел за зануляване на въглеродните емисии.

Сунак вероятно ще заяви, че Обединеното кралство е постигнало по-високи резултати по отношение на емисиите, но неговото мнение си противоречи с тези на експертите. През юни независимата Комисия по изменение на климата (CCC) заяви, че шансовете на Великобритания да постигне целите си в областта на климата намаляват, точно когато правителството трябва да ускори усилията си, за да реализира стратегията си.

Въпреки че CCC заяви, че забраната за продажба на нови автомобили с изкопаеми горива е от решаващо значение за стимулиране на продажбата на електрически автомобили, тя призова правителството да стигне още по-далеч, като забрани и продажбата на хибридни автомобили. Надзорният орган също така призова Лондон да потвърди подробностите за своя мандат за нулеви емисии, който ще определи нивото на усвояване, необходимо за приемането на електромобилите до 2035 г.

CCC казва още, че намаляването на емисиите трябва да се ускори четворно през следващите седем години, за да се постигнат климатичните цели за 2030 г. извън енергетиката. В рамките на доставките на електроенергия инсталирането на вятърни паркове в Обединеното кралство не се развива достатъчно бързо и растежът на слънчевите съоръжения изостава „значително от плана“.

Това беше подчертано по-рано този месец, когато търгът за възобновяема енергия във Великобритания се провали без разработчици на офшорни вятърни паркове, наддаващи се за изграждане на нови проекти, което помрачи плана на Обединеното кралство да разполага с 50 гигавата нов капацитет до 2050 г.

Междувременно CCC разкритикува решението на Сунак да стимулира проучванията на нови петролни и газови находища в Северно море, като същевременно одобри строежа на нова въглищна мина в Къмбрия.

Планът на Сунак за отмяна на целите за климата бързо изплаши инвеститорите, които приемаха политическия консенсус на Обединеното кралство относно климата като сила. Част от проблема е, че Сунак се отказва от политиките, обявени само преди три години от неговия предшественик и колега консерватор Борис Джонсън.

„Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност. Разхлабването на целите за 2030 г. ще подкопае и трите“, посочва Лиза Бранкин, председател на Ford UK. Американската компания инвестира 430 млн. долара в производството на нови електрически превозни средства в Обединеното кралство.

Само миналата седмица BMW AG обяви плановете да вложи 600 млн. паунда във фабриката си в Оксфорд, за да произвежда електрически модели Mini.

Според Крис Саутуърт, генерален секретар на Международната търговска камара на Обединеното кралство, днешната реч на Сунак само ще забави така необходимите инвестиционни решения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:19 | 20.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Политика виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 0
evlogi
преди 7 месеца
Б,ахти глупавите статии.Абе, Инвестора, стига сте ни тропосвали всяка дивотия дето откриете бе..Де що някой седнал на зелената софра изръси няква щуротия, и вие се чувствате длъжни да ни информирате..На кого му пука кво е измъдрил Ричард Хебдич? Ми те такива като него, дето са си уредили чудесен жизнен стандарт покрай климатичните промени с лопата да ги ринеш, ако трябва на всеки съжденията да ни сведете до знанието, няма за друго място да остане бе.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още