Европейската комисия започва проверка на обществена поръчка на българското транспортно министерство за доставка на влакове от Китай, става ясно от съобщение на страницата на ЕК.
Това ще е първото задълбочено разследване заради съмнения за нарушаване на регламента за чуждестранни субсидии в ЕС. Проверката е за това дали са спазени правилата, които гарантират, че получателите на чуждестранни субсидии не могат да се възползват от несправедливо предимство за спечелване на обществени поръчки в ЕС, в ущърб на лоялната конкуренция, става ясно от съобщението.
Обществената поръчка засяга предоставянето на 20 електрически влака и поддръжката им за 15 години, както и обучението на персонала. Прогнозната стойност на договора е за около 1,2 млрд. лв.
Разследването започва след подаване на сигнал от страна на китайското дружество CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co. – дъщерно на китайската държавна компания за производство на влакове CRRC Corporation, което е изпълнило задълженията си да информира Комисията за сделки на висока стойност. Според европейския регламент за чуждестранните субсидии дружествата са задължени да информират за търгове за обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на договора надвишава 250 млн. евро и когато компанията е получила поне 4 млн. евро чуждестранно финансиране от поне една държава извън ЕС в последните три години.
Китайското дружество е и най-големият производител на влакове в света по отношение на приходите.
След първоначален преглед на уведомлението от китайската компания, Комисията е преценила, че има достатъчно признаци, че на тази фирма е предоставена чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния пазар. ЕК трябва да прецени дали чуждестранното финансиране представлява субсидия, която пряко или непряко дава предимство на дружеството при избора му при обществената поръчка, и дали така компанията не получава възможност да предложи необосновано изгодна оферта. Такава оферта би направила предложенията на останалите участници в конкурса неконкурентни.
Регулацията за чуждестранни субсидии влезе в сила от 12 юли 2023 г. Тя се налага заради съмнението, че през последните години чуждестранните субсидии са изкривявали вътрешния пазар на ЕС, предоставяйки несправедливи предимства в ущърб на лоялната конкуренция.
След приключване на проверката комисията може да забрани възлагането на поръчката или да не прави възражение. Решението трябва да бъде взето до 2 юли.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски