Сливането на две контролирани от Китай корабостроителни компании на стойност 16 млрд. долара е напът да бъде завършено тази година, съобщава в. Wall Street Journal. С него ще се създаде най-голямата корабостроителница в света, докато САЩ все още търсят път обратно в бизнеса.
Американските фирми в сектора са в догонваща позиция след десетилетия на отслабваща индустрия, а амбициозните планове на президента Доналд Тръмп за съживяване на местното корабостроене са в застой. В по-краткосрочен план заплахите на държавния глава да наложи мита върху произведените в Китай кораби пък дават на конкурентите от Южна Корея и Япония възможност за завземане на пазарен дял.
Китайският корабостроителен гигант се нарича China State Shipbuilding (CSSC). Тази седмица се очаква да придобие своя партньор China Shipbuilding Industry и да поеме изцяло листването на Шанхайската фондова борса, след като регулаторите наскоро одобриха сделката.
Новата компания се надява със сливането да успее да намали разходите и да се справи с кризата, причинена от митата на Тръмп.
Сливането е един вид завръщане към корените, тъй като двете компании първоначално са били една, но са се разделили през 1999 г. на фона на усилията на властите за насърчаване на конкуренцията. Днес Пекин се опитва да консолидира държавните си предприятия в чувствителни индустрии, най-вече тези, свързани с армията.
Основният бизнес на CSSC е търговски, но тя е и ключов подизпълнител за китайските военноморски сили. Компанията, която бе придобита, пък е строителят на първия китайски самолетоносач местно производство „Шандун“.
Самолетоносачът „Шандун“. Снимка: EPA/XINHUA/БГНЕС
От CSSC посочват, че сливането ще позволи по-доброто изпълнение на нуждите на военните за усъвършенствано оборудване.
„Това е ключов успех в дългогодишните усилия на Китай за лидерство в световното корабостроене“, коментира Матю Фунайоле, анализатор на Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон.
Двете компании заедно отговарят за почти 17% от световния пазар миналата година на базата на данни за нови поръчки от Clarksons Research. Общите поръчки на новата компания ще са за над 530 кораба и 54 млн. DWT (дедуейт тонаж) – най-много в света, а годишните приходи ще са за около 18 млрд. долара на базата на последните им годишни отчети.
„Това засилва способността на Пекин да изпълнява своята стратегия за военно-цивилно сливане“, коментира още Фунайоле. „Търговското и военноморското производство са все по-интегрирани, споделят технологии, талант и инфраструктура“, допълва той.
Пекин се фокусира върху завземането на водещата позиция в корабостроителния бизнес преди десетилетия и сега китайските фирми съставляват повече от половината от световния пазар. Построени от Китай кораби формират 55% от световния тонаж през миналата година спрямо едва 0,5% за САЩ, показват данни на ООН. Китай притежава 232 пъти корабостроителния капацитет на САЩ, според данни на самите американски военноморски сили.
Но според актуалната статистика Китай се изправя пред трудни времена заради очакваните пристанищни такси от САЩ за построени от Китай кораби, които накараха собствениците да се огледат за алтернативи. В допълнение митата на Тръмп и фокусът на страните върху скъсяването на веригите на доставки означават, че е възможно по-малко кораби да са необходими за пренасяне на стоки по света.
Листнатата в Сингапур Yangzijiang Shipbuilding, най-голямата частна корабостроителница в Китай, е получила поръчки за 14 кораба на стойност 540 млн. долара през първата половина на 2025 г. спрямо 126 кораба за 14,6 млрд. долара за цялата минала година. Според данните на Clarksons Research новите поръчки на кораби в световен мащаб са намалели с 48% на годишна основа през първата половина на тази година.
От Yangzijiang посочват, че секторът е изправен пред „макроикономическа несигурност и геополитическо напрежение“.


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
преди 3 месеца Мойте хора какво правят, евала братя. отговор Сигнализирай за неуместен коментар