IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Недостигът на работна ръка коства на Германия 85 млрд. долара годишно

Все повече компании в най-голямата европейска икономика съкращават производството поради недостиг на персонал, изтъква институтът Ifo

22:27 | 17.10.22 г. 4
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато Германия се бори с ефектите от енергийната криза, заплашваща нейната роля на регионален индустриален лидер, острият недостиг на работници усложнява проблемите за местните производители, които вече се затрудняват да останат конкурентоспособни, пише Bloomberg.

Липсата на квалифицирана работна ръка – породена от застаряващото население и изострена от пандемията от коронавирус – оставя производители, от Airbus SE и BMW AG до BASF SE, без нужното количество персонал, за да продължат да покриват търсенето.

Скорошни проучвания установиха, че рекордните 50% от фирмите намаляват производството поради недостиг на персонал и това струва на икономиката цели 85 млрд. долара годишно.

„Все повече и повече компании съкращават бизнеса си, защото просто нямат достатъчно работници“, изтъква Щефан Зауер, експерт по пазара на труда в института Ifo. „В средносрочен и дългосрочен план този проблем вероятно ще се влоши още повече“, добавя той.

Рязкото покачване на цената на труда може да е добре дошло за работниците, но за най-голямата икономика в Европа това е удар върху конкурентоспособността, който едва ли може да дойде в по-лош момент.

Германия води сред големите икономики по недостиг на работна ръка. Източник: ЕК Германия води сред големите икономики по недостиг на работна ръка. Източник: ЕК

Германските производители – особено най-енергоемките, като производителите на химикали, стъкло и керамика – вече са свидетели на изпаряване на маржовете си поради рязко нарастващите разходи. Някои от тях дори трябваше да затворят фабрики или да преместят производството си в други страни.

Недостигът на работна ръка увеличава напрежението. При голямо търсене на работници и инфлация, ускорена до 10,9% през миналия месец – най-бързият темп от въвеждането на еврото от преди повече от 20 години – служителите в германския държавен сектор искат 10,5-процентно увеличение на заплатите, докато работниците в металургичната сфера изискват 8% ръст.

Бързото увеличение на заплатите може да ускори допълнително инфлацията, създавайки главоболие за управляващите и регулаторите. Тенденцията може да накара Европейската централна банка (ЕЦБ) да предприеме по-строги мерки, въпреки че икономическите перспективи се влошават.

В тази връзка компаниите стават по-креативни. Някои фабрики инсталират ергономично оборудване, за да задържат работниците на физически натоварващите поточни линии до пенсионна възраст. Други предлагат четиридневни работни седмици и осигуряват бонуси като скайдайвинг.

Феликс Хюфнер, икономист в UBS Group AG, очаква германските заплати да нараснат с 3,5% до края на 2023 г.

„Високите цени на енергията и недостигът на квалифицирани работници със сигурност са пречка за напредъка на германската индустрия“, коментира Хюфнер, добавяйки: „Страни като Франция, които имат по-добра демография, ще разполагат с по-голям производствен капацитет в бъдеще“.

Airbus трябваше да отмени плановете си да произведе 720 от своите най-продавани самолети A320 в Хамбург тази година, отчасти поради недостиг на работници, което доведе до падане на цената на акциите на компанията. Airbus, която изпитва трудности при намирането на електротехници, механици и персонал за инсталиране на оборудване в самолетите, се фокусира върху набирането на персонал, споделя говорител.

Междувременно град Хамбург планира своя собствена кампания на стойност 400 000 евро, за да привлича работна ръка в Дания и да намали очаквания недостиг на повече от 20 000 квалифицирани работници.

Германските компании все по-трудно запълват свободните позиции по отношение на персонала. Източник: Bloomberg Германските компании все по-трудно запълват свободните позиции по отношение на персонала. Източник: Bloomberg

Автомобилната индустрия също увеличава усилията си за привличане и увеличаване ефективността на служителите. BMW наскоро включи 75 000 работници в програми за преквалификация за нови производствени технологии с по-високи нива на дигитализация и автоматизация. Доставчикът на автомобилни части Continental AG записа 10% от работната си сила във вътрешнофирмено техническо училище.

M+E, асоциация на фирмите за производство и обработка на метал и електротехника, е осигурила двуетажни камиони до гимназиите, за да прави директни презентации на учениците.

„Минахме през коронавирус, след това през война и сега енергийна криза“, посочва Андреас Раде, управляващ директор на VDA, най-голямата германска асоциация на производителите на автомобили и техните доставчици. „Но недостигът на работници е един от най-големите проблеми“, добавя той.

Проблемът е още по-явен при по-малките фирми, които формират важни звена във веригите на доставки за най-големите производители в Германия. В Саксония компанията Gemeinhardt Geruestbau GmbH измисли нов начин да се състезава за таланти, привличайки служители с безплатен скок с парашут от над 4 км след подписване на трудов договор. През август компанията заведе седем стажанти на летище в Бауцен, изразили желание да скочат с парашут.

„Това е скъпо начинание, но помага“, споделя шефът на компанията Дирк Екхарт в интервю за Bloomberg.

Доходите на германските работници се понижават, ако бъдат коригирани спрямо инфлацията. Източник: Германското статистическо бюро Доходите на германските работници се понижават, ако бъдат коригирани спрямо инфлацията. Източник: Германското статистическо бюро

От четирите най-големи европейски икономики Германия е изправена пред най-голям недостиг на работна ръка, според проучвания на Европейската комисия (ЕК). Причините за кризата са разнообразни, но най-важният двигател е демографията.

Тъй като поколението на „бейби бумърите“ вече достига пенсионна възраст, се оказва, че вече няма достатъчно млади хора, които да попълнят празните места в компаниите. Германската агенция по заетостта определя недостига на работна ръка на 360 000 до 380 000 места годишно и предвижда той да нарасне до 500 000 до края на десетилетието.

В допълнение към демографската тенденция Европа все още усеща въздействието на пандемията, по време на която милиони хора бяха изпратени в принудителен отпуск, като много от тях не се връщат на старите си работни места. Сега компаниите трябва да „наваксат с преразпределението на персонала“, коментира Улф Рине, анализатор в Института по икономика на труда в Бон.

Броят на имигрантите, важен източник на квалифицирани работници, се възстанови само частично през 2021 г. след спад по време на пандемията. Въпреки че потокът от украински бежанци може да помогне за справяне с някои пропуски, ходът на войната затруднява прогнозирането колко дълго тези хора ще останат. Според проучване на Boston Consulting Group по-голямата част от имиграцията в Германия идва от страни, които също отчитат намаляваща работна сила.

Основно препятствие пред интегрирането на чужденци е признаването на техните квалификации. Сложната местна система остави опитни инженери от страни като Сирия да попаднат в групата на нискоквалифицираната работна сила. Според Рине езикът е друго препятствие, което поставя Германия в неравностойно положение спрямо САЩ и други англоезични дестинации.

Правителството наскоро публикува нова стратегия за развитие на квалифицирана работна ръка, включително обучение и имиграция. Администрацията на канцлера Олаф Шолц се стреми към промени в имиграционния закон, за да привлече повече работници от страни извън ЕС. Двама от неговите министри наскоро разкритикуваха предишните подходи като „твърде бавни, твърде бюрократични, твърде неприветливи“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:28 | 17.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

4
rate up comment 8 rate down comment 0
zelka007
преди 1 година
Заплатите са смешни , затова нямат хора . От тук изглеждат големи , но реално с тези пари там не могат да си купят свястна къща , какво говоря в някои случаи и за гарсионера не стигат в приличен квартал ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 4
mr. Yoda
преди 1 година
Германия ще изяде съседите си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 2
mr. Yoda
преди 1 година
Последният стадий на капитализма не е империализма, а канибализма. САЩ ще изяде Германия, Германия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
khao
преди 1 година
това не може да е вярно... нали меркелица внесе няколко милиона раб. ръка... къде изчезнаха??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още