IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големият германски дискаунтър Aldi Süd пуска онлайн магазин за пресни храни

Пренасянето на тестовото предложение от САЩ в Германия е възможно още през 2023 г.

11:45 | 02.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Aldi Süd планира вероятно най-голямата онлайн офанзива в историята на компанията. В САЩ дискаунтърът тества уеб магазин за пресни хранителни продукти, който според информация от средите на компанията ще бъде образец за онлайн услуга за доставки и в Германия, пише германският Handelsblatt. 

Според запознати стартирането на услугата в Германия е планирано за първата половина на 2023 г. От Aldi Süd не са пожелали да коментират темата пред медията. 

Офанзивата ще бъде повратна точка за компанията. От една страна, защото дискаунтърът досега бе избягвал интернет търговията с пресни храни в Германия. От друга страна, бизнесът се счита за рисков. Нито един доставчик в Германия не печели пари от онлайн търговията с пресни храни. Дори конкурентът на Aldi - Lidl - не търгува онлайн с пресни храни в Германия, но за разлика от Aldi генерира приходи за повече от 1 млрд. евро годишно с други продукти в електронната търговия. 

Според информация от Handelsblatt Aldi Süd планира да разработи платформа, базирана на софтуер от Spryker, тествана в САЩ, с която компанията да може да извършва онлайн търговия на всички свои международни пазари. Междувременно Aldi Süd обяви около 50 работни места за специалисти в областта на електронната търговия за централния си офис.

Разработването на платформата и създаването на логистика за доставки вероятно ще струва трицифрена сума в милиони евро. Затова консултативният съвет на компанията, ръководен от внука на основателя Петер Макс Хайстер, все още е сдържан. В средите на компанията обаче се говори, че въпросът вече не е дали Aldi Süd ще пусне такава оферта, а само кога.

Aldi иска да пусне уеб магазин навсякъде в САЩ

Тестът в САЩ очевидно вече е започнал обещаващо. За първи път има уебсайт на Aldi Group, където хората могат да пазаруват, подчертава Скот Патън, мениджър покупки в Aldi USA. Aldi има 2200 магазина в 38 щата. Засега обаче Aldi продава онлайн само чрез сайта на своя партньор Instacart. Този стартъп сглобява стоките от съответните магазини в единна поръчка и ги доставя на клиентите. 

Самата компания Aldi не дава никакви допълнителни подробности за новата оферта в САЩ. „В момента я тестваме с малка група потребители, а след това искаме постепенно да я разпространим в цялата страна", казва Патън. Mаржовете на печалба на двете сестрински фирми Aldi намаляват. Снимка: Bloomberg Mаржовете на печалба на двете сестрински фирми Aldi намаляват. Снимка: Bloomberg

Вътрешни източници съобщават, че Aldi първоначално ще продължи да разчита на своя партньор за доставки Instacart. Едва на втория етап компанията може да създаде собствена логистика за доставки. Решаващият фактор е, че Aldi осъществява пряк контакт с клиентите чрез собствения си интернет магазин.

Подобно на пазара в САЩ, Aldi Süd експериментира с електронната търговия и на други чуждестранни пазари. В Швейцария например съществува модел, подобен на този в САЩ. В Обединеното кралство Aldi Süd предлага услуга, при която клиентите избират и заплащат стоките онлайн, но трябва да ги вземат в магазина.

Според източници от компанията бордът на директорите наблюдава отблизо развитието на експеримента в САЩ, за да определи следващите стъпки в Германия. За пет от обявените позиции за електронна търговия изрично се изисква познаване на софтуерното решение на Spryker, използвано за магазина в САЩ.

В централата в Мюлхайм ан дер Рур новоназначените експерти трябва да определят техническата база. Все още не е определено как точно ще изглежда евентуалната онлайн услуга в Германия и как ще бъде организирана логистиката на доставките.

Lidl показва как се прави 

А времето притиска германския дискаунтър. Все повече нови доставчици заемат пазара на доставки на храна в Германия. И макар че някои услуги за бърза доставка като Gorillas в момента отслабват, няколко компании вече са се утвърдили.

Например нидерландският стартъп Picnic, който разширява дейността си в Германия от Северен Рейн-Вестфалия, вече е печеливш в някои области на доставка. Доставчикът Knuspr от Мюнхен се разраства бързо в други области на доставките. А в началото на следващата година успешната норвежка компания Oda ще стартира на германския пазар.

С известна доза завист ръководството на Aldi гледа към Некарсулм и своя конкурент Lidl. Вярно е, че досега Lidl не е продавала пресни хранителни продукти онлайн. Преди пет години търговецът на дребно се отказа от опита си да създаде такава услуга за доставки малко преди старта ѝ.

Въпреки това Lidl вече реализира милиардни продажби чрез електронна търговия в Германия. Lidl.de не предлага класически хранителни стоки, но продава вино, спиртни напитки и храна за домашни любимци. Освен това има смесица от категории като мода, домакинство, мултимедия и „Направи си сам“.

Според изчисленията на института за изследване на търговията на дребно EHI магазинът Lidl.de се нарежда на осмо място сред най-продаващите онлайн магазини в Германия през 2021 г. с годишен оборот от 1,022 млрд. евро. Това съответства на ръст от 18,6% в сравнение с предходната година.

Aldi вече има и онлайн магазин в Германия, но значението му е по-скоро символично. Под името Aldi Online Shop двете сестрински вериги от Есен и Мюлхайм Aldi Nord и Aldi Süd поне нарушиха едно табу: миналата година те обединиха досегашните си отделни услуги за доставка на обемисти промоционални продукти. Приходите на Lidl растат по-бързо от търговската ѝ площ. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg Приходите на Lidl растат по-бързо от търговската ѝ площ. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

За тази цел двете компании създадоха съвместно предприятие на неутрална територия в Дюселдорф. Тя се управлява от Макс Килау (Aldi Süd) и Мориц Шефлер (Aldi Nord). Предлагат се тематични оферти с няколко артикула, предимно от областта на електрониката, начина на живот и свободното време - адаптирани към сезонни продукти, като продукти за Коледа, Великден или градинския сезон. За гигант в търговията на дребно като Aldi това е по-скоро аматьорско упражнение.

Последна актуализация: 12:40 | 02.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още