IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо управлението на компанията все повече зависи от емоционалната интелигентност

Гневът в бизнеса е като спортната злоба – дава резултати, ако се използва умело, коментира Цветелина Гюрова, психолог, обучител и психотерапевт

16:08 | 12.08.24 г.

Има потребност да се работи с емоциите на хората, защото успехът на една компания и на конкретна личност, изразен в цифри, пряко зависи от емоционалната интелигентност. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Цветелина Гюрова, психолог, обучител и психотерапевт.

„Емоциите са универсални и те са едно от нещата, които ни обединяват. Ролята на предприемачите обаче е много по-трудна, защото са им необходими повече от инструментите на емоционалната интелигентност – себепознание, контрол, гъвкавост, емпатия. Важно е и лидерството – как влияя, как убеждавам, как въздействам, как комуникирам, така че хората от екипа да тръгнат след  мен“, даде пример с ролята на мениджърите тя, и посочи, че при тях стресът е по-голям.     

Гюрова обясни, че в последните 7-8 години българските предприемачи обръщат все повече внимание на емоционалната интелигентност, а по време на пандемията нуждата от усъвършенстването ѝ се засили. „Ръководителите разбраха, че нивото на емоционална интелигентност на служителите е пряко свързана с бизнес с резултатите, които компанията ще произвежда. За този извод допринесе широкото адресиране на тази тема в различни кръгове“, отчете психологът.

Според Гюрова важно е мениджърите в една компания да осъзнават собствените си емоции и какво ги провокира.

По думите ѝ, в опита си с работа с мениджъри тя установява, че най-трудно управляемата и честа емоция е гневът, който може да е полезен или вреден, в зависимост как се контролира.

„Гневът се отключва като една от реакциите на опасност, но е важно мениджърите да анализират ситуацията, да успеят да канализират емоцията по умел начин, така че да се използва по продуктивен начин“, съветва психологът. Гюрова даде пример със спортната злоба, която е именно правилно насочен гняв, който дава мотивация за победа. „Но ако мениджърът не може добре да контролира гнева си, това се отразява на физиологията и начина му на живот“, предупреди тя.

Психологът добави, че страхът също е емоция, която може да има и положителни страни, в зависимост как се приема. „Тъгата сякаш е емоцията, която най-малко излиза в бизнес среда, но тя се проявява под много интересна форма – демотивация, бърнаут. Тъгата е емоция, при която имаме спад на енергията и имаме връщане в мислите назад, имаме някаква загуба. Ако не се работи адекватно с тъгата, тя може да прерасне в депресия“, предупреди Гюрова.

Тя напомни, че все повече се говори и за емпатията, като тази тенденция се вижда най-вече в стартъпи и по-малки нови компании, но психологът обясни, че започва да навлиза и в по-остарелите консервативни компании.

Изследванията сочат, че емоционалната интелигентност е по-важна от така нареченото IQ на бизнесмените. Гюрова отчете, че 80% от успеха на един бизнесмен се дължи на емоционалната му интелигентност, а останалите 20% се разпределят в комбинацията на IQ, знания, опит и т.н.

Как се използва емоционалната информация за насочване на мисленето и поведението? Има ли задоволително ниво на емпатия при българските компании? Ще започне ли в България да се назначава мениджър „емоционална интелигентност“ или психолог за офиса?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:08 | 12.08.24 г.
Най-четени новини
Още от Мениджмънт виж още

Коментари

Финанси виж още