Търговската верига „Метро“, която отбелязва 25 години от навлизането си на пазара в България, планира да открие над 50 обновени франчайз обекта – малки квартални магазини под марката „Моят магазин“ до края на годината. В по-дългосрочен план целта ѝ е да създаде най-голямата франчайз мрежа в България. Девет магазина вече са отворили врати, до края на седмицата предстои откриването на десети. По план през следващата година броят им трябва да достигне 250, през 2026 г. - 480, а до 2027 г. са планирани 800 магазина в цялата страна.
Целта е да подкрепим малките квартални магазини, които постепенно загиват под натиска на големите вериги, каза Жан Котан, изпълнителен директор на „Метро България“. "Ценовата политика е важна, но не по-малко важни са асортиментът и маркетингът", счита той.
„Метро“ подкрепя търговците, които участват във франчайз мрежата "Моят магазин", като им предлага решение за нова подредба в магазина, така че търговската площ да бъде използвана максимално ефективно. Предвидена е също финансова подкрепа с цел магазинът да има нова визия и идентичност и да бъде по-привлекателен за клиентите в района, в който се намира.
Освен това собствениците на тези магазини получават специални, по-благоприятни условия за пазаруване в магазините на „Метро“ – продаваните продукти са на цени с 25% марж, с който да се състезават с ритейлърите, като собствениците сами преценяват каква крайна цена да предложат на клиентите си. Те трябва да купуват поне 30% от стоките си от „Метро“.
Веригата предоставя на малките магазини и маркетингова подкрепа чрез брошури с цени на продукти в "Моят магазин", а от следващия месец предстои и телевизионна кампания. Освен това те получават достъп до знанията и информацията на „Метро“ за пазара.
„Целта ни е да подкрепим собствениците на независими магазини, не да се конкурираме с големите търговски вериги“, изтъкна Котан.
15% от продажбите на „Метро“ през миналата фискална година са реализирани онлайн, а целта е делът им да достигне 25% от общите продажби. В момента услугата съществува за бизнес клиенти. Търговската верига работи в партньорство с kolichka.bg, която доставя продукти от магазините ѝ на крайни клиенти в София чрез онлайн приложение. От следващия месец услугата ще бъде налична в Пловдив, а от юни и във Варна.
Към момента „Метро“ има 11 магазина в България, които нарича "многоканални центрове за търговия" – по два в София и Пловдив и по един във Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Плевен и Благоевград, и не планира откриването на нови обекти в страната.
Освен във франчайз модела инвестициите на компанията са насочени към разширяване на капацитета ѝ за доставки, като тази година е направено разширение на зоната за доставки в магазините във Варна и Бургас, по един такъв проект има и за магазините в Пловдив и София.
Подобно на търговските вериги „Метро“ има пет собствени марки за хранителни и нехранителни стоки, които обхващат 5500 артикула. През последната фискална година техният дял в оборота е 16,5%, а целта е тази година да достигне 19 на сто. В по-дългосрочен план компанията предвижда една трета от продажбите ѝ да се дължат на продукти под собствени марки.
Тя работи с над 50 хил. професионални клиента - 20 хил. клиента от ХоРеКа (хотели, ресторанти, кетъринг – бел. ред.) индустрията и 30 хил. търговци, като покрива 90% от ХоРеКа пазара в България и 75% от търговците. Освен това тя има и 500 хил. домакинства крайни клиенти. На този фон пазарният ѝ дял от 10% изглежда малък, но той според Котан е доказателство за това колко фрагментиран е пазарът у нас.
Служителите на „Метро“ са 2000. Веригата работи с над 700 български доставчика и допринася за около 5% от брутния вътрешен продукт на страната.
Преди две години търговецът започна да развива нова стратегия, с която цели да се върне към корените си на компания за търговия на едро. „Целта е да бъдем партньори на независимия бизнес, но и да останем привлекателни за крайните клиенти“, отбеляза Котан.
Компанията ще продължи да инвестира в платформа за доставки, цени, асортимент и развиването на служителите си.


Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват