IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

50 квартални магазина под марката "Моят магазин" на "Метро" ще се появят у нас тази година

15% от продажбите на „Метро“ през миналата фискална година са реализирани онлайн

17:28 | 19.03.24 г.
Снимка: Martin Leissl/Bloomberg
Снимка: Martin Leissl/Bloomberg

Търговската верига „Метро“, която отбелязва 25 години от навлизането си на пазара в България, планира да открие над 50 обновени франчайз обекта – малки квартални магазини под марката „Моят магазин“ до края на годината. В по-дългосрочен план целта ѝ е да създаде най-голямата франчайз мрежа в България. Девет магазина вече са отворили врати, до края на седмицата предстои откриването на десети. По план през следващата година броят им трябва да достигне 250, през 2026 г. - 480, а до 2027 г. са планирани 800 магазина в цялата страна.

Целта е да подкрепим малките квартални магазини, които постепенно загиват под натиска на големите вериги, каза Жан Котан, изпълнителен директор на „Метро България“. "Ценовата политика е важна, но не по-малко важни са асортиментът и маркетингът", счита той. 

„Метро“ подкрепя търговците, които участват във франчайз мрежата "Моят магазин", като им предлага решение за нова подредба в магазина, така че търговската площ да бъде използвана максимално ефективно. Предвидена е също финансова подкрепа с цел магазинът да има нова визия и идентичност и да бъде по-привлекателен за клиентите в района, в който се намира.

Освен това собствениците на тези магазини получават специални, по-благоприятни условия за пазаруване в магазините на „Метро“ – продаваните продукти са на цени с 25% марж, с който да се състезават с ритейлърите, като собствениците сами преценяват каква крайна цена да предложат на клиентите си. Те трябва да купуват поне 30% от стоките си от „Метро“.

Веригата предоставя на малките магазини и маркетингова подкрепа чрез брошури с цени на продукти в "Моят магазин", а от следващия месец предстои и телевизионна кампания. Освен това те получават достъп до знанията и информацията на „Метро“ за пазара.

„Целта ни е да подкрепим собствениците на независими магазини, не да се конкурираме с големите търговски вериги“, изтъкна Котан.

15% от продажбите на „Метро“ през миналата фискална година са реализирани онлайн, а целта е делът им да достигне 25% от общите продажби. В момента услугата съществува за бизнес клиенти. Търговската верига работи в партньорство с kolichka.bg, която доставя продукти от магазините ѝ на крайни клиенти в София чрез онлайн приложение. От следващия месец услугата ще бъде налична в Пловдив, а от юни и във Варна.

Към момента „Метро“ има 11 магазина в България, които нарича "многоканални центрове за търговия" – по два в София и Пловдив и по един във Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Плевен и Благоевград, и не планира откриването на нови обекти в страната.

Освен във франчайз модела инвестициите на компанията са насочени към разширяване на капацитета ѝ за доставки, като тази година е направено разширение на зоната за доставки в магазините във Варна и Бургас, по един такъв проект има и за магазините в Пловдив и София.

Подобно на търговските вериги „Метро“ има пет собствени марки за хранителни и нехранителни стоки, които обхващат 5500 артикула. През последната фискална година техният дял в оборота е 16,5%, а целта е тази година да достигне 19 на сто. В по-дългосрочен план компанията предвижда една трета от продажбите ѝ да се дължат на продукти под собствени марки.

Тя работи с над 50 хил. професионални клиента - 20 хил. клиента от ХоРеКа (хотели, ресторанти, кетъринг – бел. ред.) индустрията и 30 хил. търговци, като покрива 90% от ХоРеКа пазара в България и 75% от търговците. Освен това тя има и 500 хил. домакинства крайни клиенти. На този фон пазарният ѝ дял от 10% изглежда малък, но той според Котан е доказателство за това колко фрагментиран е пазарът у нас.

Служителите на „Метро“ са 2000. Веригата работи с над 700 български доставчика и допринася за около 5% от брутния вътрешен продукт на страната.

Преди две години търговецът започна да развива нова стратегия, с която цели да се върне към корените си на компания за търговия на едро. „Целта е да бъдем партньори на независимия бизнес, но и да останем привлекателни за крайните клиенти“, отбеляза Котан.

Компанията ще продължи да инвестира в платформа за доставки, цени, асортимент и развиването на служителите си. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:09 | 20.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още