Наемите на първокласни площи в моловете са нараснали през 2024 г. и достигат най-високи стойности за последните пет години в резултат на силното търсене. В София наемите са на ниво от 45 евро на кв. м на месец, сочат данни на консултантската компания Colliers International.
Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0,1% и 7,8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране.
Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.
През изминалата година в България са били открити два търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474 500 кв. м, разположени в 38 обекта. Малките проекти под 5 хил. кв.м се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 хил. кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м към общото предлагане.
Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите мода и заведения, бяха с по равен дял от площите на главната търговска улица, през изминалата година сектор мода се е увеличил до 33%, а делът на заведенията е останал непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.
От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо пет функциониращи с над 63 200 кв.м отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21 хил. кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3400 кв. м, като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор мода, следвани от магазини за електроника и заведенията с по 19%. Наемите регистрират увеличение до 32 евро поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи наематели.
Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до 30 евро.
В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни градове без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м, което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат 30 евро, а на главните търговски улици остават без промяна – 23 евро.
Colliers очаква, че търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.
Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите. В този контекст оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.
Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще, предвижда консултантската компания. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.
Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки, пише Colliers. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.
Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През 2025 г. Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.