Европейските компании до голяма степен отчетоха стабилни резултати на фона на тарифния хаос през този отчетен сезон, подкрепяйки бичите настроения за акциите в региона.
Първото тримесечие доведе до скок на продажбите и по-добри маржове в повечето сектори, като ръстът на печалбите е 5% на годишна база, оборвайки консенсусните очаквания за спад от 1,5%, според Bloomberg Intelligence.
Главните изпълнителни директори звучаха като цяло уверено, докато обсъждаха търговската буря, като вместо това се фокусираха върху перспективите за търговски сделки. Впечатляващите числа и оптимистичните думи накараха някои стратези на Wall Street да повишат оценките си.
„Само преди седмици Европа наблюдаваше „рецесионни“ ревизии на печалбата на акция на фона на повишена макро/политическа несигурност“, посочват стратезите на Citigroup. „Въпреки това компаниите от Stoxx 600 постигнаха изненадващо „нормални“ резултати през отчетния сезон за първото тримесечие“, допълват те.
За стратезите на Citi пазарът е преминал пика на несигурността по отношение на резултатите и отчетният сезон подкрепя по-нататъшно силно представяне на цикличните акции, които са свързани с движението на икономиката.
В Goldman Sachs миналата седмица повишиха прогнозите за ръст на печалбата на акция до 0% през 2025 г. от спад от 7%, като сега очакват тя да е 4% през 2026 г., след като първоначално прогнозираха, че няма да има увеличение. Екипът на Goldman се позовава на добрите резултати за първото тримесечие и по-добрите икономически перспективи в Европа. Германските фискални стимули и по-ниските лихвени проценти дават допълнителна подкрепа за региона.
Компаниите в повечето сектори звучаха като цяло по-уверено за въздействието на митата, отколкото по време на първия мандат на американския президент Доналд Тръмп, сочат данните, събрани от BI. Това показва не толкова драстичен ефект върху световната търговия и потребителското търсене, отколкото по време на предишни пикове на търговско напрежение, посочват стратезите на BI Лоран Дуйе и Кайди Менг.
Картината обаче не е еднаква за всички. Енергийните и финансовите компании бяха най-загрижени за митата, като ръководството в тези индустрии прояви най-рязък спад в настроенията в сравнение със средния през периода от 2016 г. до 2019 г., който завърши с интензивно търговско напрежение между САЩ и Китай.
Темата за митата се е появявала средно по пет пъти по време на представянията на резултатите през този отчетен сезон, показват данните на BI. Въпреки че това предполага влошаване на настроенията спрямо налозите в сравнение с обсъжданията на резултатите през 2016 г. и 2017 г., то е по-добре от спадовете през 2018-2019 г.
„Тонът около търговската война не е тревожен на този етап“, посочва стратегът на Deutsche Bank AG Максимилиан Улеер. „Въпреки че практически всички компании споменаха повишена макронесигурност, повечето подчертаха ограниченото пряко въздействие върху техните финанси заради местното производство, диверсифицираните вериги за доставки и стратегиите за смекчаване на ефектите като повторно ценообразуване, преместване на производството и използване на зони за свободна търговия“, допълва той.
Променливите действия на Тръмп не тревожат ръководителите толкова, колкото се опасяваха, като някои оттегляния на политики и мерки за деескалация се оказаха по-положителни от очакваното. След последното 90-дневно отлагане на налозите на Тръмп, „тонът по отношение на митата се смекчи“, каза Улеер. „Последиците за пазарите са очевидно подкрепящи“, смята той.
Но дори и така, негативните реакции при цените на акциите на компании, които свиха или отмениха прогнозите си, предполагат, че ефектите от митата може да не са били напълно отчетени. Това подчертава „значителното разминаване в сектора между пазарните очаквания и настроенията на ръководството“, смята Дуйе от BI.
Акциите на компании, които намалиха или изцяло отмениха насоките си – най-вече в секторите на потребителските стоки, здравеопазването и промишлеността – бяха ударени от нетна загуба от 2,1% през първия ден на търговия след представянето на резултатите, която нарасна до 2,6% пет дни след това.
„Компаниите са били наказвани повече за пропуски при печалбата и продажбите, отколкото възнаграждавани за по-добри резултати“, посочва Улеер от Deutsche Bank. „В настоящата среда само потвърждаването на перспективите за цялата година се приема за добър знак от инвеститорите през този сезон на отчетите“, допълва той.